>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
İktisadi Düşüncenin Gelişimi I ITY119 Seçmeli Yüksek lisans 1 Güz 6

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Selçuk KOÇ
Dr. Öğr. Üyesi Bengü DOĞANGÜN YASA
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Emin YARDIMCI

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Bilimsel Öncesi İktisat Düşüncesi Okullarını tanır.
2) Bilimsel İktisat Düşüncesi Okulları: Klasikler, Neo-klasikler, Heterodoks okullaını tanır.
3) İktisadi düşüncenin temellerini açıklar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek
2 Orta Orta Orta
3 Orta Orta Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İktisat Tarihi

Dersin İçeriği

Bu ders Avrupa İktisat Tarihi(ekonomi-siyasi yapısı ve sosyal yapı) konusunda öğrenciyi derin bilgi ile donatır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) İktisadi Düşünce Tarihine Giriş: Kapsamı, Önemi, Temel Kavramları
2) lkçağ´da İktisadi Düşünce: Çin, Hindistan, Mezopotamya, İbrani, Hitit, Eski Mısır, Eski Yunan
3) Ortaçağ´da Avrupa´da İktisadi Düşünce: İktisadi Yapı, Siyasi Yapı, Önemli Düşünürler
4) Ortaçağ´da İslam Dünyası´nda İktisadi Düşünce: İktisadi Yapı, Siyasi Yapı, Önemli Düşünürler
5) odern Çağın Başlangıcı - Merkantilizm: Merkantilist Düşünceyi Etkileyen Gelişmeler, Ticaret Alanındaki Gelişmeler, Siyasetin Gelişmesi ve Ulus Devletlerin Doğuşu, Kültürel ve Manevi Değişmeler, Merkantilizmin Temel Görüşleri, Merkantilizmin İktisadi Analize Katkıları, Merkantilizmin Çöküşü ve İktisadi Liberalizme Geçişi Hazırlayan Şartlar, Merkantilizmden Liberalizme Geçişte İktisadi Düşünce, İngiltere´de Petty, Locke ve Hume
6) İktisadi Düşünce Tarihinde Bilimsel Dönem - Fizyokrasi: Fizyokratik İktisadi Düşüncenin Geliştiği Ortam, Fizyokratların Öncüleri (Boisguillebert, Cantillon), Quesnay (Doğal Düzen, Net Hasıla, Hasılanın Dolaşımı ve İktisadi Tablo, Tek Vergi Teorisi, Ticaret), Turgot, Fizyokrasinin İktisadi Analize Katkıları.
7) Klâsik İktisat: Klasik İktisadi Düşünce´nin Geliştiği Ortam, Temel İlkeleri. İngiliz Klasik Ekol (Adam Smith, Thomas Malthus, David Ricardo, John Stuart Mill) ve Diğer Ülkelerdeki Temsilcileri (Alman Ekonlü, Fransız Ekonlü, ABD)
8) Vize
9) Klâsik İktisadi Düşünce´ye Eleştiriler: Tarihçi Okul, Milliyetçilik, Sosyalizm
10) Klasik İktisadi Düşünce ve Karl Marx (Değer Analizi ve Artı Değer Üzerine, Değer ve Fiyat Sistemine Geçiş Probleminin Analizi, Karların Eşitlenmesi ve Fiyat Belirleme Süreci)
11) Klâsik İktisat´ta Reform : Neo-Klâsik İktisadi Düşünce: Sübjektivizm, Marjinalist Akım (Avusturya Okulu, Lozan Okulu, Cambridge Okulu), (William Jevons ve Marjinal Fayda Teorisi, Neoklasik Düşünceye Yapılan Katkılar (Menger, von Wieser, Böhm Bawerk, Walras, Pareto, Marshall, Pigou, Wicksteed, Wicksell, Clark)
12) Yirminci Yüzyıl Başlarında Dünyanın Siyasi Yapısı ve Karşılaşılan İktisadi Sorunlar, 1929 Dünya İktisadi Krizi, Yirminci Yüzyılın İlkj Yarısında İktisadi Düşünceler: Kurumsal İktisat, Keynesyen İktisat.
13) Yirminci Yüzyılın İkinci Yarısında İktisadi Sorunlar ve Teorik Yaklaşım-I: Monetarizm (Parasalcılar), Yeni Klâsik İktisat (Rasyonel Beklentiler Teorisi), Yeni Keynesyen ktisat, Post Keynesyen İktisat,
14) Yirminci Yüzyılın İkinci Yarısında İktisadi Sorunlar ve Teorik Yaklaşım-II: Arz Yönlü İktisat, Anayasal İktisat (Kamu Tercihi Teorisi)
15) Final
16) Final

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Ders Notları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte