>

Neoliberal Küreselleşme Çağında Mimarlık ve Kent

İç Mimarlık

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yüksek lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Neoliberal Küreselleşme Çağında Mimarlık ve Kent ICM138 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 4

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Özden Senem EROL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Çağdaş mimarlık dönemindeki ün yapmış mimar ve tasarımcıların neoliberal düşünceyle işbirliğini açığa çıkarmaktır.
2) Günümüzdeki eğitim, kültür, ticaret ve çalışma alanlarına ait mimari projeleri eleştirel bir yaklaşımla incelemektir.
3) Çağdaş mimarlığa ait mekan pratiklerinin neoliberal özne biçimlerini oluşturma rolünü incelemektir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Modern Mimarlık Tarihine Ulusötesi Bakmak

Dersin İçeriği

Dersin içeriğinde sunulan okuma önerileri çağdaş mimarlık ortamını öğrencinin eleştirel biçimde değerlendirebilmesini sağlamakta ve sınıf içi tartışma ortamının zeminini oluşturmaktadır. Ders; yürütücünün vereceği seminerler ve okumalar bağlamında geliştirilecek, öğrencilere bu kapsamda tartışma konuları paylaştırılacaktır. Ders genel olarak üç temel noktaya odaklanmaktadır; farklı proje konularının piyasayla ilişkisi, mekanın neoliberal özne üretimi ve otoriter kentleşme olgusunun karşısında oluşan direniş mekanları ve dahilindeki performatif pratikler.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kapitalist sanayileşme süreçleri, fordizm, refah devleti, post-fordizm, değişen dünya ekonomisi, küreselleşme, küresel kent; yeni kent ekonomileri
2) Neoliberalizm ve neoliberal küreselleşme ve otoriter kentleşme, yeni kent yoksulları, yeni orta sınıflar, neoliberal özne ve mekan ilişkisi
3) Mimarlık ve piyasa ilişkisi, mimarlık ve Deleuze, Latour, Luhmann, Delanda
4) Mimarlık ve piyasa ilişkisi, mimarlık ve Deleuze, Latour, Luhmann, Delanda
5) Kültür, ticaret ve eğitim alanlarındaki neoliberal mimariler
6) Öğrenci sunumları (makale analizi ve sınıf içi tartışma)
7) Öğrenci sunumları (makale analizi ve sınıf içi tartışma)
8) Ara sınav
9) Neoliberalizm ile mekânsal deneyimin örüntülenmesi
10) Türkiye’deki neoliberal kentsel politikalar, soylulaştırma, inşaatın, sermayenin ve kentsel hareketlerin odağı
11) Türkiye’deki kentsel dönüşüm projelerinin karşılaştırmalı analizi
12) Otoriter neoliberalizm ve kentleşmenin karşısında aktivizmin alanları
13) Kent içinde belirlenen bölgenin, alanın veya projenin alan araştırması ve sunumu ile birlikte sınıf içi tartışma
14) Kent içinde belirlenen bölgenin, alanın veya projenin alan araştırması ve sunumu ile birlikte sınıf içi tartışma
15) Kent içinde belirlenen bölgenin, alanın veya projenin alan araştırması ve sunumu ile birlikte sınıf içi tartışma
16) final sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- 1- Cupers, K., Mattsson, H. and Gabrielsson, C. (2020). Neoliberalism on the ground: Architecture and transformation from the 1960s to the present. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press. 2- Marcuse, P. And R. Van Kepmen (eds) (1999). Globalizing Cities: Is there a New Spatial Order?, Blackwell: Oxford 3- Harvey, D. (1990). The Condition of Postmodernity. Blackwell:Oxford Mingione, E. (Ed), Urban Poverty and Underclass, 1996. 4- Pallasmaa, J. (2005). The Eyes of the Skin, Architecture and the Senses. John Wiley and Sons.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri
6) Model Yapma
7) Rol Yapma
8) Grup Çalışması
9) Benzetim
10) Beyin Fırtınası
11) Altı Şapka Metodu
12) Örnek Olay
13) Laboratuvar/Çalıştay
14) Bireysel Çalışma
15) Problem Çözme
16) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte