>

Cumhuriyet Dönemi Dış İlişkiler

Tarih

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yüksek lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Cumhuriyet Dönemi Dış İlişkiler TAR172 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 7

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Esma TORUN ÇELİK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Lozan ve yeni Türkiye’ye etkilerini anlatır
2) Türkiye Cumhuriyetinin dış ilişkilerini dönemlere ayırır.
3) Dış politikanın değişmeyen temel ana konularını sıralar
4) Dış ve iç politika etkileşimlerini analiz eder
5) Türkiye’nin diğer ülkelerle yakın veya uzak ilişkilerini nedenleriyle açıklar
6) Günümüzdeki dış politikanın nedenlerini tartışır

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1
Öğrenme Kazanımları
1 Orta
2 Orta
3 Yüksek
4 Orta
5 Orta
6 Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

Atatürk’ün dış politika ilkeleri, Lozan sonrası ilk ilişkilerin kurulması, bloklaşma sürecinin Türkiye’ye yansıması, 2. Dünya savaşı ve Türk dış politikası, savaş sonrasından günümüze kadar izlenen dış politikayı dönemler halinde inceme konusu edilecektir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Dış politika nedir, nasıl belirlenir
2) Lozan Barış Antlaşmasının dış politikaya etkileri
3) 1923-30 dönemi dış politikanın genel değerlendirilmesi
4) Bloklaşma hareketi ve Türkiye
5) 2. dünya Savaşında izlediği dış politikanın ve Türkiye’ye etkileri
6) Soğuk Savaş ve etkileri
7) Soğuk savaş dönemi Türk-Amerikan ilişkileri
8) Ara sınav
9) Kıbrıs sorunu
10) Türkiye ve Ortadoğu
11) Askeri darbeler ve dış politika
12) 1990’larda dış politika
13) I. ve II. Körfez krizleri ve Türkiye’ye etkileri
14) Türkiye’nin AB ile ilişkileri
15) Büyük Orta Doğu Projesi ve Türkiye
16) yıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Türk Dış Politikası I-II cilt, ed. Baskın Oran
2- Mehmet Gönlübol vd., Olaylarla Türk Dış Politikası,
3- Tayyar Arı, Uluslar arası İlişkiler ve Dış Politika
4- Oral Sander, Türkiye’nin Dış Politikası
5- Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi
6- William Hale, Türk Dış Politikası

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Bireysel Çalışma
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ödev Notunun Başarıya Oranı

70%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

30%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte