>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Siber Zorbalık Türleri, Müdahale ve Önlem BTI106 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 6

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Emel Şerife BAŞTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Yeni medya kavramı, gelişimi ve sosyal ağlar konularında temel kavramları bilir.
2) Yeni medya ortamlarında ortaya çıkabilecek riskler hakkında farkındalık geliştirir.
3) Siber zorbalık ve türleri hakkında bilgi sahibi olur.
4) Siber zorbalık ve diğer çevimiçi risklerle mücadele yöntemlerini tartışabilir.
5) Günümüz dijital çağında yeni medya okuryazarlığının önemini kavrayabilir.

Program Yeterliliği İlişkisi

Bölümün/programın program yeterlilikleri sistemde olmadığından ilişkilendirme işlemi yapılamamıştır.

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

-

Dersin İçeriği

Ders kapsamında siber zorbalık kavramı ve türleri, çevrimiçi ortamdaki diğer ihlallerden farkı, dünya ve Türkiye’deki yaygınlığı ve siber zorbalığı önlemek adına yapılabilecek çalışmalar okul, aile, birey ve teknolojik etmenleri de içerecek biçimde ele alınacaktır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kavramsal çerçeve; geleneksel zorbalık, akran zorbalığı ve siber zorbalık
2) Siber zorbalık türleri
3) Siber zorbalığın tarafları, siber zorbalık döngüsü
4) Dünyada siber zorbalığın yaygınlığına ilişkin saha çalışmaları
5) Türkiye’de siber zorbalık çalışmaları ve yaygınlık
6) Önleyici çalışmalar; farklı paradigmalar
7) Önleyici çalışmalarda okul yönetiminin rolü ve okul ortamında yürütülebilecek önleyici çalışmalar
8) Ara sınav
9) Önleyici çalışmalarda okul yönetiminin rolü ve okul ortamında yürütülebilecek önleyici çalışmalar
10) Akran destek programları
11) Önleyici çalışmalarda ailelerin rolü
12) Teknolojik önlemler ve güvenli internet
13) Çocukların internet kullanım becerilerini ölçmeye yönelik çalışmalar ve Türkiye’de durum
14) Dijital yurttaşlık kavramı
15) Önleyici çalışmalarda yeni medya okuryazarlığı eğitiminin rolü
16) Final

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Baştürk Akca, E., Sayımer, İ., Balaban Salı, J., Ergün Başak, B. (2014). Okulda Siber Zorbalığın Nedenleri, Türleri ve Medya Okuryazarlığı Eğitiminin Önleyici Çalışmalardaki Yeri. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOIR). Cilt: 2, Ağustos Özel Sayısı, 17-30.
2- Salı Balaban, J., Başak Ergün, B., ve Akca Baştürk, E., “Türkiye’de Ortaokul Öğrencileri Arasında Siber Zorbalık”, Anadolu Journal of Educational Science International, July 2015, 5 (2), ISBN: 2146-4014, ss: 109-128
3- Akca Baştürk, E., Sayımer, İ. ve Ergül, S., “Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları ve Siber Zorbalık Deneyimleri: Ankara Örneği”, Global Media Journal TR Edition, 5 (10), Spring 2015, ss: 71-86.
4- Baştürk Akca, E., Ergül, S. (2015). “Türkiye’de Temel Eğitim Öğrencilerinin Siber Zorbalik Algıları ve Çözüm Önerilerine İlişkin Niteliksel Bir Çalışma”, 2.Uluslararası Farklı Şiddet Boyutları Ve Toplumsal Algı Kongresi, 3-4 Eylül 2015, İstanbul.
5- Erdur-Baker, Ö., Kavşut, F. 2007. “Akran Zorbalığının Yeni Yüzü: Siber Zorbalık”, Eurasian Journal of Educational Research, 27, 31–42.
6- Hinduja, S., Patchin, J. W. 2009. Bullying Beyond the Schoolyard: Preventing and Responding to Cyberbullying. Thousands Oaks, Calif: Corwin Press.
7- Peker, A. 2014. “Ergenlerin Siber Zorbalıkla Başa Çıkma Davranışlarının Cinsiyet ve Sınıf Düzeyi Açısından İncelenmesi”, Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 1 (1), 1–15.
8- Ergün Başak, B., Baştürk Akca, E. (2015), “7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Siber Zorbalık Deneyimleri ve Çözüm Sürecinde Okul Personelinin Yeri”, 13. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 7-9 Ekim 2015, Mersin.
9- Hinduja, S., Patchin, J. W. 2014. “What is Cyberbullying?”. Cyberbullying Research Center. http://cyberbullying.org/what-is-cyberbullying/
10- https://www.stopbullying.gov, Cyberbullying Research Center http://cyberbullying.org/, Eurokids Online http://eukidsonline.metu.edu.tr/

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte