>

İleri Düzey Gramer (sarf-kur’an’dan Hareketle) I

Temel İslam Bilimleri

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yüksek lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
İleri Düzey Gramer (sarf-kur’an’dan Hareketle) I TIB103 Seçmeli Yüksek lisans 1 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Ramazan ŞAHAN
Öğr. Gör. Ahmet İhsan DÜNDAR

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Harflerin doğru seslendirilmesi yeteneğini kazanır.
2) Kelimelerin ‘sarf ilmi’ açısından yapısını, çeşitlerini ve doğru telaffuzunu öğrenir.
3) Kelimeleri cümledeki konumlarına (Nahiv ilmi) göre doğru okur.
4) Arapça diline has tabir ve ifade biçimlerini öğrenir.
5) Arapça bir metni doğru anlama ve anladığını doğru ifade etme yeteneği kazanır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
2 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
3 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
4 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
5 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

İsim, Fiil ve Harf (Edat) hakkında ayrıntılı bilgiler… Kelimelerin kök anlamı, türevleri ve türetme yolları. İsim ve Fiil gibi Kelimelerin çekimleri ve farklı kalıpları Kelime içindeki harflerin değişim ve dönüşüm kuralları.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Emsile-i Muhtelife (Kelimelerin Türev ve Çekimleri)
2) Bina (Fiil Çatıları): Mücerred ve Mezid Bablar
3) Emsile-i Muttaride: Uyumlu Çekim Örnekleri Mazi Fiil, Muzari Fiil
4) Emr-i Hazır, Cahd-ı Mutlak, Cahd-ı Mustağrak
5) Sülasi Bablar: Altı Bab: Orta harfine göre fiillerin okunuşu ve anlama etkisi.
6) Aksam-ı Seb’a: Sahih ve İlletli Fiiller: Kök Harflerine Göre Fiillerin Taksimatı ve çekimleri
7) Rubai Mücerred ve Mezid (İlaveli) Bablar
8) Sülasi Mücerred ve Mezid Kalıplarının Emsile-i Muhtelifeye göre uyarlanışı
9) Sülasi Mücerred Rübai (3+1=4) Kalıplarının Sahih ve İlletli Olanlarına Örnek Çekimler
10) Sülasi Mücerred Humasi (3+2=4) Kalıplarının Sahih ve İlletli Olanlarına Örnek Çekimler
11) Sülasi Mücerred Südasi (3+2=4) Kalıplarının Sahih ve İlletli Olanlarına Örnek Çekimler
12) Rübai Mücerred Humasi (4+1=5) Kalıplarının Sahih ve İlletli Olanlarına Örnek Çekimler
13) Rübai Mücerred Südasi (4+2=6) Kalıplarının Sahih ve İlletli Olanlarına Örnek Çekimler
14) Harflerin Değişim, Dönüşüm ve Yumuşama (İbdal, İdğam ve İ’lal) Kuralları
15) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- 1. Sarf Cümlesi (Emsile, Bina, Maksud), Yasin Yayınevi. 2. Dilbilgisi Sarf: a) H. Günday - Ş. Şahin, -Alfa Yayınları, İstanbul 2015. b) M. Meral Çörtü, Arapça Dilbilgisi Sarf, İstanbul 2001 c) Mustafa el-Galayini, Cami‘u’d-Durûsi’l-‘Arabiyye, yy, 1999 d) Sadi Çöğenli, Arapça Dilbilgisi Sarf-Nahiv, Erzurum. e) Mehmet Talu, Arap Dili ve Edebiyatı SARF İLMİ, İstanbul 1992. 3. Sözlükler, Arapça-Türkçe, Türkçe Arapça. a) İbrahim Mustafa, Ahmed Hasan ez-Zeyyat vd., Mu’cemu’l-Vasit, Kahire. b) Serdar Mutçalı, Arapça Türkçe Sözlük, Dağarcık, İstanbul 1995. c) Kadir Güneş, Alfabetik Türkçe-Arapça/Arapça Türkçe Sözlük (Küçük Boy) , Mektep Yayınları d) Kelime Kartları: Akdem’in 1001 Arapça Kelime, Serhat Yakıcı, Cümle Kullanışlı Olanı…

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Beyin Fırtınası
6) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

 

Sayı

Yüzde

Ödev Notunun Başarıya Oranı

2

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

1

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte