>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Klasik Arap Edebiyati Metinleri TIB105 Seçmeli Yüksek lisans 1 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Ramazan ŞAHAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Harflerin doğru seslendirme yeteneği kazanır.
2) Kelimelerin ‘sarf ilmi’ açısından yapısını, çeşitlerini ve doğru telaffuzunu öğrenir.
3) Kelimeleri cümledeki konumlarına (Nahiv ilmi) göre doğru okur.
4) Arapça diline has tabir ve ifade biçimlerini öğrenir.
5) Arapça bir metni doğru okur ve anlar, anladığını doğru ifade etme yeteneği kazanır.
6) Klasik Arapça kaynaklardan yararlanma becerisini geliştirir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
2 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek
3 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
4 Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
5 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
6 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Öğrenciye, Arapça Metinlerini okuyabilme becerisi kazandırmaya yönelik, hayatın birçok yönünü kapsayacak şekilde seçilmiş Arapça metinlerin, dilin kendine has kuralları çerçevesinde doğru okunması ve anlaşılması.

Haftalık Ders İzlencesi

1) a) El-Fe’su’s-Sağira/Küçük Balta, b) Eş’ab ve’s-Semek/Eş’ab ve Balık; c) Halidun Tilmizun Müctehidun/Halid Çalışkan Öğrencidir d) Sururu’l-Valideyn/Ebeveynin Mutluluğu adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
2) a) Leyla ve’z-Zibu/Leyla ve Kurt I-II. b) en-Nemletu’l-Müctehidetu/Çalışkan Karınca c) Muaviye ve İbnu’z-Zubeyr adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması. d) Cezau’l-İnad/İnadın Cezası, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
3) a) el-Halıku’l-Azim/Büyük Yaratıcı b) el-Me’munu’l-Halife ve İmreatun/Halife Me’mun ve Kadın c) el-Anzaetu ve’z-Zi’bu/ Oğlak ve Kurt I-II d) Letâif /Nükteler (Vecizeler) e) Ümmi’l-Hanûn/Şefkatli Annem Eğitim, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
4) a) Hadîsu Cibrîl /Cebrail Hadisi b) Ömeru’l-Adilu I-II/Adil Ömer I-II. c) el-Fe’ratu ve’l-Esedu/Fare ve Aslan d) er-Rifade/Hacılara ikram görevi e) ez-Zarîf / Anlayışlı Hassas İnsan, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
5) a) Izatun Halidetun/Ebedi Öğüt b) Kaysun Yektubu Risaleten ila Ebihi/Babasına Mektup Yazan Kays c) Farisun ve’n-Nemletu/Süvari ve Karınca d) Raculun mine’l-Ahirati I-II/ Ahiretten Gelen Adam I-II, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
6) a) Letâif I-II / Nükteler I-II b) Enesun mea’n-Nebiyyi / Enes Peygamberimiz (s.a.v.) ile Birlikte c) En-Nebiyyu ve’l-Etfâl / Peygamberimiz (s.a.v.) ve Çocuklar d) Mi Kitabi’s-Salati / Namaz Bahsi, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
7) a) ‘Âkıbetu’l-Mütekebbir /Kibirlinin Sonu b) ‘Âkıbetu’l-Vişâyeti/ Jurnalcinin Sonu c) el-Hımaru’l-Muğannî/ Şarkıcı Eşek d) Aliyyun ve’s-Sarıku/Ali ve Hırsız, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
8) a) Ra’fetu’n-Nebiyyi ve Sahauhu / Peygamberimizin (s.a.v.) Şefkat ve Cömertliği b) Mevtu İbrahim / İbrahim’in Vefatı c) el-Me’mûn ve’t-Tufeylî/Halife ve Me’mûn ve Uyanık Köylü d) Kıssatun Lâ Tentehî/Bitmeyen Hikaye, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
9) a) Halidun alâ Firâşi’l-Mevti / Halid Ölüm Döşeğinde b) Kitâbu Halid b. El-Velîdi ile’n-Nebiyyi / Halid b. Velidin Peygamberimize (s.a.v.) Mektubu c) Kitâbu Ebî Bekrin ilâ Ehli’r-Ridde / Hz. Ebu Bekrin Dinden Dönenlere Mektubu d) Kitâbu Ebî Ubeyde ilâ Ebî Bekrin / Ebû Ubeyde’nin Hz. Ebû Bekr’e Mektubu, e) Salatu’l-Cum’ati /Cuma Namazı, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
10) a) İslâmu Aliyyin / Hz. Alinin Müslüman Oluşu b) el-Uhuvvetu ve’l-Meveddetu /Kardeşlik ve Sevgi c) Hıfzu’l-Lisân /Dili Korumak d) Nüseybetu’l-Mâziniyyetu / Ma^zinili Kadın, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
11) a) es-Sehavetu /Cömertlik b) Min Ahbâri’l-Eshiyâi / Cömertlerin Hikayeleri c) er-Râ’î ve’l-Cerretu / Çoban ve Testi d) er-Riyâu / Gösteriş adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
12) a) İle’t-Tâifi / Tâif’e Yolculuk b) el-Huşû’u fi’s-Salâti / Namazda Huşu c) Kitâbu’n-Nebiyyi ile’n-Ncâşî / Peygamberimizin (s.a.v.) Necâşî’ye Mektubu d) Ketmu’l-Esrâr /Sır Saklamak, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
13) a) Raculun min Ehli Yesrib / Medineli Adam b) es-Sadakatu / Doğruluk c) Nevâdiru’l-Hubbi ve’t-Tefânî / Eşsiz Sevgi ve Tutkunluk d) Sıfatu’l-İmâmi’l-‘Âdili/ Adil Liderin Nitelikleri, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
14) a) el-İhlâsu fi’l-Amel / Eylemde Samimiyet b) Talebu’l-İlmi / İlim Peşinde Koşmak c) Menâzilu Ehli’r-ri’âyeti li Hukûkillahi / Allah’ın Sınırlarının Gözetenlerin Dereceleri, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması. (s. 193.)
15) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- 1. el-Kıraetu’l-‘Arabiyye ve’l-Mutunu’l-Kadîme, Bekir Topaloğlu-Hayreddin Karaman, Ensar Neşriyat, İstanbul 2008 2. Sözlükler, Arapça-Türkçe, Türkçe Arapça. a) İbrahim Mustafa, Ahmed Hasan ez-Zeyyat vd., Mu’cemu’l-Vasit, Kahire. b) Serdar Mutçalı, Arapça Türkçe Sözlük, Dağarcık, İstanbul 1995. c) Kadir Güneş, Alfabetik Türkçe-Arapça/Arapça Türkçe Sözlük (Küçük Boy) , Mektep Yayınları d) Kelime Kartları: Akdem’in 1001 Arapça Kelime, Serhat Yakıcı, Cümle Kullanışlı Olanı…

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Beyin Fırtınası
6) Bireysel Çalışma
7) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

 

Sayı

Yüzde

Kısa Sınav Notunun Başarıya Oranı

2

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

1

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte