>

Tasavvuf İlminin Kurucu Sûfîleri Ve Metinleri

Temel İslam Bilimleri

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yüksek lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Tasavvuf İlminin Kurucu Sûfîleri Ve Metinleri TIB149 Seçmeli Yüksek lisans 1 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Adalet ÇAKIR

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Tasavvuf ve sûfi kavramlarının kökenini kavrama.
2) Tasavvufun İslami ilimler içindeki gelişimini kavrama
3) Tasavvufun ilim olarak tedvininde etkili olmuş sufileri tanıma
4) İlk dönem tasavvufunda öne çıkan kavramları tanıma
5) Tasavvufun kurucu metinlerini kavrama
6) Sufilerin tevhid yorumunu anlayabilme

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Orta Orta Orta Orta Orta Düşük Orta Orta Orta Orta Yüksek
2 Yüksek Yüksek Düşük Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Orta
3 Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
6 Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Bilimsel Araştırma Teknikleri İle Araştırma ve Yayın Etiği

Dersin İçeriği

X. yüzyıldan itibaren tasavvuf ilminin dînî ilimler arasında teşekkül sürecinde etkili olmuş Hâris el-Muhâsibî, Cüneyd-i Bağdâdî, Ebû Saîd el-Harrâz, Ebü’l-Hüseyin en-Nûrî gibi sûfîler ile onların eserleri ve bir sonraki asırda onların görüşlerini şerh mâhiyetinde eserler telif etmiş olan tasavvuf ilminin kurucu metinlerini oluşturan Ebû Nasr Serrâc, Kelâbâzî, Ebû Tâlib el-Mekkî, Kuşeyrî, Hucvirî gibi sûfî müellifler ve eserleri tanıtılacak.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Dersin genel Tanıtımı ve Kaynakları
2) İhsâu’l-ulum kitaplarında tasavvufun ilim olarak yer alış süreci
3) Hâris el-Muhâsibî ve er-Riâye isimli eseri
4) Ebu Said el-Harraz ve Risaleleri
5) Ebu’l-Hüseyin en-Nûri ve Makamatu’l-kulub Risalesi
6) Cüneyd-i Bağdadi ve Risaleleri
7) Hakim Tirmizi ve Hatmu’l-velâye isimli eseri
8) Kelabazi ve Taarruf isimli eseri
9) Ebû Tâlib el-Mekkî ve Kûtü’l-kulûb isimli eseri
10) Kuşeyri ve Risalesi
11) Kuşeyri Letaifü’l-işârat isimli tefsiri
12) el-Hücvîrî ve Keşfü’l-mahcûb isimli eseri
13) Sülemi Tabakatu’s-sufiyye isimli eseri
14) Zühd dönemi tasavvufu ve Zühd kitapları
15) Yarıyıl Sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Serrac, Luma, trc. Hasan Kamil Yılmaz.
2- Kelabazi, Taarruf, Dergah Yay.
3- Herevi, Menazilü's-sairin, ter. Abdürrezzak Tek.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Beyin Fırtınası


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ödev Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte