>

İleri Düzey Gramer (nahiv-kur’an’dan Hareketle) II

Temel İslam Bilimleri

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yüksek lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
İleri Düzey Gramer (nahiv-kur’an’dan Hareketle) II TIB104 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 7

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Ramazan ŞAHAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Kelimeleri doğru tanır ve yerli yerinde düzgün kullanır.
2) Yanyana gelen kelimelerin nasıl bir terkip (Tamlama ve Cümle) oluşturduğunu kavrar.
3) Kelimelerin cümledeki konumlarına (İ’râb) göre sonlarını doğru okur.
4) Arapça diline has tabir ve ifade biçimlerini öğrenir.
5) Arapça bir metni doğru anlama ve anladığını Arapça olarak doğru ifade etme yeteneği kazanır.
6) Klasik Arapça kaynaklarından yararlanır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
2 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
3 Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
4 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
5                        
6 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Bu derste, Arapça cümle yapılarının, kelimenin cümle içindeki konumu ve görevinin, buna göre son harfinin veya harekesinin alacağı durum ve değişikliği işlenir. Bu dersin temel konuları şunlardır: 1. İsim, Fiil ve Harf/Edatlar Bunların cümle içindeki konumu ve durumu incelenir. 2. Tamlamalar: İsim-Sıfat Tamlamaları 3. Cümle Yapısı ve Çeşitleri a) İsim Cümlesi: Mübteda+Haber b) Fiil Cümlesi: Fiil+Fail+Mefûl+vd c) Basit ve Bileşik Cümleler/ Sıla Cümleleri d) Şartlı, Bağlaçlı Cümleler 4. İrab Kuralları: Hangi Amiller hangi kelimelerin başına gelir ve nasıl bir değişikliğe sebep olurlar. Kelimenin cümle içindeki konumuna ve durumuna göre değişim (İ’râb) durumları. Değişebilen ve değişemeyen kelimeler. (Mu’reb+Mebnî). Merfû, Mansûb, Mecrûr ve Meczûm Kelimeler….. 5. Aslen ve bizzat etkilenip değişen kelimeler ve bir başkasına tabii olarak değişebilen kelimeler.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kelime Çeşitleri: Müzekker ve Müennes/ Tekil, İkil ve Çoğul İsimler (Çoğul Çeşitleri) Cümle Çeşitleri: (İsim Cümlesi ve Fiil Cümlesi)
2) Mef’ûl Çeşitleri: 5 Mef’ûl Mefûlün Bih ve Cer Harflerin Kullanımı Mefûlün Fih (Zaman ve Mekan Zarfları) Mef’ûlün Mutlak ve Mef’ûlün Li Eclih (M. Leh), Mef’ûlün Meah
3) Tamlamalar ve Cümleler: Sıfat Tamlaması ve Sıfat Çeşitleri İsim Tamlaması ve İzâfet Çeşitleri Muzâf ve Muzâfun ileyh (İsim Tamlaması), Yalın ve Muzâf Durumundaki Tesniye ve Cemilerin İrâbı. Esmâ-i Hamse (Beş İsim)
4) Muzari Fiilin Değişim Şekli: Muzâri Fiili Nasbeden ve Cezmeden Edeatlar Şart Edatları ve Cevap Cümlesinin Başına “Fe” Harfinin Gelmesi, Efâl-i Hamse (Beş Fiil)
5) Zamirler: Merfû Munfasıl Zâmirler, İsimlere Birleşen Zâmirler. Merfu Muttasıl Zâmirler, Fiillere Birleşen Mansup Muttasıl Zâmirler.
6) Marife ve Nekre İsimler: Belirlilik Takısı (El/??/The) ve Marife Çeşitleri İsm-i İşaret, İsm-i Mevsul (İlgi Zamirleri),
7) Arapçada Soru Yapıları I. Soru şekilleri ve Cevap Tarzları II. Soru İsimleri ve İ’râbı (5N+K)
8) Haber Çeşitleri ve Haberin Cümle Başında Gelmesi
9) Mübteda Haberin Başına Gelenler Kâne ve Kâne'ye Benzeyen Fiiller. İnne ve İnne'ye Benzeyen Harfler Kâde v.b. (Ef’âl-i Mukârabe)
10) Temyiz ve Sayılar Sayma, Sıra ve Kesir Sayıları
11) Mechûl (Edilgen/Passive) Fiil ve Nâib-i Fail (Sözde Özne)
12) Lazım (Geçişsiz) ve Müteaddi (Geçişli) Fiiller İki Mef’ûl Alan Fiiller Olumsuzluk (Nefy) Edatları, Lâmu’l-Cuhûd
13) Hal ve Çeşitleri İstisna ve Atıf Harfleri
14) Mebnî İsimler, Mebnî Fiiller Gayr-ı Munsarıf Kelimeler: Maksûr, Mankûs ve Memdûd İsimler
15) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- 1. Avamil ve Tablosu (Klasik Metinler) 2. Güler, İsmail-Günday, Hüseyin- Şahin, Şener, Arapça Dilbilgisi (Nahiv Bilgisi), Alfa Yayınları, İstanbul 2015. 3. Çörtü, M. Meral, Arapça Dilbilgisi Nahiv, İFAV Yay., İstanbul 2001/ Sarf-Nahiv Edatlar, İFAV Yay., İstanbul 2004. 4. Mehmet Talû, Arap Dili ve Edebiyatı (1. Cild) SARF ve NAHV’E GİRİŞ, İstanbul 1998. 5. el-Fevzân, Abdurrahman b. İbrahim ve Arkadaşları, el-Arabiyyetu Beyne Yedeyk, Riyad 2003. 6. Galâyini, M., Câmiu’d-Durûsi’l-Arabiyye, Beyrut 1982. 7. Ali el-Cârim-Mustafa Emin, en-Nahvu’l-Vâdıh fî Kavâidi’l-Lüğati’l-Arabiyye (I-II), Kahire 1964. 8. Neclâ Yasdıman, Adım Adım Kur'ân Dili, İzmir, 2003.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Beyin Fırtınası
6) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

 

Sayı

Yüzde

Ödev Notunun Başarıya Oranı

2

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

1

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte