>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Kur’an’in İ’caz Ve Üslûbu TIB106 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 7

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Ramazan ŞAHAN
Doç. Dr. Fatih ULUGÖL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Kur’ân’ın i’câz ve îcâzını tanımlar,
2) İ’câzı meydana getiren unsurları değerlendirir,
3) Bu konuda yazılan eserler arasındaki farklılıkları ayırt eder,
4) Kur’ân’ı edebî yönden inceleyip onun üslûbu ve îcâzını yorumlar,
5) Kur’ân’ın çeşitli Arap Dili Belagati ve Diğer ilimlerle ilişkisini analiz eder,
6) Kur’ân icazının içinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
2 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
3 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
4 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
5 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
6 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Kuranın i’câzı ve îcâzı hakkında bilgi verip onu edebî yönden inceleyerek farklı ilim dallarının Kur’ân’ın açıklanmasına yaptığı katkıyı ve onun eşsizliğini ispattaki rolleri hakkında tafsilatlı bilgi verme.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kur'ân İ’câzının Tarihi a) Klasik Çalışmalar ve İ’câzın Geçirdiği Devreler b) Modern Çalışmalar
2) Belâğat ve Fesâhatle İligili Bazı Istılahlar 1- Belâğat 2- Fesâhat 3- Fesâhatı Bozan Haller
3) Söz ve Üslûbla İlgili Bazı Istılahlar 1- el-İcâz (vecîz olma) a- el-Hazf b- el-Kasr 2- Takdîm-Te'hîr
4) Arap Edebiyatında Cinâs ve Sec'i Ayet Sonlarındaki Fasılalar/Ses Uyumu
5) M. Sadık er-Rafi’î’nin “el-Kur'ân” adlı Metninin Okunun Yorumlanması
6) Söze Bürünmüş Mu'cize: Kur'ân’ın Edebî Özellikleri 1- Bilinen Edebî Türlerden Çok Ayrı Olması 2- Lafzın Anlama Delaleti 3- Kur'an'daki Lafız Anlam Dengesi 4- Edebî Türlerin Hepsinden Mükemmel 5- Aynı Anda Farklı Seviyelere Hitap Etmesi 6- Edebî Türlerin Yanyana ve İçiçe Olması 7- İçinde Tekrarların Bulunması
7) Kur'an'ın Meydan Okuması (Tehaddî) ve Muârazaya Teşebbüs Edenler
8) Ara sınav / Değerlendirme
9) Sarfe İddiası
10) Kur'ân-ı Kerîm Beyânî/Edebî İ’câzı
11) Kur'ân-ı Kerîm İlmî/Bilimsel İ’câzı
12) Kur'ân-ı Kerîm Teşri’î/Hukuksal İ’câzı
13) Muhtevasının Zenginliği/ Kapsadığı Esasların İnsanlığı Doyurması
14) Kur'ân-ı Kerîm’de Teşbîh ve Temsiller Kur'ân-ı Kerîm’de İltifât Sanatı
15) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- 1. M.Sadik Rafiî, İ’câzu’l-Kur’ân, Kahire 1389. 2. Seyyid Kutup, et-Tasvîru’l-Fennî fil-Kur’ân, (Çev. Süleyman Ateş) Ank.1969. 3. C. es-Suyûtî, Mu’teraku’l-Akrân fi İ’câzi’l-Kur’ân, Mısır 1973. 4. Menna’u’l-Kattan, Mebâhis fî ‘Ulûmi’l-Kur'ân, Müessesetü’r-Risâle, Beyrut 1417/1997. 5. İsmail Karaçam, Sonsuz Mucize Kuran, Çağ Yayınları, İstanbul 1987. 6. Fadıl Hasan Abbas, Esâlîbu’l-Beyân fî ‘Ulumi’l-Belağa, Dâru’n-Nefâis, Amman, 1430/2009. 7. Fadıl Hasan Abbas, İ’câzu’l-Kur'ân-ı Kerîm, Dâru’n-Nefâis, Amman, 1430/2009. 8. M. Abdülazîm ez-Zurkânî, “Menâhilü’l-İrfân fî Ulûmi’l-Kur’an” Dâru’l-Fikr, Beyrut 1988 / Çev. Halil Aldemir-Ramazan Şahan, Kur'ân İlimleri Menahilu’l-İrfan Tercümesi, Beka Yay., İstanbul, 2015. 9. Avde Ebû Avde, Şevâhidû’l-İ’câci’l-Kur'ânî, Amman 1996. 10. Salâh Abdülfettâh el-Hâlidî, el-Beyân fî i’câzi’l-Kur’ân, Dâru Ammar, Amman 1429/2008.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Beyin Fırtınası
6) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

 

Sayı

Yüzde

Ödev Notunun Başarıya Oranı

2

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

1

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte