>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Resmü’l-mushaf (mushaf İmlasi) TIB154 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 7

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Maşuk ACAR
Dr. Öğr. Üyesi Kerim ÖZMEN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Alanına ait klasik ve güncel literatürü tanıma, okuyup anlama ve yorumlayabilme.
2) Alana ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilme.
3) Alana ait tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrama ve sorunları tespit edebilme.
4) Alana ait mesleki formasyonu kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uyarlayabilme.
5) Alana ait terminolojiyi anlama ve doğru kullanabilme.
6) Araştırma konusunun tespiti, araştırılması, yazılması ve değerlendirilmesi aşamasında mesleki etik ve sorumluluk bilinci içerisinde davranabilme.
7) Alana dair ilk kaynaklar ile son dönem kaynakları karşılaştırabilme, aralarındaki ortak ve ayrıldıkları yönleri açıklayabilme

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek
6 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
7 Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

KUR’AN TARİHİ

Dersin İçeriği

Bu derste Mushaf’ın imla özellikleri, geçirdiği evreler, kaynakları, günümüzdeki durumu ve bu konudaki tartışmalar gibi Resmü’l-mushafla ilgili temel meseleler ele alınmaktadır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Mushaf imlası olgusu ve Mushaf imlasına giriş
2) Mushaf İmlasının özellikleri ve genel kaideleri -1-
3) Mushaf İmlasının özellikleri ve genel kaideleri -2-
4) Mushaf imlasının bağlayıcılığı meselesi ve temel yaklaşımlar -1- Cohesion of Mushaf orthography and basic approaches -1-
5) Mushaf imlasının bağlayıcılığı meselesi ve temel yaklaşımlar -2-
6) Mushaf imlasına dair kaynakların değerlendirilmesi -1-
7) Mushaf imlasına dair kaynakların değerlendirilmesi -2-
8) Yarıyıl sınavı
9) Mushafların çoğaltılmasının gerekçeleri ve özel mushaflar
10) Kaynak eser metin okumaları (Danî-el-Mukni')
11) Mushaf imlasına yönelik modern araştırmalar ve tartışmalar -1-
12) Mushaf imlasına yönelik modern araştırmalar ve tartışmalar -2-
13) Mushaf imlasına yönelik oryantalist çalışmalar -1-
14) Mushaf imlasına yönelik oryantalist çalışmalar -2-
15) Matbuat dönemi mushaf çalışmaları
16) Yarıyıl Sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Ebû Amr ed-Dânî, el-Mu?ni? fî resmi me?â?ifi’l-em?âr ma?a Kitâbi’n-Na??, nşr., Muhammed Sâdık Kamhâvî, Kahire, 1978.
2- Mehmet Emin Maşalı, Kur’an’ın Metin Yapısı, Ankara, 2004. (Bu çalışma Mehmet Emin Maşalı nın Resmü'l Mushaf ve tarihsel değeri adlı çalışmasının basılmış halidir.)
3- Veli Kayhan, Doğru Okuma Bağlamında Mushaf’a İşaret Konulması: İ`câm ve Sonrası, Bilimname XII, 2007/1, 101-136.
4- Mesut Okumuş, Kur ân İmlâsının Gelişim Süreci Üzerine Bazı Tespit ve Değerlendirmeler, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010/1, c. 9, sayı: 17, ss. 5-37.
5- Ali Kaşıkırık, Kitabu l-Mesahif ve Kur an Tarihi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 1989
7- Harun, Öğmüş, "Resm-İ Mushaf Bağlamında Kur’an ve Kıraat Ayrımı (Harekenin Tekâmülüne Kadarki Süreç Çerçevesinde Bir Değerlendirme)". Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 39 / 39 (Ağustos 2015): 9-28.
8- Ebû Şâme el-Makdisî, el-Mürşidü l-vecîz (nşr. Tayyar Altıkulaç), Ankara 1406/1986. (Yardımcı kaynak)

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Grup Çalışması
6) Beyin Fırtınası
7) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte