>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Tecvid İlmi Ve Tarihi TIB159 Seçmeli Yüksek lisans 1 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Maşuk ACAR
Dr. Öğr. Üyesi Kerim ÖZMEN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Alanına ait klasik ve güncel literatürü tanıma, okuyup anlama ve yorumlayabilme.
2) Alana ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilme.
3) Alana ait tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrama ve sorunları tespit edebilme.
4) Alana ait mesleki formasyonu kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uyarlayabilme.
5) Alana ait terminolojiyi anlama ve doğru kullanabilme
6) Alana dair araştırma konusunun tespiti, araştırılması, yazılması ve değerlendirilmesi aşamasında mesleki etik ve sorumluluk bilinci içerisinde davranabilme.
7) Alana dair ilk kaynaklar ile son dönem kaynakları karşılaştırabilme, aralarındaki ortak ve ayrıldıkları yönleri açıklayabilme.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek
6 Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Orta
7 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

KIRAAT VE TECVİD TERİMLERİ- KIRAAT İLMİNE GİRİŞ

Dersin İçeriği

Bu derste Tecvid ilminin geçirdiği evreler, kaynakları, günümüzdeki durumu ve bu konudaki tartışmalar gibi temel meseleler ele alınmaktadır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tecvid olgusu ve Tecvid ilmine giriş
2) Tecvidin Kavramsal Analizi: Tarihsel Süreç -1-
3) Tecvidin Kavramsal Analizi: Tarihsel Süreç -2-
4) Başlangıç Dönemi: Nüzul Öncesi ve Sonrasi
5) Oluşum Dönemi: Tecvîdi Gerektiren Şartlar
6) Gelişme Dönemi: Tecvid Disiplinin Müstakilleşmesi -1-
7) Gelişme Dönemi: Tecvid Disiplinin Müstakilleşmesi -2-
8) Yarıyıl Sınavı
9) Geçiş Dönemi: Mensur Telif Geleneğinin Başlaması
10) Açılım Dönemi: Endülüs Dönemi Tecvid Faaliyetleri
11) Ara Dönem: Endülüs’ün Kapsayıcı Eserlerinden İbnü’l-Cezerî’ye Tecvîd Faaliyetleri
12) Tecvîd Tarihinin En Otoriter Şahsiyeti: İbnü’l-Cezerî Dönemi -1-
13) Tecvîd Tarihinin En Otoriter Şahsiyeti: İbnü’l-Cezerî Dönemi -2-
14) Daralma Dönemi: İbnü’l-Cezerî’den Modern Döneme Tecvîd Faaliyetleri (genel süreç ve Osmanlı dönemi)
15) Modern Dönemde Tecvîd İlmi
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- ABDURRAHMAN ÇETİN, KUR'AN OKUMA ESASLARI
2- İBNÜ'L-CEZERİ, EN-NEŞR
3- SİBEVEYH, EL-KİTAB
4- Mekki b. Ebi Talip el-Kaysi (ö. 437/1045), er-Riaye li Tecvidi’l-Kıraeti ve Tahkiki lafzi’t-Tilaveh

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Grup Çalışması
6) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte