>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Çağdaş İslam Akimlari TIB160 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 7

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Kadir GÖMBEYAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Çağdaş İslamî akımları tanır
2) Çağdaş İslamî akımları ortaya çıkaran siyasî, fikrî, sosyo-kültürel arkaplanı tespit eder
3) Çağdaş İslamî akımların temel fikir ve pratiklerini öğrenir
4) Çağdaş İslamî akımların günümüz dünyasındaki çok yönlü tesirlerini tespit eder ve tartışır
5) Çağdaş İslamî akımların birbirleriyle etkileşimlerini ve farklı yönlerini tanır
6) Çağdaş İslamî akımların geleceğine dair perspektifler geliştirir

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1                        
2                        
3                        
4                        
5                        
6                        

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

Günümüz İslam dünyasındaki akımlar, tarihî oluşum ve gelişim süreçleri, fikirleri, pratikleri, etkileri

Haftalık Ders İzlencesi

1) İslam’da mezhepleşmenin tarihi, arkaplanı ve karakteristikleri
2) Terminolojinin tespiti: din, mezhep, cemaat, tarikat, akım, dinî grup gibi nitelemeler ve farkları; Çağdaş İslamî akımları incelemenin metodolojisi
3) Çağdaş İslamî akımları hazırlayan süreç: İslam dünyasında İhya Hareketleri
4) Gelenekçilik: Selefiyye Gelenekçiliği: Tarihsel süreç (Ashabu’l-hadis, İbn Teymiyye, Vehhâbîlik)
5) Günümüz Selefîliği: Suudî Selefîlk, Cihadçı Selefîlik (el-Kaide, IŞİD vs), Siyasî Selefîlik
6) Medrese Gelenekçiliği: Diyobendiyye/Tâliban Hareketi & Şîî Medrese Geleneği ve İran
7) Tarikat Gelenekçiliği
8) Kültürel Islahatçılık
9) Siyasal Islahatçılık: İhvan-ı Müslimîn, Hizbullah, Hizbu’t-Tahrir vs
10) İslam Modernizmi: Özellikleri, Tarihselcilik & Fazlur Rahman
11) İslam Modernizmi: Türkiye’deki Seyri & Eleştiriler & Karşıt Bir Oluşum: Gelenekselcilik
12) İslamcılık: Fikrî/Felsefî İslamcılık & Siyasî İslamcılık
13) Türkiye’de İslamcı Dinî-Siyasî Hareketler: Tarihi, Fikri, Sosyo-Kültürel Arkaplan & Milli Görüş Hareketi
14) Türkiye’de Radikal Dinî-Siyasî Hareketler
15) Yarıyıl Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Mehmet Ali Büyükkara, Çağdaş İslam Akımları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Beyin Fırtınası
5) Bireysel Çalışma
6) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

60%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ödev

4

70%

Sunum/Seminer Hazırlama

4

30%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

40%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte