>

Son Dönem Osmanli Düşüncesinde Eğitim Ve Din Eğitimi

Felsefe ve Din Bilimleri

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yüksek lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Son Dönem Osmanli Düşüncesinde Eğitim Ve Din Eğitimi FDB114 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 8

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Muhammet Fatih GENÇ
Dr. Öğr. Üyesi Ömer Faruk ARAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Osmanlı Devletinin son döneminde ortaya çıkan batılılaşma hareketlerini açıklar.
2) Tanzimat dönemi eğitim özelliklerini açıklar.
3) I. Meşrutiyet dönemi eğitim faaliyetlerini açıklar açıklar.
4) II. Meşrutiyet dönemdeki eğitim alanındaki gelişmeleri bilir.
5) Medreselerin gerileme sürecini analiz eder.
6) Batı tarzı açılan mekteplerin açılış felsefesini kavrar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Düşük Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek
3 Orta Düşük Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek
4 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Orta Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek
6 Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Eğitim Psikolojisi

Dersin İçeriği

Bu ders, Son Dönem Osmanlı Düşüncesindeki eğitim ve din eğitimi konularını anlamaya ve günümüz eğitim problemlerinin kaynağını analiz etmeye katkıda bulunur.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Osmanlı da Eğitim Kurumları
2) Osmanlı eğitim kurumlarının gerileme sürecinin nedenleri
3) Osmanlıdaki Reform hareketleri (17 yy.)
4) Osmanlıdaki Reform hareketleri (18 yy.)
5) Osmanlıdaki Reform hareketleri (19 yy.)
6) Osmanlıdaki Reform hareketleri (20 yy.)
7) Son Dönem Osmanlı düşüncesinde İslamcıların Eğitim Görüşleri
8) Son Dönem Osmanlı düşüncesinde Batıcıların Eğitim Görüşleri
9) Vize
10) Son Dönem Osmanlı Düşüncesinde Türkçülerin Eğitim Görüşleri
11) Son Dönem Osmanlı Düşüncesinde Osmanlıcıların Eğitim Görüşleri
12) Son Dönem Osmanlı Düşüncesinde Fikir Akımlarının Eğitim Görüşlerinin Karşılaştırmalı Değerlendirilmesi
13) Son Dönem Osmanlı Düşüncesindeki Eğitim İle İlgili Düşüncelerin Günümüze Yansımaları
14) Genel Değerlendirme
15) Genel Değerlendirme
16) Final

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- KARA İsmail. Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi I, Dergah Yay. İstanbul 2014.
2- KARA İsmail. Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi II, Dergah Yay. İstanbul 2011.
3- ATAY Hüseyin. "Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi", İstanbul 1983.
4- KARA İsmail. Din İle Modernleşme Arasında Türk Düşüncesinin Meseleleri, Dergah Yay. İstanbul 2014.
5- BAHÇEKAPILI Mehmet (2012). Türkiye’de Din Eğitiminin Dönüşümü (1997-2012). İstanbul.
6- ÇELEBİ Ahmet, “İslam’da Eğitim ve Öğretim Tarihi”, çev: Ali Yardım, İstanbul 1983.
7- DAĞ-H.R.ÖYMEN Mehmet, "İslam Eğitim Tarihi", Ankara 1974.
8- DOĞAN Recai. Cumhuriyetin ilk yıllarında Tevhid-i Tedrisat çerçevesinde din eğitim-öğretimi ve yapılan tartışmalar (Türkiye’de din eğitimi ve öğretimi içinde). Türk Yurdu Yay. Ankara 1999. ERGİN Osman, "Türk Maarif Tarihi". c. I-II, İstanbul 1977. EV Halit. Yükseköğretimde Din Eğitimi. Din Eğitimi. (Ed. M. Köylü ve N. Altaç) içinde, 213-240. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. Ankara 2012. KAZICI Ziya, “Anahatlarıyla İslam Eğitim Tarihi”,
9- ÖCAL Mustafa. Osmanlıdan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi. Düşünce DK Yay. Bursa 2011.
10- ZENGİN Zeki Salih. Tanzimat Dönemi Osmanlı Örgün Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi (1839-1876), Basılmamış Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri 1997., ZE

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Beyin Fırtınası
2) Bireysel Çalışma
3) Problem Çözme
4) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte