>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Sistematik Felsefe II FDB118 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 8

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Mustafa EREN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Felsefe tarihinin ilk döneminde ortaya çıkan filozof ve ekollerin varlık, bilgi, değer gibi alanlardaki temel görüşlerini öğrenir.
2) Felsefe Tarihinin birikimli bir alan oluşundan hareketle ilk dönemden sonra (Antik Çağ Yunan Felsefesi) Ortaçağ Hıristiyan felsefesi ile İslam felsefelerinin temsilcileri ve bunların genel karakterlerini öğrenir.
3) Felsefenin Yunanla birlikte değil ama ilk insanla başlamasından hareketle felsefenin başlangıcı noktasında bilinçli olur.
4) Felsefe tarihinin Rönesans dönemi felsefi karakterini, dönem temsilcileri ile bu kişilerin görüşlerini öğrenir.
5) Felsefe tarihinin Aydınlanma dönemi felsefi karakterini, dönem temsilcileri ile bu kişilerin görüşlerini öğrenir.Felsefe tarihinde on dokuzuncu yüzyıldan günümüze kadar felsefe alanında dile getirilen yeni akımları ve filozofların zihinlerinde yansımalarını öğrenir..Felsefe tarihinde her bir filozofu, akımı ya da öğretiyi bağımsız bir şekilde değil birbirleriyle olan ilişkiler dahilinde mukayeseli bir şekilde öğrenir..Felsefe tarihi öğrenmenin ilahiyat ana alanına olası katkılarını ve kazanımlarını öğrenebilme ve bunları hayata aktarmada yardımı olabilir.
6) Felsefe tarihinin ilk döneminde ortaya çıkan filozof ve ekollerin varlık, bilgi, değer gibi alanlardaki temel görüşlerini öğrenir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1   Yüksek Düşük Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta
2 Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek
3 Orta Orta Düşük Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Orta
4 Orta Orta Düşük Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Orta Yüksek
5 Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
6 Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

Felsefenin epistemoloji, ontoloji, değer gibi alanlarında analitik ve sentetik yöntem kullanma ve tutartlı düşünme.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Felsefeye Giriş (Felsefenin tanımı ve bilimlerden farklılığı; felsefe tarihinin temel konuları, felsefenin bilim, din ve sanatla ilişkisi).
2) Sokrates Öncesi Antik Yunan Felsefesi (Milet Okulu, Elea Okulu, Çoğulcu Filozofların temel görüşleri).
3) Sofistler, Sokrates ve Sokratesçi Okullar (Sofistlerin genel özellikleri; Sokrates’te felsefenin amacı ve yöntemi, ahlâk ve siyaset anlayışı; Sokratesçi okullar olarak Megara, Elis-Eretria, Kinik ve Kirene Okulu filozoflarının temel görüşleri).
4) Platon ve Felsefesi (Varlık anlayışı, idealar ve fizik evren anlayışı, ruh ve bilgi anlayışı, etik ve siyaset anlayışı).
5) Aristoteles ve Felsefesi (Mantık anlayışı, metafizik-varlık anlayışı, fizik-doğa anlayışı, ruh ve bilgi anlayışı, etik ve siyaset anlayışı).
6) Hellenistik Felsefe. (Epikürcülük ve Epikür; varlık ve ahlâk anlayışı. Stoacılık ve Kıbrıslı Zenon, Yeni-Platonculuk ve Plotinus: Varlık, bilgi ve ahlâk anlayışı).
7) Patristik Felsefe (Aziz Augustinus; bilgi anlayışı ve aydınlanma kuramı, Tanrı ve varlık anlayışı, ahlâk ve siyaset anlayışı).
8) Ara Sınav
9) İslâm Felsefesi (İslâm filozoflarının felsefeye ve mantığa genel yaklaşımları, bilimler sınıflaması, İslâm felsefesinde âlem, nefis ve insan anlayışı, ahlâk ve siyaset anlayışı).
10) Skolastik Felsefe. (Hazırlık, erken skolastik, yüksek skolastik ve gerileme dönemleri, Aziz Anselmus: İnanç ve akıl İlişkisi, ontolojik delil. Aquinalı Thomas: İnanç ve akıl İlişkisi, metafiziği ve varlık Anlayışı, Tanrı’nın varlığı ve sıfatları).
11) Rönesans Felsefesi: (Rönesans ve Hıristiyanlık; reformasyon hareketi, doğal din akımı, Rönesans döneminin felsefe akımları).
12) On Yedinci Yüzyıl Felsefesi (Descartes: Bilgi teorisi, teoloji ve metafizik anlayışı. Hobbes: Bilgi teorisi, Fizik ve teoloji anlayışı, ahlâk ve siyaset anlayışı. Spinoza: Bilgi teorisi, metafizik ve teoloji anlayışı. Leibniz: Mantık, fizik ve metafizik anlayışı, Teoloji ve insan özgürlüğü anlayışı).
13) On Sekizinci Yüzyıl Aydınlama Felsefesi (Aydınlanmanın anlamı. Locke; Bilgi teorisi, teoloji anlayışı, doğa öğretisi, ahlâk ve siyaset felsefesi. Berkeley; Bilgi teorisi, metafizik, fizik ve teoloji anlayışı, ahlâk felsefesi. Hume: Epistemoloji, psikoloji ve teoloji anlayışı, ahlâk ve siyaset felsefesi).
14) Kant ve Alman İdealizmi (Kant; Bilgi teorisi ve saf aklın eleştirisi, teoloji ve etik anlayışı ile pratik aklın eleştirisi, pratik felsefe ve ahlâk. Hegel; Bilgi felsefesi, idealist diyalektik yöntem, ide veya Geist. Feuerbach; Din ve ahlâk felsefesi).
15) Genel Değerlendirme
16) Yarıyıl Sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Arslan, Ahmet (2008-2010). İlkçağ Felsefe Tarihi I-V, Bilgi Üniversitesi Yay., 2. Baskı, İstanbul.
2- Cevizci, Ahmet (2008). Felsefe, Sentez Yay., 2. Basım, Bursa.
3- Cevizci, Ahmet (2011). Felsefe Tarihi, Say Yay., 3. Basım, İstanbul.
4- Durant, Will (2009). Felsefenin Öyküsü, çev. Ender Gürol, İz Yay., İstanbul.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte