>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Ebelikte Perinatoloji EBL504 Zorunlu Yüksek lisans 1 Bahar 6

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Ayla ERGİN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kültürel bakımın önemini bilir.
2) Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu ve yenidoğan döneminde uygun ebelik bakımı verir.
3) Gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde normalden sapma durumlarını erken dönemde fark edebilir.
4) Ülkemizdeki ve dünya’daki perinatal bakım modelleri, metotları ve protokollerini analiz eder.
5) Aileye bütüncül bakar.
6) Gebelik öncesi, Gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde iyilik halini geliştirir, hastalıkları önler ve sağlığı sürdürür.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük                
2                  
3                  
4                  
5                  
6                  

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Ebelik Felsefesi ve Ebelikte Temel kavramlar Üreme Sağlığı Doğuma Hazırlık Eğitimi Embriyoloji ve Yardımcı Üreme Teknikler Ebelikte Meslek Etiği

Dersin İçeriği

Perinatal hasta güvenliği ve ebenin yasal sorumlulukları, Gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kültürel bakım ve ebelik Gebelikte Fizyo-patolojik değişiklikler, Prekonsepsiyonel bakım ve ebenin rolü, Perinatal Bakım , önemi ve sağlık istatistiklerinin incelenmesi, Ülkemizdeki ve dünya’daki perinatal bakım metotları ve protokolleri, Aile Teorileri, Rol teorisi, Kathryn Barnad’ın ebeveyn-cocuk etkileşim modeli (parent-child interaction model), Sistem teorisi, Ramona Mercer’ın annelik rolünü kazanma (maternal role attainment) modeli Nola Pender’ın sağlığı geliştirme modeli (the health promotion model), Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi, Riskli Gebelikler I, Riskli Gebelikler II, Riskli Gebelikler III, Riskli Postpartum Dönem.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Dersin Tanıtımı
2) Gebelikte Fizyo-Patolojik Değişiklikler
3) Gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kültürel bakım ve ebelik
4) Gebelikte Fizyo-patolojik Değişiklikler
5) Prekonsepsiyonel bakım ve ebenin rolü
6) Perinatal Dönem Ve Covid Enfeksiyonu
7) Ülkemizdeki ve dünya’daki perinatal bakım metotları ve protokolleri
8) Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi
9) Riskli Gebelikler I (Preeklampsi, Diyabet)
10) Riskli Gebelikler II (Kalp Hastalığı ve Obezite)
11) Riskli Gebelikler III ( Amniyotik sıvı Embolisi,EMR,EDT)
12) Riskli Gebelikler IV (Çoğul Gebelik, Adölesan Gebelik ,İleri yaş gebelikleri
13) Plesantal anomaliler (Akreta, pekrata)
14) P.Previa, Ablasyo Plesanta
15) Riskli postpartum
16) Dersin değerlendirilmesi

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Perry S, Hocenberry MJ, Lowdermik LD ve diğ. Maternal Child Nursing Care (4. Baskı) 2010.
2- Lowdermilk D, Perry S, Cashion K ve diğ. Maternatiy & Women’s Health Care (11. Baskı). 2016.
3- Sevil Ü., Ertem G. Perinatoloji ve Bakım, Ankara Tıp Kitabevi, İzmir 2016.
4- Simpson Rice K, GreeHan AP. Perinatal Nursing, ed: Rainey S., 3rd edition, Awhonn, Chapter 10, 2008.
5- Kıymet Yeşilçiçek Çalık, Fatma Coşar Çetin (Ed), Doğum Öncesi Dönem II, İstanbul Kitapevleri, 2018.
6- Murray S.S.McKinney E. Foundations of Maternal-Newboorn and Women’s Health Nursing, 5 th Edition, 2010.
7- Nezihe Kızılkaya Beji (Ed) Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Kitabevleri, Ankara, 2017
8- Arslan Özkan H (Ed) Hemşirelik ve Ebelik İçin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2019, 495-534.
9- Taşkın L. Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Akademisyen Yayınevi, 2020
10- Maureen D. Raynor, MA PGCEA ADM RMN RN RM, Christine Catling, RM MSc (Mid) PhD Synopsis. Myles Survival Guide to Midwifery E-Book,Edinburgh?London?New York?Oxford?Philadelphia?St Louis?Sydney?Toronto 2017.
11- TNSA, Türkiye Nüfus ve Sağlık 2018, Anne Ölümleri (Erişim:10.03.2019)
12- http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2013/rapor/TNSA 2013 ana rapor.pdf Erişim: 07.06.2018
13- Ebelerin Travay ve Doğum El Kitabı, ed. Vicky chapman, Cathy Charles, Hafize can öztürk, Ummuhan Yücel, Aytül Hadımlı,Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2018.
14- Ebelik Uygulama Standartları, Ed: Behzat Özkan,Esin Çeber Turfan, Serap Yaşaroğlu Toksoy, Ankara 2016.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Model Yapma
5) Rol Yapma
6) Grup Çalışması
7) Beyin Fırtınası
8) Örnek Olay
9) Laboratuvar/Çalıştay
10) Bireysel Çalışma
11) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

30%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

50%

Uygulama

1

50%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte