>

Kentsel Konut Mimarlığında Mekânsal Dönüşüm

Mimarlık

Fen Bilimleri Enstitüsü
Doktora
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Kentsel Konut Mimarlığında Mekânsal Dönüşüm MIM605 Seçmeli Doktora 1 Güz 8

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Elif Yeşim KÖSTEN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) 20. yüzyıldaki endüstrileşme ve modernleşmeyle yeniden tanımlanan yaşantının yerleşmelere ve konut birim ölçeğine yansımalarını tanımlar.
2) 20 yüzyılda moderleşme hareketlerinin mekânsal örüntüye katkısını sorgular.
3) Konut tipolojilerinin niceliksel ve niteliksel konforu ve hizmet sınırlarını sorgular.
4) 20. yüzyılın modern yerleşme modelleri olarak kabul edilen ‘bahçe şehir’ ve ‘uydu kent’ kapsamındaki yerleşim kurgularını tanır.
5) Konut hiyerarşisi (kamusal, yarı kamusal, yarı özel, özel alan) ve mahremiyet kavramlarını tanır

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Bu derste , günümüz kentsel oluşumun en önemli paradigması olan “kentsel dönüşüm” projeleriyle birlikte anılan “toplu konut” yerleşimlerinin “yer” ile olan bağlantısı, Kocaeli kenti üzerinden, farklı fiziki, sosyal ve kültürel altlıklara sahip yerleşimlerin, toplu konut/kentsel dönüşüm ilişkisi , alanda bulunan mevcut projeler ve analizleri buna bağlı olarak bir toplu konut projesinin, nitelikli olarak tanımlanabilmesi için, gerekli asgari koşulları yerine getirip getirmediği ile ilgili detaylı bilgi verilecektir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Sanayi devrimi ile üretimin ve üretilen nesnenin yeni tanımları/toplumsal yapıdaki değişimleri
2) Endüstrileşme ve modernleşmeyle birlikte yeniden şekillenen yaşantının yerleşmelere ve konut birime yansımaları
3) Konut talebinin ve buna bağlı arsa spekülasyonunun artış dönemlerinin incelenmesi, kentsel gelişime etkilerinin incelenmesi
4) Türkiye'de Sanayi Devrimi ve modernleşmenin şekillendirdiği kentin oluşum ve gelişimininin mekansal, sosyo-ekonomik açıdan incelenmesi
5) Dünya'daki Sanayi Devrimi'nin kent yapısına ve kentsel yaşantıya etkilerinin yoğun görüldüğü yerleşimlerin incelenmesi ve buna ilişkin öğrenci sunumları
6) Türkiye'de Sanayi Devrimi ve modernleşmenin şekillendirdiği döneme dair konut profiline ilişkin öğrenci sunumları
7) "Toplu Konut" nedir?
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Dünyada ve Türkiye'de "Toplu Konut" yerleşimlerinin ve yer seçimlerinin incelenmesi
10) Bir toplu konut projesinin, nitelikli olarak tanımlanabilmesi için, gerekli asgari koşulları yerine getirip getirmediğinin sorgulanması
11) Kentsel dönüşüm” projeleriyle birlikte anılan “toplu konut” yerleşimlerinin “yer” ile olan bağlantısı üzerinden analizler
12) Kocaeli kenti üzerinden, farklı fiziki, sosyal ve kültürel altlıklara sahip yerleşimlerin, toplu konut/kentsel dönüşüm ilişkisi
13) Seçilen örneklem alan üzerinde, projenin gerçekleştiği yerin tüm kimlik özellikleri ile projenin bağlantılarının karşılaştırılması
14) Seçilen örneklem alanı üzerinden, farklı fiziki, sosyal ve kültürel altlıklara sahip yerleşimlerin, toplu konut/kentsel dönüşüm ilişkisine ilişkin öğrenci sunumları
15) Genel Değerlendirme
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Grup Çalışması
6) Beyin Fırtınası
7) Örnek Olay
8) Laboratuvar/Çalıştay
9) Bireysel Çalışma
10) Problem Çözme
11) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

50%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Proje

1

25%

Alan Çalışması

1

15%

Ödev

1

25%

Uygulama

1

25%

Sunum/Seminer Hazırlama

1

10%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

50%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte