>

Kelâm-usûl-i Fıkıh İlişkisi

İslam Hukuku

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Doktora
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Kelâm-usûl-i Fıkıh İlişkisi ISH115 Seçmeli Doktora 1 Güz 7

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. AYHAN HİRA

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Fıkıh usulünün kelami kökenlerini kavrar.
2) Fıkıh usulündeki mütellim ve fukaha yöntemlerini bilir.
3) Fukaha ve mütekellim yöntemleri arasındaki farkı açıklar.
4) Hanefilerdeki Semerkant ekolünün Bağdat ekolü ile ayrıştığı yönleri bilir.
5) Bakıllani, Cüveyni, Kadı Abdulcebbar ve Gazzali gibi mütekellim usulcülerinin itikadi yönelimlerinin uzullerine katkılarını kavrar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8
Öğrenme Kazanımları
1           Orta    
2 Orta     Orta        
3           Orta    
4                
5     Yüksek          

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Fıkıh usulündeki kelam konuları

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kelam ve usul-i fıkhın doğuşu
2) Usul-i fıkıh müelliflerinin itikadi yönelimlerinin eserlerine etkisi
3) Fıkıh Usulündeki Yazım türleri: Mütekellim ve Fukaha Yöntemi
4) Cumhur içerisinde fukaha yöntemine göre eser telif edenler ve telif gerekçeleri
5) Hanefiler içerisinde mütekellim yöntemine göre eser telif edenler ve telif gerekçeleri
6) Fukaha ve Mütekellim yöntemi arasındaki temel farklar
7) Hanefilerdeki Semerkant ekolünün Bağdat ekolüne muhalefetleri
8) Ara sınav
9) Bakıllaninî'nin usul anlayışına itikadi anlayışının etkileri
10) Fıkıh Usulünün kelami kökenleri
11) Cüveyni'nin Kelam ve Usul-i Fıkıhtaki yeri
12) Kadı Abdulcebbar ve Ebu'l-Hüseyn el-Basri'nin Usul-i fıkıh anlayışlarında Mutezile etkisi
13) Gazzalî'nin el-Mustasfa isimli eserinde kelam ve mantık konuları
14) Fıkıh usulünde memzuc yönteme yönelimin ana sebepleri
15) Yarıyıl Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Kelam Usul-i Fıkıh ilişkisi
2- Fıkıh Usulü Kelam ilişkisi/Ramazan Çöklü

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Beyin Fırtınası


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

40%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ödev

1

60%

Uygulama

1

10%

Alan Çalışması

1

10%

Diğer

1

10%

Quiz

1

10%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte