>

Klâsik Türk Edebiyatı’nda Melamet

Türk Dili ve Edebiyatı

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Doktora
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Klâsik Türk Edebiyatı’nda Melamet TDE603 Seçmeli Doktora 1 Güz 6

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Mahmut Esat HARMANCI

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Melamet meşrebini ve bunun paralelinde Kalenderilik’i ve onların temel öğretilerini tanır.
2) Melamilik’in, klasik şiir felsefesinde, şâirlerin sahte ve riyâkar tiplerle mücadele yolunda kullandıkları en önemli malzeme olduğunu tartışır.
3) Bu ekolleri ve onların kullandığı sembolleri tanır ve analiz eder.
4) Aşk ve melameti ilişkilendirir.
5) Aşkın aşkın anlatımı tanımlar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek                    
2 Yüksek                    
3 Orta                    
4                      
5                      

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Klasik Türk Edebiyatında Aşk

Dersin İçeriği

Melâmîlik’in, klâsik Türk şiirinin temelini oluşturan en önemli unsur olduğunun anlaşılması. Melamîliğin temel ilke ve kurallarının kavranabilmesi. Klasik şiirde sıklıkla kullanılan şarap, meyhane, güzeller uğruna varlığını heba etme, erkek sevgililere tutulma gibi sembollerin “melâmî” meşrebin bir ürünü olduğunun iyice bilinip anlaşılması.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Melâmîlik ve Melâmet meşrebi hakkında genel bilgi.
2) Melâmîlik’in temel prensipleri.
3) Kalenderîlik hakkında genel bilgi ve bu ekolün temel prensipleri.
4) Melâmîlik ve Kalenderilik’in klasik Türk şiirindeki görünümü.
5) Klasik Türk şiirinde kullanılan semboller ve bu meşreplerle ilişkisi
6) Klasik şiirde Melamet ve Kalenderilik’i çokca öne çıkaran şairlerden Hayali Beg ve şiirinden örnekler
7) Hayali Bey ve şiirinden örneklerin analizi.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Hayreti ve şiirinden örneklerin analizi.
10) Hayreti ve şiirinden örneklerin analizi.
11) Usûli ve şiirinden örneklerin analizi
12) Yunus Emre ve şiirinden örneklerin analizi
13) Fuzuli ve şiirinden örneklerin analizi
14) Genel değerlendirme.
15) Melamet okuması
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Gösteri
5) Grup Çalışması


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ödev Notunun Başarıya Oranı

20%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte