>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Sanat Eseri Çözümlemeleri I PSR143 Seçmeli Doktora 1 Güz 7

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Nilgün ŞENER

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Sanat eserlerinin çözümlerinde önem arz eden bilimsel yaklaşımların öğrenilmesi
2) Sanat eserine ikolojik, plastic vb açısından analiz eder
3) Sanatçının üslubuyla dönem üslubu arasında ilişkiyi kavrar. .
4) Toplumsal olay ve olguları ile sanat eserleri arasında ilişkili değerlendirme yapabilir.
5) Sanatı, toplumsal, siyasal ve felsefi zeminleriyle bir bütün olarak algılayabilir

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

YOK

Dersin İçeriği

Dersin İçeriği Sanat eserleri; sosyolojik, felsefi, siyasi, psikolojik içerikleri ile incelenecektir. Bu programın en önemli amacı sanat eserlerinin ikonografik çözümlemelerinin gerçekleştirilmesi ile yapıt içeriklerinin ve estetik niteliklerinin tartışılmasını sağlamaktır. Bir sanat eseri ile karşılaştığında izleyen; eserin estetik niteliklerinin yanı sıra anlamsal çözümlemelerine de ihtiyaç duymaktadır. Sanat Eseri Çözümlemeleri programı kapsamında sanat eserlerinin gösterge bilimsel analizleri de gerçekleşecektir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Sanat eseri nedir? Sanat eseri analizinde temel unsurlar
2) İkonolojik, plastik, tarihsel, mitolojik vb analiz yöntemleri hakkında bilgilendirme
3) Sanat kuramları ve eleştirel bakış açısı
4) Bir Sanat Eserini kavramanın kuralları: Tanımlama-Çözümleme-yorumlama- yargı ya da duyusal-Biçimsel-Tematik-Teknik olarak sanat eserinin analiz edilmesi.
5) Sanat eseri analizinde plastik çözümleme ve ikonografik çözümleme nedir? J. V. Eyck'ın eserlerinden örnek
6) Rönesans Dönemi Sanat eseri analizinde. Biçimsel, İkonografik ve İkonolojik Analiz Yöntemlerinin uygulanması. Leonardo da Vinci, Mchelangello ve Raphaello, P. Bruegel veTiziano,'nun Eserlerinden örnekler
7) Wölflin ve Panofsky’nin ortaya koyduğu ilkeler. Rönesans ve Barok dönem eserlerinin çözümlemesi. A. Dürer (Rönesans), P. Rubens, Rembrant (Barok)'ın ve Velazquez'in eserlerinden çözümleme örneklerİ
9) Sanatçının resmin elemanlarına yüklediği anlam ve imgeler. Resmin biçimsel yapısını analiz edilmesi. Sanat eserinde Sanatçının sanat akımı ve kişisel stiline ait özellikleri ve artistik eğilimlerinin örnekleri.
10) G. Seurat-(Neo Empresyonist),V.Gogh(Post Empresyonist) P.Cezanne(post Empresyonist), E.Munch (post Emp) Sanatçıların eserlerinden örnekler. G. Klimt (Art Nouveau), Gauguin (Sembolist) Eserlerinden çözümleme örnekleri
11) H. Matisse (Fovist), Nolde (Ekspresyonist), F. Marc (ekspresyonizm), Picasso (Kübist), U. Boccioni (Fütürist), F. Leger (Vortisist)'nin eserlerinden çözümleme örnekleri
12) W. Kandinski (Soyut Sanat), Malevitch (Süprematizm), P. Mondrian (Neoplastisizm)' ın eserlerinden çözümleme Örnekleri,
13) M. Duchamp (Dadaist), M. Beckman (Yeni Gerçekçilik), S. Dali, M. Chagall, j. Miro (Sürrealizm), G. Chirico (Metafizik Resim) çözümleme örnekleri
14) j. Pollock (Action painting), Lichtenstein (pop Art) çözümleme örnekleri
15) YIL SONU DEĞERLENDİRME/FİNAL

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Estetik Bilinçdışı, Janques Ranciére, Aralık, 2006
2- Çağdaş Felsefe, Frank Thilly, İzdüşüm, 2007
3- Diğer Kaynaklar Sanat Estetik Politika, Kültür Sanat Konferansı Tebliğleri, Sorun Yayınları, 2008 Estetik Bilinçdışı, Janques Ranciére, Aralık, 2006 Çağdaş Felsefe, Frank Thilly, İzdüşüm, 2007 Resim Nasıl Okunur, Patrick De Rynck, Hayalperest, 2016 Modern Resim Nasıl Okunur, Jon Thompson, Hayalperest, 2014 İnsan ve Kültür, Bozkurt Güvenç, Remzi Kitapevi,1991 Estetik, İsmail Tunalı, Remzi Kitapevi, 1989 İmge ve Göz, E. H. Gombrich, YKY,2015 Sanat ve Yanılsama E.H. Gomriçh, Remzi Kitabevi, 2015 Günlük Yaşamdan Sanata, Umberto Eco, Can Yayınevi, 2014 Sanatın Gerekliliği, Ernts Fischer, Payel Kitabevi, 2005 Yakın Bakış, Daniel Aresse, Metiz, 2015 Resim Neyi Anlatır, Durmuş Akbulut, Etik,2011 Resimler Nasıl Okunur, Liz Rideal, Yem,2014 Güzelliğin Tarihi, Umberto Eco, Doğan Kitap, 2006 Neden Bu Sanat, Terry Barrett, Hayalperest, 2012 Beş Yaşındaki Çocuk Bunu Neden Yapamaz, Suzıe Hodge, Hayalperest,2013 Sanat ve Estetik Kuramları, Nejat BOZKURT, Ara Yayıncılık, 1992 Özgürleşen Seyirci, Jacques Ranciere, Metiz, 2010 Soyutlama ve Özdeşleyim Wilhem Worringer, Hayalperest, 2017 Müze Dersleri, Rika Burnham ve Elliot Kai-Kee, Küy Yayınevi, 2015 Analitik Resim çözümlemeleri, Leyla VARLIK ŞENTÜRK, Ayrıntı, 2012 Sanatın Felsefesi, Felsefenin Sanatı, Mehmet Yılmaz, Ütopya, 2009 Croce’nin Estetiği, Bedrettin CÖMERT, Deki, 2006 Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı, Güler Ertan-Emin Sansarcı, Alternatif, 2017 Çağdaş Sanat Nasıl Okunur, MichaelWilson, Hayalperest, 2015 OZKURT, Nejat, Sanat ve Estetik Kuramları, Sarmal Yayınları, İstanbul, 1995, BOZKURT, Nejat, 20. Yüzyıl Düşünce Akımları, Yorumlar ve Eleştiriler, Sarmal Yayınevi, İstanbul, 1998 CHRİS, Muray, 20.Yüzyılda Sanatı Okuyanlar, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2009 ANTMEN, Ahu, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık İstanbul, 2008 GOMBRICH, E. H.,Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1992 LYNTON, Norbert, Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1991 Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.1, Yapı Endüstri Merkezi Yay., İstanbul, 1997 Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.2, Yapı Endüstri Merkezi Yay., İstanbul, 1997 Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.3, Yapı Endüstri Merkezi Yay., İstanbul, 1997 ERHAT, Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1988 FISCHER, Ernst, Sanatın Gerekliliği, Çev: Prof. Dr. Cevat ÇAPAN, V Yayınları, Ankara, 1993

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Gösteri
5) Model Yapma
6) Beyin Fırtınası
7) Bireysel Çalışma
8) Problem Çözme
9) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

40%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ödev

1

25%

Proje

1

50%

Sunum/Seminer Hazırlama

1

25%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte