>
Course Unit Title | Course Unit Code | Type of Course Unit | Level of Course Unit | Year of Study | Semester | ECTS Credits |
---|---|---|---|---|---|---|
Artwork Analysis I | PSR143 | Elective | Doctorate degree | 1 | Fall | 7 |
Associate Prof. Dr. Nilgün ŞENER
1) Learning the scientific approaches that are important in the solutions of works of art
2) Analyzes the work of art in terms of icology, plastic etc
3) Understands the relationship between the style of the artist and the style of the period.
4) Makes a correlation between social events and facts and works of art.
5) Perceive art as a whole with its social, political and philosophical grounds.
Program Competencies | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
Learning Outcomes | ||||||
1 | High | High | High | High | High | |
2 | High | High | High | High | High | |
3 | High | High | High | High | High | |
4 | High | High | High | High | High | |
5 | High | High | High | High | High |
Face to Face
None
NONE
Artworks; It will be examined with its sociological, philosophical, political and psychological contents. The most important aim of this program is to provide iconographic analysis of artworks and to discuss the content and aesthetic qualities of the artwork. When the viewer encounters a work of art; In addition to the aesthetic qualities of the work, it also needs semantic analysis. Within the scope of the Art Work Analysis program, the semiotic analysis of the works of art will also be carried out.
1- Estetik Bilinçdışı, Janques Ranciére, Aralık, 2006
2- Çağdaş Felsefe, Frank Thilly, İzdüşüm, 2007
3- Diğer Kaynaklar Sanat Estetik Politika, Kültür Sanat Konferansı Tebliğleri, Sorun Yayınları, 2008 Estetik Bilinçdışı, Janques Ranciére, Aralık, 2006 Çağdaş Felsefe, Frank Thilly, İzdüşüm, 2007 Resim Nasıl Okunur, Patrick De Rynck, Hayalperest, 2016 Modern Resim Nasıl Okunur, Jon Thompson, Hayalperest, 2014 İnsan ve Kültür, Bozkurt Güvenç, Remzi Kitapevi,1991 Estetik, İsmail Tunalı, Remzi Kitapevi, 1989 İmge ve Göz, E. H. Gombrich, YKY,2015 Sanat ve Yanılsama E.H. Gomriçh, Remzi Kitabevi, 2015 Günlük Yaşamdan Sanata, Umberto Eco, Can Yayınevi, 2014 Sanatın Gerekliliği, Ernts Fischer, Payel Kitabevi, 2005 Yakın Bakış, Daniel Aresse, Metiz, 2015 Resim Neyi Anlatır, Durmuş Akbulut, Etik,2011 Resimler Nasıl Okunur, Liz Rideal, Yem,2014 Güzelliğin Tarihi, Umberto Eco, Doğan Kitap, 2006 Neden Bu Sanat, Terry Barrett, Hayalperest, 2012 Beş Yaşındaki Çocuk Bunu Neden Yapamaz, Suzıe Hodge, Hayalperest,2013 Sanat ve Estetik Kuramları, Nejat BOZKURT, Ara Yayıncılık, 1992 Özgürleşen Seyirci, Jacques Ranciere, Metiz, 2010 Soyutlama ve Özdeşleyim Wilhem Worringer, Hayalperest, 2017 Müze Dersleri, Rika Burnham ve Elliot Kai-Kee, Küy Yayınevi, 2015 Analitik Resim çözümlemeleri, Leyla VARLIK ŞENTÜRK, Ayrıntı, 2012 Sanatın Felsefesi, Felsefenin Sanatı, Mehmet Yılmaz, Ütopya, 2009 Croce’nin Estetiği, Bedrettin CÖMERT, Deki, 2006 Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı, Güler Ertan-Emin Sansarcı, Alternatif, 2017 Çağdaş Sanat Nasıl Okunur, MichaelWilson, Hayalperest, 2015 OZKURT, Nejat, Sanat ve Estetik Kuramları, Sarmal Yayınları, İstanbul, 1995, BOZKURT, Nejat, 20. Yüzyıl Düşünce Akımları, Yorumlar ve Eleştiriler, Sarmal Yayınevi, İstanbul, 1998 CHRİS, Muray, 20.Yüzyılda Sanatı Okuyanlar, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2009 ANTMEN, Ahu, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık İstanbul, 2008 GOMBRICH, E. H.,Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1992 LYNTON, Norbert, Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1991 Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.1, Yapı Endüstri Merkezi Yay., İstanbul, 1997 Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.2, Yapı Endüstri Merkezi Yay., İstanbul, 1997 Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.3, Yapı Endüstri Merkezi Yay., İstanbul, 1997 ERHAT, Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1988 FISCHER, Ernst, Sanatın Gerekliliği, Çev: Prof. Dr. Cevat ÇAPAN, V Yayınları, Ankara, 1993
1) Lecture
2) Question-Answer
3) Discussion
4) Demonstration
5) Modelling
6) Brain Storming
7) Self Study
8) Problem Solving
9) Project Based Learning
Contribution of Semester Studies to Course Grade |
40% |
||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|||||||||||||||
Contribution of Final Examination to Course Grade |
60% |
||||||||||||||
Total | 100% |
Turkish
Not Required