>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Medyada Kimlik Temsilleri IBD104 Seçmeli Doktora 1 Bahar 7

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Emel Şerife BAŞTÜRK
Doç. Dr. Saadet Zeynep VARLI GÜRER

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Kimlik kavramını tanımlar.
2) Medyanın farklı alanlarında kimliğin kurgulanmasını inceler.
3) Kimlik politikalarının gelişimini inceler.
4) Medyanın kimlik anlayışının değişimindeki rolünü gözden geçirir.
5) Medyada üretilen temsilleri tartışır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6
Öğrenme Kazanımları
1   Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Düşük Orta Düşük Orta Orta Orta
3 Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük
4 Orta Düşük Orta Orta Orta Orta
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Adaylara medyada kimlik temsillerini analiz etmek, küresel çağda kimlikler, Türkiye ve hatta Avrupa tarihi üzerine tartışmalar, çeşitli olaylara ilişkin medya metinlerinin analizleri, modernist milliyetçilik, küresel çağda milliyetçiliğin aldığı yeni biçimler, Türkiye’de 1990’ların sonlarında karşımıza çıkan popüler milliyetçilik, “Avrupalılık”, “Avrupa kimliği” ve bu kimlik ışığında Türkiye’nin yerine ilişkin tartışmalar, medyadaki temsilleri üzerine tartışmalar yaptırılarak derinlemesine donanım sahibi olmaları sağlanır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kimlik kavramının değerlendirilmesi. Kimlik ve Temsil örüntüsünün kurulması
2) Kültür kavramı ve kültür çeşitleri üzerinden kimlik kavramı
3) Bulunduğun merkezden dünyayı yorumlamak: Doğu-Batı Karşıtlığı, Yükselen Milliyetçilik ve Temsilleri
4) Anlatılarda kullanılan Arketip ve Sterotip Kavramı
5) Görsel Medya Türleri ve Sosyal Etkileri
6) Görsel Medyanın Kimlik İnşasındaki Rolü
7) Kitle İletişim Teorilerinde Eleştirel Yaklaşımlar
8) Ara Sınav/Değerlendirme
9) Toplumsal Cinsiyet Kavramı
10) Medyada Toplumsal Cinsiyetin İnşası. Kadın ve Erkek Temsilleri
11) Medya İçeriklerinde Sunulan Marjinal Kimlikler
12) Tüketim Toplumu Dinamikleri ve Sınıflı Toplum Yapısı
13) Reklamlar, Moda Dergileri ve Magazin Eklerinde Tüketimin Öznesi Olarak Kadın ve Erkek Kimliği
14) Sosyal Medyaya Göre Kurgulanan Yaşamlar ve Temsil
15) İktidar ve ideoloji bağlamında medyada kimlik temsillerinin genel olarak değerlendirilmesi.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Hall, Stuart (2017). Temsil, Çev. Özge Uysal, Pinhan Yayıncılık.
2- Çelenk, Sevilay (2005). Televizyon Temsil Kültür, Ütopya Yayınevi, Ankara.
3- Akça, Emel (2007). Kimlik Medya ve Temsil, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
4- Mulu, Erol (1999). Televizyon ve Toplum, TRT Yayınları, Ankara.
5- Mutlu, Erol (2005). Globalleşme Popüler Kültür ve Medya, Ütopya Yayınevi, Ankara.
6- Vatandaş, Saniye (2019). Postmodern Dönemde Kimlik ve Sosyal Medya, SEKAM (Sosyal, Ekonomik Ve Kültürel Araştırmalar Merkezi), İstanbul.
7- Medya,Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları (2019), Der. Banu Dağtaş ve Erdal Dağtaş, Ütopya Yayınevi, İstanbul.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Tartışma
3) Örnek Olay
4) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

40%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ödev

1

50%

Sunum/Seminer Hazırlama

1

50%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte