>

Sinemada Toplum ve Bellek İlişkisi

İletişim Bilimleri

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Doktora
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Sinemada Toplum ve Bellek İlişkisi IBD138 Seçmeli Doktora 1 Bahar 7

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Nigar PÖSTEKİ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Bellek konusunu toplumsal yapı, tarih, sosyoloji, kültürel hayat ve özellikle de sinema açısından değerlendirir.
2) Kültür endüstrisi ürünleri ile sanatsal üretimi ayırt eder.
3) Bellek metni yazar.
4) Bellek metni çözümlemesi yapar.
5) Film, roman, şiir, resim örnekleri seçer.
6) Metin üzerinden bellek ve unutmayı çözümler.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek     Orta Orta  
2 Yüksek     Yüksek Orta  
3 Yüksek     Orta Yüksek  
4 Yüksek     Yüksek Yüksek  
5 Yüksek     Yüksek Yüksek  
6 Yüksek     Yüksek Yüksek  

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında film, roman, şiir, resim örnekleri üzerinde durularak, metin çözümlemesi yapılacak ve sosyal değişimler konusu incelenecektir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Giriş ve öğrencilere dersin içeriği hakkında bilgi verilir.
2) Maurice Halbwachs, Jan Assmann gibi teorisyenlerde bellek hakkında konuşulur.
3) Mekân ve bellek arasındaki ilişki hakkında bilgi verilir.
4) Toplumsal yapı, tarih, sosyoloji, kültürel hayat açısından bellek hakkında bilgi verilir.
5) Hatırlama ve unutmada belirli ilkeler, antik dönemden günümüze çeşitli disiplinlerin konuya farklı yaklaşmışları.
6) Ortak bellek ve sinema, bir ortak bellek ürünü olarak sinemasal imge hakkında bilgi verilir.
7) Sinema Bellek ilişkisi ve örnekler ile incelenmesi.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Film izleme ve değerlendirme-I
10) Film izleme ve değerlendirme-II
11) Film izleme ve değerlendirme-III
12) Sunum (1. Gup).
13) Sunum (2.Grup).
14) Sunum (3. Grup).
15) Genel Değerlendirme.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- ASSMAN, Jan, Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama Ve Politik Kimlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2001.
2- BENJAMIN, Walter, Pasajlar, İstanbul: YKY, 2012.
3- BERMAN, Marshall, Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor: Modernite Deneyimi, Çev. Ümit Altuğ ve Bülent Peker, İstanbul: İletişim Yayınları, 2009.
4- DEPELİ, Gülsüm, Görsellik ve Kültürel Bellek İlişkisi: Göçmenin Evi, Kültür ve İletişim, 201013(2) yaz/summer: 9-39.
5- HANÇERLİOĞLU, Orhan Hançerlioğlu, Toplumbilim Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2001.
6- ÖYMEN ÖZAK, Nilüfer, POLAT GÖKMEN, Gülçin , Bellek ve Mekan İlişkisi Üzerine Bir Model Önerisi, İTÜ Dergisi/a, Sayı: 8, Cilt: 2, Eylül 2009, s.145-155.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Gösteri
5) Grup Çalışması


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

50%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

50%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte