>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Psikolojik Testler SBE622 Seçmeli Doktora 2 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Elif KARAGÜN
Prof. Dr. Kürşad SERTBAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Psikolojik testlerle ilgili olarak; test kullanımı için ne tür bir eğitim alınmalı, araştırmalarda kullanılacak ölçeklerin seçimi ve değerlendirilmesi sırasında dikkat edilecek kriterler, Araştırmalarda kullanılan testleri destekleyen anketleri oluştururken hangi özellikler dikkate alınmalı, ölçekler geliştirilirken, soru listeleri oluşturulurken nasıl bir yol izlenmesi gerektiği konusunda doğru bir uygulama yaklaşımı kazandırmak.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Orta Orta Orta Orta Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Psikoloji, Spor psikolojisi dersleri

Dersin İçeriği

Psikolojik testlerle ilgili olarak; test kullanımı için ne tür bir eğitim alınmalı, araştırmalarda kullanılacak ölçeklerin seçimi ve değerlendirilmesi sırasında dikkat edilecek kriterler, Araştırmalarda kullanılan testleri destekleyen anketleri oluştururken hangi özellikler dikkate alınmalı, ölçekler geliştirilirken, soru listeleri oluşturulurken nasıl bir yol izlenmesi gerektiği konusunda doğru bir uygulama yaklaşımı kazandırmak.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Test kavramı, psikolojik testleri diğerlerinden ayıran özellikler, test türleri, testlerin sınıflandırılması yapılır. Ders içerikleri ve değerlendirme ölçütleri paylaşılır. Öğrencilerin ödev, proje ve diğer myapmaları gereken çalışmalar aktarılır. Kaynaklar tanıtılır.
2) Davranış, tutum, kişilik tanımları yapılır. davranış tutum ve kişilik özellikleri, değişiklik, gelişme düzeyleri, değişebilirlikleri veya değişmeme durumları kaynakl veriler doğrultusunda interaktif bir yaklaşımla tartışılarak değerlendirilir.
3) Davranış, tutum ve kişilik testlerin farklılıkları, hangi durumlarda hangi testleri kimler kullanır. Bu testlerin kullanımı için gerekli ön koşullar, test uygulayıcının sahip olması gereken mesleki ve etik ilkeler literatür çalışmaları dahilinde interaktif olarak tartışılır.
4) Testleri seçerken hangi kriterlere bakılmalı, güvenirlik, geçerlik, objektiflik, standardizasyon kavramları ve bu kavramların bilimsel açıdan önemi farklı kaynaklarla desteklenerek tartışılır
5) test türleri, standart ve projektif test kavramı ve çeşitleri örneklerle değerlendirilir, Anket hazırlama kuralları, bir konu ele alınarak konu ile ilgili örnek soru listesi hazırlanır.
6) Test bataryaları, test yönergeleri ve puanlanması, araştırmalar için test belirlerken hangi testi neye göre seçmeli, uygulamada nelere ve nasıl dikkat etmeli konu ile ilgili araştırma bilgileri ışığında tartışılır.
7) Norm çalışması ne demek, nasıl yapılır, ölçek geliştirmede ilk adımlar literatür bilgiler ışığında tartışılır. Öğrenciler proje sunumu yapar.
8) Likert tipi ölçek geliştirmek ne demek, aşamaları nelerdir. İlgili kaynaklar ışığında interaktif değerlendirilerek bir örnek ölçek geliştirme örnek hazırlanır.
9) Kaygı nedir, kaygı ile ilgili özellikler, cinsiyet ve yaş değişkenine göre test çeşitliliği ve farklı test kullanılmasının nedeni konusunda ilgili araştırma bulgularıyla desteklenerek tartışılır.
10) Bazı psikolojik sorun durumları, belirtileri ve bu belirtileri taramada kullanılan ölçeklerin, seçilmesi, uygulanması ve puanlanması konusunda kritik durumlar, literatür bilgiler ışığında değerlendirilir.
11) Sosyal uyum nedir, uyumsuzluğu belirtileri nelerdir ve ölçülmesinde kullanılacak ölçekler bir örnekle birlikte, ilgili literatür araştırmaları da göz önüne alınarak aktarım yapılır.
12) Zeka nedir, zeka ölçülmesinde nelere dikkat edilir ve hangi ölçeği kimler kullanır, Testlerle ilgili bilimsel çalışma örnekleri tartışma ortamında değerlendirilir.
13) İlgi ve yetenek kavramı, ilgi ve yetenek seçiminde nelere dikkat etmeli, nasıl testler kullanmalı literatür bilgiler ışığında değerlendirilir.
14) örnek bir sorun belirlenir ve test uygulama ve değerlendirme örneği ders çerçevesinde uygulamalı gösterilerek tartışılır. Kalan öğrenci çalışmaları değerlendirilir.
15) Psikolojik testlerde uygulayıcı kadar uygulama yapılan kişininde yönergelere uymasının önemi, Test verirken raport kurma, doğru iletişim ve testlerden alınan sonuç ilişkisi birlikte değerlendirilecektir.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- İbrahim Ethem Özgüven, " Psikolojik Testler", 2007, PDREM Yayınları, Ankara.
2- Necla Öner, "Türkiye'de Kullanılan Psikolojik Testler", Boğaziçi Yayınları
3- Kate Miriam Loewenthal, "Psycholocigal tests and Scales" Psychology Press Ltd. 2001. USA.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Grup Çalışması
6) Benzetim
7) Bireysel Çalışma
8) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

30%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Proje

1

50%

Sunum/Seminer Hazırlama

1

50%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte