>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Siyaset ve Edebiyat SBK324 Seçmeli Lisans 3 Bahar 4

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Hasan YAZICI

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Edebiyatın çeşitli türlerinin önemini kavrar.
2) Edebiyattan siyaset için dersler çıkarır.
3) Eleştirel okuma ve yazma yeteneğini geliştirir.
4) Sınıf içi tartışma yeteneğini artırır.
5) Siyaset ve edebiyata ilişkin kuramları değerlendirir ve tartışır.
6) Modern toplumda edebiyatın yer ve önemini tartışır ve inceler.
7) Toplum mühendisliği fikrini tartışır.
8) Tartışmalar ve metin eleştirileri üzerinden kimlikleri yorumlamada deneyim kazanır.
9) Edebi metnin üretildiği toplumsal, siyasal, tarihsel, ve kültürel ortamları tanımlar ve değerlendirir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
6 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
7 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
8 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
9 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Siyasal hitabet, siyasal hitabet uygulamaları, diksiyon, beden dili

Dersin İçeriği

Tanınmış Türk romanlarının incelendiği bu derste, edebiyatın siyasal araştırmalara katkısı ve daha düşünceli ve eleştirel bir vatandaşlık algısının oluşumuna katkısı araştırılacaktır. Ders siyaset ve sosyal hayatın klasik ve güncel sorunlarını incelemek için edebiyatı bir mecra olarak kullanır. Ders başlığından da anlaşılacağı üzere ders okuma yoğun bir derstir. Sınıf içi katılım ve tartışma için gerekli zaman öğrenciye sunulacaktır. Bu bağlamda öğrencinin derse o haftanın okumalarını yapmış ve hazır olarak gelmesi zorunludur.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tanışma. Dersin tanıtımı: Ders içeriği, önemi, işleyiş yöntemi, kaynaklar ve değerlendirme ile ilgili bilgilendirme. Genel bir giriş
2) Siyaset ve Edebiyat
3) Edebiyat ve Toplum, Zihniyet
4) Sanatın Siyasi Mücadeledeki Etkisi
5) Siyasetçi Edebiyatçı İlişkisi
6) Türk Düşüncesinde Siyaset ve Edebiyat, Türk Edebiyatında Siyasi Tahliller
7) Sınav
8) Ülkemizde Edebiyatın İdeolojideki Yeri, Türkiye'de 1960 ile 1980 Arasında Edebî Üretim ve Siyaset Askerî Darbeler ve Edebiyat, 27 Mayıs’ın Romanları, 12 Mart’ın Romanları
9) 1980’lerden 1990’lara, 28 Şubat’ın Romanları ve Önceki Darbelerin Sarsıntıları
10) Edebiyat Hayatın Tanığıdır, Sağ ve Sol Batılılaşmanın İki Ayrı Yönteminin Yarışıdır, Dinî Düşünce, Edebiyat Diliyle Zenginleşmiş, Edebiyat Dilini Zenginleştirmiştir, Siyasetsiz Edebiyat ve Sanat
11) Edebiyat ve Düşünce Dünyamız, Bir Tür Gönüllü Sömürge Zihniyetiyle Sakattır, Edebiyat Dünyasının Siyasî Düzlemi Kuşatan Bir Perspektifi Yok
12) 1970-1980 Arası romanımız ve Siyasi hayatımız, Sağ-Sol Çatışması, Bölücülük
13) 1980-2000 Arası Türk Romanında Siyaset Açısından Baba-Oğul İlişkisi
14) Genel değerlendirme

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Uygulamalı Hitabet, Hasan Yazıcı, Nobel
2- Hitabet ve Uygulamaları, Hasan Yazıcı
3- Dale Carnegie, Söz Söylemek ve İş Başarmak Sanatı Prof. Dr. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi GÜRZAP, Can (2008), Söz Söyleme ve Diksiyon, Remzi Kitabevi GÜRZAP, Can, Konuşan İnsan, YKY HEPÇİLİNGİRLER F., (2002); Türkçe Off YKY ŞENBAY, Nüzhet (2004), Söz ve Diksiyon Sanatı: YKY ÖÇALAN, Yrd. Doç. Dr. Muharrem, “Etkili ve Güzel Konuşma Hizmet İçi Eğitim Notları” ÖZDEM, Y. (2003), Konuşma Sanatı, Diksiyon: Kariyer TAŞER, Suat (2000), Konuşma Eğitimi, Papirüs Yay. TELLİOĞLU, Cevdet (2000); Güzel Konuşma Pratiği, Timaş TEMİZYÜREK, Fahri v.d. (2007), Konuşma Eğitimi, Öncü Kitap. Etkili ve Güzel Konuşma Sanatı, Suat Yamaner, Deniz Kitap, 2002. Türkçenin Sırları, Nihad Sami Banarlı AKSOY, Ö. Asım (1991), Dil Yanlışları, Adam Yay. BALTAŞ, A., BALTAŞ, Z., Bedenin Dili İletişim Becerinizin Anahtarı, Sessiz Diliniz: Remzi DÖKMEN, Üstün (1994), İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yay. KOYUNCU, Z. Polat (2007), Hızlı Okuma ve Algılama, Omega Yay.
4- Yazıcı, Hasan, Bahtsız Çağa Tutulan Ayna, Burak Y. Moran, Berna, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Genişletilmiş 7. B., Cem Yayınevi, İstanbul, Tarihsiz Hayat Edebiyat Siyaset, Hece Dergisi, 90/91/92 Karpat, Kemal H., Çağdaş Türk Edebiyatında Sosyal Konular, 2. B,, İstanbul, Kasım 1971 Alver, Köksal (Editör), Edebiyat Sosyolojisi İncelemeleri, Hece Yayınları, Eklerle 2. Baskı, Aralık 2012 Kaya, İ. G., Divan Edebiyatı ve Toplum, Donkişot Yayınları, İstanbul 2006 Şeker, Şemsettin, Tanzimat Fikri ve Edebiyat: Siyasi Fikirlerin Türk Romanına Yansıması, Dergah Yayınları Kıymaz, Ahmet, 1918-1928 Arası Romanda Milli Mücadele, Kasım 1991 Ankara Turan, Medet, Türk Romanında 12 Mart, Dönence, Şubat 2009 İstanbul Özgül, M. Kayahan, Türk Edebiyatında Siyasi Rüyalar, 1. Baskı, Nisan 2004 Tural, Sadık Kemal, Zamanın Elinden Tutmak, 1. B., İstanbul, 1982 Sartre J. P., Yazarın Sorumluluğu, Der: Emin Özdemir, Düşüncenin Toprağı (içinde) (Çev: S. Eyyüboğlu, V. Günyol) İstanbul, İnkılâp Kitabevi, 1990 Edebi Metinler

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Beyin Fırtınası
6) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte