>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Emek Tarihi II CEK356 Zorunlu Lisans 3 Bahar 4

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Aziz ÇELİK
Doç. Dr. Sevda KÖSE
Doç. Dr. Doğa Başar SARIİPEK
Doç. Dr. Betül URHAN ÇELİK
Dr. Öğr. Üyesi Mahmut Hakan KOÇAK
Arş. Gör. Dr. Feyza TURGAY

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Modern Türkiye tarihinde emeğin toplumsal konumuna, çalışanların yaşam koşullarındaki değişimlere ve bunlar karşısında geliştirdikleri tutumlara dair genel bir kavrayış edinmek.
2) Türkiye sendikal hareketini özgün karakteristikleriyle birlikte tarihsel süreç içinde anlamak.
3) Cumhuriyet tarihi boyunca çalışma ilişkilerine yönelik yapılan düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olmak.
4) Çalışma ilişkilerine yönelik dönüşümler karşısında ve bu dönüşümlere katkıları bağlamında işçilerin ve emek örgütlerinin durumu hakkında bir bakış geliştirmek.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
2                
3                
4                

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

1) Emek Tarihi I Dersini başarı ile tamamlamak.

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Derste Cumhuriyet tarihinin farklı evreleri içinde emeğin değişen toplumsal konumunun ve işçi hareketinin yaşadığı gelişmelerin ayrıntılı bir sunumu yapılacaktır. Türkiye işçi sınıfının oluşum süreci; iktisadi, sosyal, kültürel ve siyasal boyutlarıyla incelenecektir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Osmanlıdan Cumhuriyet'e devrolan iktisadi ve sosyal yapının genel değerlendirmesi.
2) İşgal yılları ve kuruluş sürecindeki işçi sınıfı hareketinin değerlendirilmesi.
3) Erken Cumhuriyet dönemi emek tarihçiliğine dair tartışmalar, yorumlar.
4) Erken Cumhuriyet dönemi çalışma yaşamı, emeğin durumu ve devletin sosyal politikaları.
5) Oluşum süreci, temel nitelikleri ve sonuçlarıyla 1936 İş Yasası'nın yorumlanması.
6) İkinci Dünya Savaşı yıllarında emekçilerin durumu; grev ve sendika yasakları bağlamında dönemin değerlendirilmesi; 1946 Sendikacılığının anlamı.
7) 1947 Sendikalar Yasasıyla başlayan yeni dönemin değerlendirilmesi; Türkiye sendikacılığının karakteristiklerinin tarihsel analizi.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) İşçi sınıfı oluşumunun sessiz yılları olarak 1950'li yılların işçi hareketlerinin değerlendirilmesi.
10) 1960-1963 geçiş döneminin gelişmeleri; yasal-hukuksal dönüşümler, sendikal mücadeleler.
11) 1960'lı yılların işçi hareketinin geliştiği yıllar olarak değerlendirilmesi; önemli grevler, tartışmalar,eylemler
12) Türk-İş / DİSK ayrışmasının tarihsel anlamı ve sonuçları
13) Türkiye'de politik bir işçi hareketinin gelişmesi ve 1980 askeri darbesinin işçi sınıfı açısından anlamı.
14) Kamu çalışanları hareketinin tarihsel gelişimi.
15) Türkiye işçi sınıfı ve işçi hareketinin tarihsel boyutta genel değerlendirmesi.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi



Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte