>
Course Unit Title Course Unit Code Type of Course Unit Level of Course Unit Year of Study Semester ECTS Credits
Turkish Education System and School Management BES304 Compulsory Bachelor's degree 3 Spring 3

Name of Lecturer(s)

Associate Prof. Dr. Fatma Yeşim KÖRMÜKÇÜ

Learning Outcomes of the Course Unit

1) To understand the structure and characteristics of the Turkish Education System.
2) To comprehend the problems of the Turkish Education System and to develop solutions.
3) Understanding management processes.
4) To evaluate the implementation of management processes in schools.
5) Understanding the importance of human resources in schools.

Program Competencies-Learning Outcomes Relation

  Program Competencies
1
Learning Outcomes
1 Middle
2 No relation
3 No relation
4 No relation
5 No relation

Mode of Delivery

Face to Face

Prerequisites and Co-Requisites

None

Recommended Optional Programme Components

Not Required

Course Contents

...........................

Weekly Schedule

1) Objectives and basic principles of the Turkish education system
2) System concept and its properties
3) Structure and processes of the Turkish education system
4) The management theories of Turkish education system
5) Legal regulations related to education
6) Education Management
7) School organization and management
8) Midterm examination
9) Human Resources Management
10) School Administration Student Affairs
11) School Management Teaching and Administration
12) Social Participation to School
13) Educational supervision
14) Teaching career ladders, test and criteria for appointment of an administrator
15) Teaching and managerial career steps
16) Final examination

Recommended or Required Reading

1- Başaran, Ethem,İ.(2006).Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ekinoks. Ankara.
2- Sarpkaya, Ruhi. (2008).Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Anı yayıcılık. Ankara.
3- Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği
4- Millî Eğitim Bakanlığı Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına İlişkin Yönetmelik
5- Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim programları ve aylık karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar
6- Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Yöneticileri Yönetmeliği
7- Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Atama ve Yer Değiştirmelerine İlişkin Yönetmelik
8- 1739 sayılı Milli eğitim Temel kanunu 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim kanunu 657 sayılı Devlet memurları kanunu

Planned Learning Activities and Teaching Methods

1) Lecture
2) Question-Answer
3) Discussion
4) Drill and Practice
5) Demonstration


Assessment Methods and Criteria

Contribution of Midterm Examination to Course Grade

40%

Contribution of Final Examination to Course Grade

60%

Total

100%

Language of Instruction

Turkish

Work Placement(s)

Not Required