>

İç Hastalıkları Hemşireliği

Hemşirelik

Sağlık Bilimleri Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
İç Hastalıkları Hemşireliği SBH201 Zorunlu Lisans 2 Güz 16

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Seçil EKİZ ERİM
Öğr. Gör. Funda EROL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2) Birey, aile ve topluma iç hastalıkları hemşireliği alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla hemşirelik sürecini kullanarak bakım verir, verdiği bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder.
3) Birey, aile ve topluma iç hastalıkları hemşireliği alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla eğitim ve danışmanlık rollerini gerçekleştirir. Problem çözme yaklaşımını kullanır.
4) Hemirelik etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
5) Mesleki sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışır; mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun davranır.
6) Kişisel ve mesleki etkinlik alanlarında eleştirel düşünme becerisini ve bilimsel problem çözme yaklaşımlarını kullanır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Orta Düşük Düşük   Orta Yüksek   Düşük Düşük   Düşük
2 Yüksek Orta Orta Düşük Düşük   Düşük Yüksek Düşük Düşük    
3   Düşük       Düşük   Orta   Yüksek   Düşük
4     Düşük   Düşük Düşük Orta Yüksek Orta   Düşük Orta
5 Orta Düşük Orta Yüksek Düşük Orta Düşük   Düşük      
6   Yüksek   Düşük Orta   Orta Orta Yüksek Düşük Orta Düşük

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

1) Hemşirelik Esasları Dersini başarı ile tamamlamak.

Önerilen Destekleyici Dersler

Patoloji, Farmakoloji, Beslenme İlkeleri ve Hastalıklarda Beslenme

Dersin İçeriği

İç Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Sıvı-Elektrolit ve Asid- Baz Dengesizliği, Yaşlılık ve Yaşlı Hasta Bakımı, Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Kardiyovasküler Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı, Metabolizma ve Endokrin Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Eklem-Bağ Dokusu Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Neoplastik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı, Kan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Bağışıklık Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı.

Haftalık Ders İzlencesi

1) İç Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar
2) Sıvı-Elektrolit ve Asid- Baz Dengesizlikleri ve Hemşirelik Bakımı
3) Homeostasis, Stres Adaptasyon, Şok, Ağrı Yönetimi ve Hemşirelik Bakımı
4) Yaşlılık ve Yaşlı Hastanın Hemşirelik Bakımı
5) Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
6) Kardiyovasküler Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı
7) Metabolizma ve Endokrin Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
8) VİZE SINAVI
9) Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
10) Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
11) Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
12) Eklem-Bağ Dokusu Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
13) Neoplastik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı
14) Kan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
15) Bağışıklık Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
16) FİNAL SINAVI

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (Ed). (2017) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi Cilt 1-2
2- Akdemir N, Birol L. (2021). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Genişletilmiş 7. Baskı. Akademisyen Kitabevi
3- Yürügen B, Nural N (2020). Hastalıklar Bilgisi. Nobel Tıp Kitabevi.
4- Ovayolu N, Ovayolu Ö (2018). Temel İç Hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar. Çukurova Nobel Tıp Kitabevi.
5- Can G. (2021). İç Hastalıkları Hemşireliği: Klinik Uygulama Rehberi. Nobel Tıp Kitabevleri.
6- Durna Z. (2012). Kronik Hastalıklar ve Bakım. Nobel Kitabevi.
7- McDonagh TA, Metra M, Adamo M, Gardner RS, Baumbach A, Böhm M, ... & Kathrine Skibelund A (2021). 2021 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure: Developed by the Task Force for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure of the European Society of Cardiology (ESC) With the special contribution of the Heart Failure Association (HFA) of the ESC. European heart journal, 42(36), 3599-3726.
8- ESC Kılavuzları-2021 https://academic.oup.com/eurheartj/article/42/36/3599/6358045
9- TEMD. (2022a). Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Kılavuzu. Ankara: Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği.
10- TEMD. (2021). Dislipidemi Tanı ve Tedavi Kılavuzu. Ankara: Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği
11- TEMD. (2019). Obezite Tanı ve Tedavi Kılavuzu. Ankara: Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği.
12- TEMD. (2022b). Hipertansiyon Tanı ve Tedavi Kılavuzu. Ankara: Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği.
13- TEMD. (2009). Metabolik Sendrom Kılavuzu. Ankara: Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği.
14- TEMD. (2020a). Tiroid Hastalıkları Tanı ve Tedavi Kılavuzu. Ankara: Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği.
15- TEMD. (2020b). Tıbbi Beslenme ve Egzersiz Metabolizması Kılavuzu. Ankara: Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği.
16- Can, G. (Ed.). (2015). Onkoloji hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevleri.
17- Can, G., Enç, N., & Akkaya, S. (2007). Onkoloji hemşireliğinde kanıta dayalı semptom yönetimi. Konsensus, 7, 64-6.
18- TEMD. (2022). Osteoporoz ve Metabolik Kemik Hastalıkları Tanı ve Tedavi Kılavuzu. Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri
6) Rol Yapma
7) Grup Çalışması
8) Beyin Fırtınası
9) Örnek Olay
10) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

60%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

40%

Uygulama

1

60%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

40%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

Var