>

Epidemiyoloji ve Araştırma Yöntemleri

Hemşirelik

Sağlık Bilimleri Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Epidemiyoloji ve Araştırma Yöntemleri SBH305 Zorunlu Lisans 3 Güz 2

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Canan BAYDEMİR
Öğr. Gör. İlknur OVALI URAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel bilgi, beceri, tutum ve değerlere sahip olur.
2) Mesleki uygulama ve girişimleri gerçekleştirir.
3) Mesleki uygulamalarında eleştirel du?şu?nme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Sağlıklı/ hasta bireyi fizyolojik, psikolojik ve sosyo-ku?ltu?rel açıdan değerlendirir.
5) Tıbbi acil durumlara ilk mu?dahaleyi yapar.
6) Hasta sevk ilkelerini bilir ve gereğinde uygun koşullarda bir u?st merkeze gönderir.
7) Disiplinlerarası etkileşim ve etkin iletişim kurar.
8) Toplum sağlığını ilgilendiren konular, koruyucu sağlık yönetim sistemlerinde etkili şekilde yer alır.
9) Kanıta dayalı uygulama ilkelerini bilir, bilgi ve becerisini bu bilgiler doğrultusunda kullanır.
10) Bakım teknolojilerinin kullanımında etkin rol alır.
11) Mesleki uygulamalarında bilişim teknolojilerini kullanabilir.
12) Sağlık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır.
13) Bilimsel ilke ve yöntemleri sağlık uygulamaları ve araştırma alanına uyarlar ve kullanır.
14) Kalite yönetim su?reçlerini uygular.
15) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
16) Profesyonel gelişime katkıda bulunacak etkinliklerde yer alır.
17) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
18) Temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük Orta Düşük Orta Düşük Orta Düşük Orta Düşük Orta Düşük Orta
2 Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük
3 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
4 Yüksek Orta Düşük Orta Düşük Orta Düşük Orta Düşük Orta Düşük Orta
5 Düşük Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Düşük Düşük
6 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
7 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
8 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
9 Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
10 Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
11 Düşük Orta Yüksek Yüksek Orta Düşük Düşük Orta Orta Yüksek Orta Düşük
12 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek
13 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
14 Orta Düşük Orta Düşük Orta Düşük Orta Düşük Orta Düşük Orta Düşük
15 Orta Orta Orta Orta Orta   Orta Düşük Orta Orta Yüksek Orta
16 Yüksek Orta Düşük Yüksek Orta Düşük Yüksek Orta Düşük Yüksek Orta Düşük
17 Orta Orta Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Orta
18 Orta Düşük Düşük Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Düşük Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

.

Dersin İçeriği

Epidemiyoloji dersi; epidemiyolojiye ilişkin temel kavramları, toplum sağlığını etkileyen etmenleri, etken-çevre-insan özellikleri açısından değerlendirmeyi ve epidemiyolojik araştırmalara ilişkin bilgiyi kapsar. Dersin kapsamında; epidemiyolojiye ilişkin temel kavramlar, epidemiyolojik araştırmaların özellikleri, etken-çevre-insan etkileşimi, epidemiyolojinin uygulama alanları (enfeksiyon hastalıkları, kardiyovasku?ler hastalıklar, kanser epidemiyolojisi) gibi konular yer almaktadır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Epidemiyolojinin tanımı ve tarihsel gelişimi
2) Mesleki uygulama ve girişimleri gerçekleştirir.
3) Mesleki uygulamalarında eleştirel du?şu?nme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Sağlıklı/ hasta bireyi fizyolojik, psikolojik ve sosyo-ku?ltu?rel açıdan değerlendirir.
5) Epidemiyolojik araştırma yöntemleri: Vaka-kontrol araştırmaları ve özellikleri
6) Epidemiyolojik araştırma yöntemleri: Kesitsel araştırmalar ve özellikleri
7) Hastalık nedenini belirlemede epidemiyolojinin kullanımı: Kohort araştırmaları
8) ARA SINAV
9) Hastalık nedenini belirlemede epidemiyolojinin kullanımı: Deneysel ve metodolojik araştırmalar
10) Araştırmada raporlandırma
11) Anket hazırlama
12) Bulaşıcı hastalıklar epidemiyolojisi
13) Kronik hastalıklar epidemiyolojisi, Enfeksiyon dışı hastalıkların epidemiyolojisi
14) Konu tekrarı
15) Konu tekrarı
16) FİNAL SINAVI

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- 1. Akçay, T. (2009). Pediatrinin Esasları. (J. Sondheimer, Ed.) (1st ed.). Nobel Tıp Kitabevleri. 2. Aydın, D., & Aba, Y. A. (Eds.). (2019). Anne ve Çocuk Sağlığı (1st ed.). İstanbul Tıp Kitabevleri. 3. Ball, J. W., Bindler, R. C. & Cowen, K. J. (2017). Principles of Pediatric Nursing Caring for Children (5th Edition). New Jersey: Pearson Education Inc. 4. Ball, J. W., Bindler, R. C., & Cowen, K. J. (Eds.). (2009). Child Health Nursing Partnering With Children & Families (2nd ed.). Prentice Hall. 5. Behrman, R.E. (2001). Nelson Essentials of Pediatrics. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 6. Bleyer, W. A., & Barr, R. D. (Eds.). (2007). Pediatric Oncology: Cancer in Adolescents and Young Adults (1st ed.). Springer Science+Business Media. 7. Conk, Z. Başbakkal, Z., Bal Yılmaz, H. & Bolışık B. (Eds.) (2018) Pediatri Hemşireliği. (2. Baskı) Ankara: Akademisyen Kitabevi. 8. Çavuşoğlu, H. (2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği. (9. Baskı) Ankara: Sistem Ofset. 9. Dağoğlu, T., & Görak, G. (Eds.). (2002). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri (1st ed.). Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. 10. Devecioğlu, Ö., Öneş, Ü., Ünüvar, E. (2006). Pediatride Rutinler. İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık. 11. Erdoğan Işıkoğlu, N. (2013). Bebekler ve Çocuklar: Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa. (L. Berk, Ed.) (7 th ed.). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 12. Ertuğrul, T., Darendeliler, F., Bilge, I. (2007). Pediyatri El Kitabı. İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık. 13. Hasanoğlu, E. (Ed.). (2010). Temel Pediatri. İstanbul: Güneş Tıp Kitabevleri. 14. Hockenberry, M. J. (2005). Wong’s Essentials of Pediatric Nursing. St Louis: Elsevier-Mosby. 15. Hoffman, J. (2009). Natural and Unnatural History of Congenital Heart Disease. March. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 16. James, S. R., & Ashwill, J. W. (Eds.). (2007). Nursing Care Of Children Principles & Practice (3rd ed.). Saunders Elsevier. 17. Kenner, C., & Lott, J. W. (Eds.). (2004). Neonatal Nursing Handbook (1st ed.). Saunders Elsevier. 18. Kyle, T., Carman, S. (2013). Essentials of pediatric nursing. Philadelphia: Wolters Kluwer. 19. Moyse, K. (Ed.). (2009). Promoting Health in Children and Young People The Role Of The Nurse (1st ed.). Wiley-Blackwell. 20. Neyzi, O., Ertuğrul, T. (2010). Pediatri I- II. 4. Baskı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 21. Osborne, L. et al. (2006). Osborne Pediatri. Yurdakök, M. (Çev.Ed.): Güneş Tıp Kitabevi. 22. Özek, E. (Ed.). (2002). Yenidoğan Döneminde Konvansiyonel Mekanik Ventilasyon (1st ed.). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 23. Özkan, A. (Ed.). (2009). Pediatrik Onkoloji (1st ed.). Nobel Tıp Kitabevleri. 24. Potter, P., Perry, A.G. (2004). Clinical Nursing: Skill & Techniques. (5 ed). St Louis: Mosby. 25. Potts, N. L., Mandleco, B. L. (2011). Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families, Third Edition. New York: Delmar; 811-828. 26. Savaşer S, Yıldız S, Gözen D, Balcı S, Mutlu B, Çağlar S. (2009). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. Savaşer S, Yıldız S (Ed). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 27. Yiğit, R. (2012). Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme. Ankara: Sistem Ofset Kitabevi 28. Yurdakök, M., Yiğit, Ş., & Tekinalp, G. (Eds.). (2005). Yenidoğanda Solunum Desteği (1st ed.). İstanbul: Güneş Kitabevi. 29. Karaböcüoğlu, M., Uzel, N., Yılmaz, L. (2004). Çocuk Acil Tıp Kitabı. İstanbul: Çapa Tıp Kitabevi. 30. Karaböcüoğlu, M., Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar ve Uygulamalar. İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık. 31. Görak. G., Savaşer. S., Yıldız. S. (2018). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 32. Hackenberry, M. J. (2005). Wong's Essentials of Pediatric Nursing. St Louis: Elsevier-Mosby. 33. Ilıman, N. (2008). Roitt?s Temel İmmünoloji. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi 34. Lawrence J, May D. (2002). Infection Control in the Community. Churchill Livingstone Comp, 35. Arslan F. (2000). 1-3 yaş dönemindeki çocuğun oyun ve oyuncak özelliklerinin gelişim kuramları ile açıklanması. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 4 (2): 40-43. 36. Ertem İÖ. (2006). Sağlık hizmetinde çocukların gelişimlerinin izlenmesi ve desteklenmesi. Sted. 15(4): 67-71. 37. James S R, Ashwill J W, Droske S C. (2002). Growth and Development:The Child and The Family Nursing Care of Children, Philadelphia. 38. Tunçdoğan, İ., Tunçdoğan, C.A. (2005). Çocuğunuz ve Sağlıklı Beslenmesi: Papatya Yayıncılık. 39. Yavuzer H(2008). Çocuk Psikolojisi. 31. Baskı. Remzi Kitabevi. İstanbul 40. Valman, B., Thomas, R. (2008). ABC of The First Year. BMJ Books. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 41. Yalçın I, Salman N, Somer A. Çocuk Enfeksiyon Hastalıkları. Medya Tower Yayınları; 2007. 42. Yüce A, Çakır N, Hastane İnfeksiyonları. İzmir Güven Kitabevi; 2003.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Anlatım
3) Soru-Cevap
4) Soru-Cevap
5) Tartışma
6) Tartışma
7) Grup Çalışması
8) Grup Çalışması
9) Bireysel Çalışma
10) Problem Çözme
11) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte