>

Hemşirelik Felsefesi Temel Kavram ve İlkeler

Hemşirelik

Sağlık Bilimleri Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Hemşirelik Felsefesi Temel Kavram ve İlkeler SBH115 Zorunlu Lisans 1 Güz 6

Öğretim Elemanı Adı

Öğr. Gör. Funda EROL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilir.
2) İnsan, çevre, sağlık ve hastalık, hemşirelik kavramlarını anlar.
3) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesinin öncelikli olduğunu anlar.
4) Bireyi kendine özgü varlığı içinde, bütüncül olarak ele alınması gerektiğini ve hizmetin hedefinin insan olduğunu kavrar.
5) Hemşirelik mesleğinin varoluş nedenini kavrar.
6) Hemşireliğin temel kavramları ile vaka analizleri yapar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Düşük Düşük Orta Orta Düşük Düşük Orta Yüksek Düşük Düşük
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
6 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Anatomi, Fizyolloji, Hemşirelik Felsefesi

Dersin İçeriği

Bu derste hemşirelik ile ilgili temel kavram ve ilkeler ile ilgili konular yer alır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri. Hemşireliğin tarihsel gelişimi
2) Hemşireliğin doğası, yapısı, ve sağlık bakım sistemi
3) Hemşirenin rol ve sorumlulukları, hemşirelikte yasal düzenlemeler
4) Hemşireliğin temel kavramları ve ilişkileri
5) Değerler ve inançların oluşumu, hemşirelikte değerler
6) Hemşirelik felsefesi
7) Güvenli hastane ortamı ve hasta güvenliği
8) Bakım kavramı ve hemşirelik bakımı
9) Kuram/model tanımı-hemşirelik modelleri. Major Gordon Fonksiyonel Sağlık Örüntüsü Modeli
10) Sağlığın değerlendirilmesinde hemşirenin rolü. Subjektif verilerin toplanması: sağlık hikayesi Objektif verilerin toplanması: fiziksel muayene
11) Hemşirelik süreci I
12) Hemşirelik süreci II (Vaka analizi)
13) Bireysel hijyen ve özbakım uygulamaları, doku bütünlüğünün sağlanması ve yara bakımı. Deri muayenesi.
14) Yaşamsal bulgular. Kardiyovasküler sistemin fiziksel muayenesi.
15) Dersin değerlendirilmesi
16) Final sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Hemşirelik Felsefesi Prof. Dr. Çaylan Pektekin İSTANBUL TIP KİTABEVİ
2- Alpar, E.Ş., Bahçecik, N., Karabacak, Ü. (2013). Çağdaş hemşirelikte etik. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
3- Karadağ, A., Çalışkan N., Baykara G.Z. (Ed.) (2017). Hemşirelik Teorileri ve Modelleri. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık.
4- Aştı, A.T., Karadağ, A. (2019). Hemşirelik esasları hemşirelik bilim ve sanatı. İstanbul: Akademi Basım.
5- Lynn, P. (2015). Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri. Bir Hemşirelik Süreci Yaklaşımı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
6- Carpenito, L.J. (2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
7- Baykara, GZ. (2014). Hemşirelik Bakım Kavramı. Türkiye Biyoetik Dergisi 1(2);92-99 .
8- Dinç, L. (2010). Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 17(2), 74-82.
9- Görgülü RS. (2014). Hemşireler için Fiziksel Muayene Yöntemleri. 1. Baskı. İstanbul Tıp kitabevi.
10- Eti Aslan F. (2017). Sağlığın Değerlendirilmesi Klinik Karar Verme. 2. Basım. Akademisyen kitabevi.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Rol Yapma
5) Grup Çalışması
6) Beyin Fırtınası
7) Örnek Olay
8) Bireysel Çalışma
9) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

50%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Laboratuvar

1

30%

Ara Sınav

1

70%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

50%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte