>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Yenidoğan Hemşireliği SBH413 Seçmeli Lisans 4 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Arş. Gör. Işıl AR

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Yenidoğan ile ilgili temel kavram ve ilkeleri söyler
2) Yenidoğan yoğun bakım ünitelerinin düzeylerini sıralar ve özellikleriyle açıklar
3) Normal ve riskli yenidoğanın özelliklerini sıralar
4) Normal ve riskli yenidoğanın genel tanılamasını (APGAR, fizik muayene, yaşam bulguları, yenidoğan refleksleri) sıralar
5) Yenidoğan enfeksiyonları ve YYBÜ’ de enfeksiyon kontrol önlemlerini sayar
6) Yenidoğanda Bireyselleştirilmiş Gelişimsel Bakım ilkelerini sayar
7) Sık görülen prematüre bebek sorunları ve hemşirelik bakımını sıralar
8) Sık görülen prematüre bebek sorunları ve hemşirelik bakımını tartışır
9) Prematüre bebeklerde oksijen tedavisi ve ilkelerini sıralar
10) Yenidoğan ile ilgili temel kavram ve ilkeleri söyler
11) Yenidoğan yoğun bakım ünitelerinin düzeylerini sıralar ve özellikleriyle açıklar

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
2 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
3 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
4 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
5 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
6                        
7 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
8 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
9 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
10 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
11 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği

Dersin İçeriği

Bu ders; yenidoğanın tanımı, sınıflandırılması, değerlendirilmesi, hemşirelik bakımı, transportu, gelişimsel bakımı, ağrı yönetimi ve sık görülen sorunları gibi konuları içerir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Dünyada Ve Ülkemizde Yenidoğan Sağlığının Durumu
2) Yenidoğan Ünitelerinin Organizasyonu
3) Yenidoğanın Tanımı, sınıflandırılması
4) Yenidoğanın Değerlendirilmesi
5) Yenidoğanın Dış Ortama Uyumu
6) Yenidoğanın Hemşirelik Bakımı
7) Yüksek Riskli (Prematür-Postmatür)Yenidoğan, Özellikleri ve Değerlendirilmesi
8) Ara Sınav/Değerlendirme
9) Yüksek Riskli Yenidoğanın Dış Ortama Uyumu
10) Yenidoğan Enfeksiyonları ve YYBÜ'nde Enfeksiyon Kontrolü
11) Yenidoğanda Enteral ve Parenteral Beslenme
12) Yenidoğanda Ağrı ve Ağrı Yönetimi
13) Yenidoğanda Bireyselleştirilmiş Gelişimsel Bakım ve Değerlendirme Programı (NIDCAP)
14) Yenidoğan Transportu
15) Sık Görülen Prematüre Bebek Sorunları (RDS, BDP, APNE, vb) ve Hemşirelik Bakımı I
16) Final Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Conk Z Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B, 2013. Pedatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi
2- Törüner EK, Büyükgönenç L, 2012. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık
3- Çavuşoğlu. H, 2008. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Sistem Ofset Basımevi. Ankara
4- Savaşer S, Yıldız S, 2009. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi
5- Aydın D, Çev. Ed. Canbulat Şahiner. N, 2014. Anne ve Çocuk Hemşireliği Klinik Uygulama Becerileri Kitabı
6- Özek E, Bigen, HS2018. Yenidoğan Yogun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevleri.
7- Yardımcı F, 2016. Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitelerinde Dönüşümsel Hemşirelik. Nobel Akademik Yayıncılık
8- Bozkurt G, Düzkaya, DS 2015. Yenidoğan Protokalleri. Nobel Tıp Kitabevi
9- Düzkaya. DS, 2015. Çocuk Hemşireliği Protokolleri. Nobel Tıp Kitabevi
10- Ekici, B, Sezici E, Tural E. 2018. Pediatri Hemşireliği Akıl Notları. Ed: Hicran Çavuşoğlu. Güneş Tıp Kitapevleri
11- Yurtsal. ZB, 2018. Anne Sütü ve Emzirmede Kanıt Temelli Uygulamalar. Nobel Tıp Kitabevi
12- Ruth C. McGillis Bindler , Jane W. Ball , Pearson. Çev. Ed. Canbulat Şahiner N, Açıkgöz A, Demirgöz Bal Demirgöz B. 2014 Çocuk Hemşireliği-Klinik Uygulama Becerileri Kitabı. Nobel Akademik Yayıncılık.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Soru-Cevap
4) Tartışma
5) Tartışma
6) Gösteri
7) Grup Çalışması


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

40%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

50%

Ödev

1

50%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte