>

Klasik Dönem Aşk Mesnevilerinde Edebi Tasvirler

Türk Dili ve Edebiyatı

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yüksek lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Klasik Dönem Aşk Mesnevilerinde Edebi Tasvirler TDE152 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 6

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Gülçin TANRIBUYURDU

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Osmanlı kültürü ve medeniyeti hakkında bilgi edinir.
2) İmaj tasviri kavramını öğrenir.
3) Aşk mesnevilerindeki imaj tasvirlerinin , manzum klişelerle olan bağlantısını kavrar
4) Zaman, mekan, varlık ve olay tasvirlerini sınıflandırır.
5) Tasvirlerin hiciv ve mizaha olan katkısını değerlendirir.
6) Aşk mesnevilerindeki sahne/dekor/ tablo / imaj oluşumunda edebi tasvirlerin önemini kavrar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1       Orta     Yüksek        
2 Orta                    
3                      
4 Yüksek                    
5                      
6                      

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Klasik Türk Edebiyatında Sosyal Hayat

Dersin İçeriği

Klasik şiir geleneği dahilinde vücuda getirilen aşk mesnevilerindeki “imaj tasvirlerine” ve “manzum klişeler” in kullanımına dair geliştirilen edebi tasvirlerin öğrenilmesi ve bu edebi tasvirlerin sınıflandırılması bu dersin içeriğini oluşturur.

Haftalık Ders İzlencesi

1) 1 Mesnevi türü, özellikleri ve yüzyıllara göre gelişimi hakkında genel bilgilendirme.
2) 2 Klasik dönem aşk mesnevilerinin tanıtılması ve tasnifi.
3) 3 “İmaj tasviri” nedir? sorusundan hareketle aşk mesnevilerindeki edebi tasvir kavramının açılımı.
4) 4 Aşk mesnevilerindeki edebi tasvirlerin rolleri ve kullanım yerleri ve kullanım şekillerinin izahı.
5) 5 Gündüz-gece-kozmik alem tasvirleri
6) 6 Mevsim ve tabiat tasvirleri
7) 7 Kişi ve tip tasvirleri
8) 8 Ara Sınavı
9) 9 Ordu, savaş, silah, barış tasvirleri
10) 10 Eğlence meclisleri ve merasim tasvirleri
11) 11 Farklı spor dalları ve oyunlara ilişkin tasvirler
12) 12 Hayvan tasvirleri
13) 13 Ülke, memleket, mimari yapı tasvirleri
14) 14 Psikolojik tasvirler
15) 15 Farklı yüzyıllardan seçilmiş manzum metinler üzerinde değerlendirme.
16) 16 Farklı yüzyıllardan seçilmiş manzum metinler üzerinde değerlendirme.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Kartal,Ahmet, Doğunun Uzun Hikayesi Türk Edebiyatında Mesnevi, Doğu Kütüphanesi, İstanbul 2013.
2- Ateş, Ahmed, Mesnevi, İslam Ansiklopedisi, C. 8, MEB Yay.
3- Ünver, İsmail, Mesnevi, Türk Dili Dergisi, S.415-416-417, TDK Yay.
4- Şentürk, A. Atilla, 16. Asır Anadolu Sahası Mesnevilerinde Edebi Tasvirler,Kitabevi, İstanbul 2003.
5- Doğan, Muhammed Nur, Fuzuli Leyla vü Mecnun, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ödev Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte