>
Dersin Adı | Dersin Kodu | Dersin Türü | Dersin Düzeyi | Dersin Yılı | Dersin Verildiği Dönem | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|---|
Klasik Türk Edebiyatında Tipler | TDE143 | Seçmeli | Yüksek lisans | 1 | Güz | 6 |
Doç. Dr. Gülçin TANRIBUYURDU
1) Osmanlı kültürü ve medeniyeti hakkında bilgi edinir.
Klasik edebiyatın beslendiği felsefenin tip kavramına nasıl yansıdığını öğrenir.
Klasik şiir estetiği dahilinde ortaya çıkan benzer/zıt tipleri tanır. Bu tipler arasında bağlantı kurar.
Sevgili ve aşık başta olmak üzere klasik şiir estetiğinin oluşumunda önemli rol üstlenen diğer tipleri tanır.
Aşk olgusu üzerine temellendirilmiş bir felsefenin hakim olduğu klasik şiirdeki ilişki örüntüleri ve patronaj kavramının tiplere nasıl yansıdığını bilir. öğrenir.
Zahid, rind, abdal, derviş, dâye gibi tiplerin şiirdeki misyonlarını kavrar.
Program Yeterlilikleri | ||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | ||
Öğrenme Kazanımları | ||||||||||||
1 | Orta | Düşük | Yüksek | Yüksek |
Yüz Yüze
Yok
Klasik Türk Edebiyatında Sosyal Hayat
Klasik şiir estetiğinin oluşumuna paralel olarak Osmanlı şiirinin beslendiği temel felsefe dahilindeki şiirdeki aşk olgusunun sebep olduğu ilişki örüntüleri ve bu ilişki örüntülerinin ortaya çıkardığı benzer ya da tiplerin klasik edebiyatta tiplerin öğrenilmesi bu dersin içeriğini oluşturur.
1- Kaplan, Mehmet, Tip Tahlilleri, Dergah Yayınları, İstanbul.
Okuyucu, Cihan, Divan Edebiyatı Estetiği, Kapı Yayınları, İstanbul, 2010.
Şentürk, A. Atilla, “Klasik Şiir Estetiği”, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2007.
Akkuş Metin, “Klasik Edebiyatta Tipler”, Türk Edebiyatı Tarihi, C.2, Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2007.
Andrews, Walter, Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009.
Zavotçu, Gencay, Klasik Türk Edebiyatı Sözlüğü, Kesit Yayınları, İstanbul.
Şentürk ,A. Atilla, Klasik Osmanlı Edebiyatında Tipler, Osmanlı Araştırmaları, XV, s.2-91
Akün, Ö.Faruk, Divan Edebiyatı, İsam Yayınları, İstanbul, 2013.
Şentürk, A.Atilla, Kalender Derviş, Turkısh Studıes, 2017.
1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı |
40% |
---|---|
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı |
60% |
Toplam |
100% |
Türkçe
İstenmemekte