>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Yarışma Psikolojisi BES512 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 5

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Elif KARAGÜN
Prof. Dr. Kürşad SERTBAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Yarışma psikolojisi, sporda iklim kavramı, denetim odağı, İçsel ve dışsal odaklı olmanın başarıya etkisi; klüp, sporcu, antrenör ve çevre kaynaklı durumların yarışma anına, motivasyonuna olan etkisini farketme, spor, saldırganlık ve şiddet, antrenman ve yarış anında olabilecek olumsuzlukların etkisini en aza indirgemede sporcu, antrenör ve kulüp yöneticilerinin bunlarla baş etmesinde psikolojik yaklaşımlar, yarışma öncesi, yarışma anı ve yarışma sonrası psikolojik süreç ve yaklaşımların nasıl olması gerektiği konusunda doğru tutum geliştirmek.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4
Öğrenme Kazanımları
1        

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

SPOR PSİKOLOJİSİ AEP 2103437

Dersin İçeriği

yarışma sırasında ortaya konması beklenen yüksek performansa etki edebilecek, stres, konsantrasyon, içsel ve dışsal odaklanma, durumluluk sürekli kaygı kaynaklı olumsuzluklarını psikolojik destekle giderilmesi, sporcuların yaş dönem özellikleri gelişim basamaklarına göre değerlendirilmesini içerir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) temel olarak yarışma psikoloji dersi kapsamında yer verilecek konularla ilgili terminoloji verilir. Öğrencilerin alanla ilgili bilgisi soru cevaplı interaktif bir çalışma ile değerlendirmeleri ve dersle ilgili ne tür verilere ulaşacakları aktarılır.
2) Yarışma öncesi, yarışma anı ve yarışma sonrası dönem olarak üç bölüm değerlendirmesi içerisinde takım ve bireysel sporcular açısından olan benzerlik ve farklılıklar ve sporcu yaş dönem özellikleri göz önüne alınarak değerlendirilecektir.
3) Yarışma öncesi dönemde sporcunun performansa dönük, sporcu özgüvenini arttırıcı ve psikolojik açıdan sevk ve idareyi sağlayan olumlu ve olumsuz durumlar değerlendirilir. pozitif yönde bilinçaltı öğrenmelerini etkileyen antrenör davranışlarının nasıl olması gerektiği örnekler üzerinden interaktif olarak sunulur.
4) müsabaka öncesi hazırlık döneminde sporcunun performansına psikolojik olarak etki edebilecek kendine ait, ailevi, çevresel durumlar belirlenir. Bu durumların önlenmesinde ve ortaya çıktıktan sonra izlenebilecek psikolojik yaklaşımlar takım ve bireysel sporcular açısından değerlendirilir.
5) Yarışma anına ait doruk performansı olumsuz etkileyen antrenör yaklaşımları, müsabaka sırasında antrenörün beden dili takım ve bireysel sporlar açısından psikolojik olarak analiz edilerek değerlendirilir.
6) Yarışma anına ait doruk performansı olumsuz etkileyebilecek seyirci etkisi, saha, rakip davranışı vb çevresel koşulların takım ve bireysel sporlar açısından psikolojik olarak analiz edilerek değerlendirilmesi, sporcunun müsabaka hazırlıkları sırasında psikolojik dayanıklılık ve bazı olumsuz durumlarla baş etmede nasıl yönlendirilmesi gerektiği interaktif bir teknikle değerlendirilir.
7) Yarışma sonrası dönemde müsabaka sonuçlarının sporcunun öz güvenini azaltmadan, kaygı durumunu arttırmadan nasıl değerlendirileceği, sonraki müsabakalar açısından önemi değerlendirilir Antrenörün iletişim becerileri ve beden dili takım ve bireysel sporlar açısından psikolojik olarak analiz edilerek değerlendirilir.
8) Durumluluk sürekli kaygı nedir? Neler tetikler? Kaygıdan korunma nasıl olmalı? Kaygı ortaya çıkması durumunda baş etmek için antrenör neler yapmalı? Sporcunun baş etmesi nasıl sağlanmalı?
9) Yaş dönem özellikleri, çocuk ve genç sporcuların yaş dönem özellikleri, kişilik, öz güven, duygusal gelişim durumlarının nasıl olduğu ve bu özellikler göz önüne alınarak hangi yaş grubuna nasıl yaklaşmalı, iletişimde nasıl farklılıklar olduğu değerlendirilir.
10) Yaş dönemlerine göre sporcuların motivasyonlarının sağlanması, bireysel ve takım sporlarında olabilecek farklılıklar ve performansı olumsuz etkileyebilecek durumlarla psikolojik olarak baş etme
11) algılanan güdüsel iklim kavramı sporcuların hedef yönelimleri açısından önemi, performans iklimi, ustalık iklimi kavramları, güdüsel iklimin sporcuların hedef yönelimlerini belirlemede etken olup olmadığı dezavantajlı durumlar ve bunların avantaja dönüştürülmesinin sağlanması
12) Algılanan güdüsel iklim ve yaş dönem özelliklerine göre kullanılabilecek ödül ve ceza yöntemleri, ödül ve cezaların olumlu olumsuz ve bilinçaltı koşullandırmaları değerlendirilir.
13) Odaklanma ve konsantrasyon çalışmaları ve bunların müsabaka anında sporcular tarafından sağlanması, sporcuların müsabaka ile ilgili olarak sahip olduğu rasyonel ve irasyonel düşünce kalıpları ve bunlarla psikolojik olarak başetme
14) Kontrol odağı, başarının algılanma biçimi, iç ve dış kontrollü olma ve sonuçları, sporcu ve antrenör açısından değerlendirmelerin başarıya etkisi
15) Çeşitli spor durumları örnekleri derse getirilerek öğrenilen ders konuları çerçevesinde tartışılır ve öğrenme çıktıları, hedeflenen tutum, bakış açısı oluşturulup oluşturulmadığı kontrol edilir.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- ”Doruk Performans”, Prof. Dr. Turgay Biçer, Beyaz Yayınları. ”Spor Psikolojisi” Doç. Dr. Şefik Tiryaki, Eylül Kitap ve Yayınevi.
2- “Uygulamalı Spor Psikolojisinde Zihinsel Antrenman” Erkut Konter, Nobel Yayın Dağıtım.
3- Sport psychology, Daniel Wann, 2000
4- Advances in Sport Psychology , Thelma S. Horn. Publisher Human Kinetics, 2008
5- “Gelişim Psikolojisi” Bekir Onur, İmge Kitabevi.
6- ”Kişilik” Prof. Dr. Özcan Köknel, ”Çocuk Psikolojisi” Prof. Dr. Haluk Yavuzer. Altın Kitaplar Yayınevi.
7- “Uygulamalı Spor Psikolojisi”, S. Baumann, Çev. Can İkizler ve Ali Osman Özcan, Alfa Basım Yayım Dağıtım. ”Spor Psikolojisine Giriş” Yrd.Doç.Dr. Şevki Koç, Saray Tıp Kitabevleri.
8- Şampiyonluğun Psikolojisi”, Prof. Dr. Turgay Biçer, Beyaz Yayınları. "NLP Kişisel Liderlik", Prof. Dr. Turgay Biçer, Beyaz Yayınları.
9- Stres ve Başa Çıkma Yolları, Acar Baltaş, Zuhal Baltaş, Remzi Kitabevi. Stres ve Başa Çıkma, Nesrin Hisli Şahin, Psikologlar Derneği Yayınları.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Grup Çalışması
6) Benzetim
7) Beyin Fırtınası
8) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

30%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Proje

2

40%

Sunum/Seminer Hazırlama

2

30%

Alan Çalışması

2

30%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte