>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Türk Dilinin Kaynakları II TDE180 Seçmeli Doktora 1 Bahar 6

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Münevver TEKCAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Türk dilinin tarihi dönemlerine ait tarihî metinler hakkında bilgi sahibi olur.
2) Metinleri analiz eder.
3) Tarihî dönemlere ait metinleri filolojik açıdan inceler.
4) Tarihî dönemlere ait metinleri morfolojik açıdan inceler.
5) Eklerin ve köklerin tarihsel gelişimin karşılaştırır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1   Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Eski Türkçe döneminden başlayarak, VIII. yüzyıldan XX. yüzyılın başlarına Orhun ve Uygur dönemleri, bunları takiben Karahanlı, Harezm, Çağatay ve Altınordu-Kıpçak dönemi metinlerinin dil özellikleri, ses bilgisi, yapı bilgisi, cümle bilgisi kazandırılması.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Harezm Dönemi ve eserlerinin dil özellikleri
2) Nehcü’l-Ferâdis
3) Nehcü’l-Ferâdis
4) Kısâsü’l-Enbiyâ
5) Kıpçak Dönemi ve eserlerinin dil özellikleri.
6) Gülistan Tercümesi
7) Gülistan Tercümesi
8) Ara Sınav
9) Çağatay Türkçesinin Dönemleri ve Çağatay Türkçesinin Genel Dil Özellikleri
10) Muhakemetü’l Lügateyn
11) Muhakemetü’l Lügateyn
12) Baburnâme
13) Babürnâme
14) Türk Dilinin Kaynaklarıyla İlgili Genel hatırlatmalar
15) Metin çözümleme.
16) Yarı yıl sonu sınavı. .

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Kısasü'l-Enbiya (Peygamber Kıssaları) Cilt I. Giriş - Metin – Tıpkıbasım Cilt, Nasirü'd-Din Bin Burhanü'd Din Rabguzi, TDK Yayınları; Ankara, 1997.
2- Zülfikar, Hamza; Tezcan Semih; Uştmahlarning Açuk Yolu (Cennetlerin Açık Yolu), Mahmud b. Ali Kerderli, Ankara : Türk Dil Kurumu, 2004.
3- Kısasü'l-Enbiya (Peygamber Kıssaları), Cilt II Dizin, Nasirü'd-Din Bin Burhanü'd Din Rabguzi, TDK Yayınları; Ankara, 1997.
4- Ata, Aysu; Nehcü'l-feradis : Uştmahlarning Açuk Yolu (Cennetlerin Açık Yolu), Mahmud b. Ali Kerderli, Ankara : TDK, III. Dizin - Sözlük. 1998.
5- Karamanoğlu, Ali Fehmi, Gülistan Tercümesi, TDK Yay., Ankara 1989.
6- Hacıeminoğlu, M. Necmettin; Kutb'un Husrev ü Şirin'i ve Dil Hususiyetleri, TDK Yay. Ankara, 2000.
7- Arat , Reşit Rahmeti; Baburname : Babur'un Hatıratı, Zahirüddin Babür Muhammed b. Ömer Babür, 2. bs. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara 1985.
8- Ali Şir Nevai, Muhakemet-ül-Lugateyn trc. İshak Rafet Işıtman, TDK Yay., Ankara 1941.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte