>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Çağdaş Türk Dilleri II TDE190 Seçmeli Doktora 1 Bahar 6

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Tülay ÇULHA
Dr. Öğr. Üyesi Nesrin ALTUN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Yeni Uygur Türkçesinin Türk lehçeleri içindeki yerini tespit eder.
2) Yeni Uygur Türkçesinin konuşulduğu yerleri ve konuşulma oranını bilir.
3) Yeni Uygur Türkçesinin diyalektlerini yazar.
4) Yeni Uygur Türkçesiyle Türkiye Türkçesinin dil hususiyetlerini karşılaştırma yeteneğine sahip olur.
5) Dönem eserlerinin ses özelliklerini tanımlar.
6) Dönem eserlerinin şekil özelliklerini bilir.
7) Yeni Uygur Türkçesiyle Türkiye Türkçesinin dil hususiyetlerini karşılaştırma yeteneğine sahip olur ve karşılaştırmalı bir çalışma, derinlemesine inceleme yapabilme bilgi ve tecrübesi edinir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük                    
2                      
3                      
4                      
5                      
6                      
7                      

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Türk lehçelerinin tasnif çalışmalarına bir bakış. Günümüz çağdaş Türk lehçelerinin Güney-Doğu Türk lehçeleri, Özbek ve Yeni Uygur sahasından seçilmiş metinler üzerinde bu sahaların dil özellikleri, ses bilgisi, yapı bilgisi, cümle bilgisi incelenir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Güneydoğu Türk Lehçeleri
2) Yeni Uygur Türkçesinin Yayılma Alanı
3) Yeni Uygur Türkçesinin Tarihî Gelişimi
4) Yeni Uygur Türkçesinin Dönemleri
5) Yeni Uygur Türkçesinin Diyalektleri
6) Yeni Uygur Türkçesinin Diyalektleri
7) Yeni Uygur Türkçesinin Diyalektleri
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Yeni Uygur Türkçesinin Ses Özellikleri
10) Yeni Uygur Türkçesinin Ses Özellikleri
11) Yeni Uygur Türkçesinin Şekil Özellikleri
12) Yeni Uygur Türkçesi Metinleri
13) Yeni Uygur Türkçesi Metinleri
14) Yeni Uygur Türkçesiyle İlgili Genel Hatırlatmalar
15) Metin çözümleme.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Buran, A.; Alkaya, E. (2018). Çağdaş Türk Yazı Dilleri II. Ankara: Akçağ Yayınları.
1- Gömeç, S. Y. (2015). Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları.
3- Üşenmez, E. (2012). Modern Özbek Türkçesi (Giriş-Özbekistan-Dil Tarihi-Metinler-Gramer-Sözlük). İstanbul: Akademik Kitaplar.
4- Yıldırım, H. (2012). Özbek Türkçesi (Dilbilgisi-Alıştırmalar-Konuşma-Metinler). Ankara: Gazi Kitabevi.
5- Öztürk, R. (2016). Özbek Türkçesi El Kitabı. Konya: Palet Yayınları.
6- Abdulla, M. (1989). Türkçe-Uyğurçe luğet / Türkçe-Uygurçe lugat. Pekin: Milletler.
7- Emet, E. (2008). Doğu Türkistan Uygur ağızları. Ankara: Türk Dil Kurumu.
8- Yazıcı Ersoy, H. (2007). Yeni Uygur Türkçesi. A. B. Ercilasun (Ed.), Türk lehçeleri grameri: 355-428. Ankara: Akçağ.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Alıştırma ve Uygulama
3) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte