>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Araştırma ve Yayın Etiği TTE705 Zorunlu Doktora 2 Güz 6

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Aslıhan AKPINAR

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Araştırma etiğinin temel kuram, ilke, kod ve kurallarını tanımlar.
2) Araştırma etiğinin temel kuram, ilke, kod ve kurallarını araştırmalara uygular.
3) Araştırma etik kurallarını gözeten araştırma planlar.
4) Araştırma etik kurallarını gözeten araştırma yürütür ve sonlandırır.
5) Araştırma planlama ve değerlendirmede yüksek etik standartları rehber edinir.
6) Araştırma projelerinin etiğe uygunluğunu değerlendirir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük Orta Orta Düşük Orta Düşük Orta Orta Yüksek Orta Orta Orta
2 Orta Orta Orta Düşük Orta Orta Düşük Orta Orta Düşük Orta Düşük
3 Düşük Yüksek Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Orta Yüksek Orta
4 Orta Orta Yüksek Orta Orta Düşük Orta Orta Düşük Orta Orta Orta
5 Orta Düşük Orta Yüksek Orta Orta Orta Düşük Orta Düşük Düşük Orta
6 Orta Yüksek Orta Yüksek Düşük Düşük Orta Orta Düşük Orta Düşük Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Bilimin /Araştırmanın Tanımı, Önemi, Anlamı, Kapsamı ve Yöntemi; Araştırma Etiği: Tanımı, Alanı, Önemi ve Etik Temelleri: Etik Kuramlar ve Etik İlkeler (Belmont Raporu, Helsinki Bildirgesi, vd.); Araştırmalarda: Özerklik ve Yararlılık ilkeleri Kötü Davranmama ve Adalet ilkelerinin iddiaları; Uygulamada Araştırma Etiği: Özerklik / Bireye Saygı İlkesi 1. Aydınlatılmış Onam: Tanımı, Öğeleri, Türleri; Araştırma için Aydınlatılmış Onam; a) Klinik araştırmalar, Saha çalışmaları, hastalık taramaları; Bireye Saygı İlkesi / Zarar Vermeme İlkesi b) geriye dönük araştırmalar c) epidemiyolojik çalışmalarda aydınlatılmış onam; d) Çocuk, yaşlı, fiziksel ve mental yetersizliği bulunan kişilerle araştırmalarda aydınlatılmış onam (ebeveyn/vekil onam) e) Katılımcılar için Yazılı Onam Formalarının hazırlanması; Yararlılık / Kötü Davranmama-Zarar Vermeme İlkeleri) 2. Araştırmada Riskleri ve Yararları Değerlendirme: 3. Orantılılık ilkesi: Araştırma ile elde edilecek yararlar (bireysel, toplumsal yararlar) ile olası zararların oranlanması; Adalet ilkesi 4. Katılımcıların/Deneklerin Seçimi: Uygun deneğin seçimi, deney materyalinin (hayvan ya da insani ürünler); 5. Araştırma materyalinin sınırlandırılması /denek sayısının sınırlandırılması; Araştırmaların Etiğe Uygunluğunu Sağlayan Uluslar arası Düzenlemeler: I – Biyomedikal Araştırmalar –Klinik, laboratuar, tarama, vb. araştırmalar- II – İnsan Doku ve Hücreleriyle Yapılan Araştırmalar ile ilgili Etik Standartlar; III - Hayvanlar (Omurgalı ve Omurgasız) Üzerinde Yapılan Araştırmalarla ilgili Etik Standartlar; Bilimin İnsancıl Sorunları: Toplumsal yararlılığın sınırları, Bilim Adamlarının Sorumluluğu. Bilim için dürüstlük, tarafsızlık, adillik, doğruluk gibi değerlerin gereği ve önemi; Araştırma projelerinin etiğe uygun tasarlanması, planlanması, yürütülmesi, sonlandırılması /tamamlanması, yayınlanması ile ilgili yasal düzenlemeler

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi



Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte