>
Course Unit Title Course Unit Code Type of Course Unit Level of Course Unit Year of Study Semester ECTS Credits
Contemporary Sculpture 2 HEB420 Compulsory Bachelor's degree 4 Spring 2

Name of Lecturer(s)

Associate Prof. Dr. Hüseyin Yarkın BİÇER

Learning Outcomes of the Course Unit

1) contemporary sculpture can be placed in historical context, can discuss.
2) Historically, social and cultural context distinguishes the sculpture and other artistic context of development.
3) The development of contemporary sculpture cultural, social and political context can discuss.
4) You can identify differences between modern or post-modern into a historical context of contemporary sculpture works
5) Distinguish the major works of contemporary sculpture.

Program Competencies-Learning Outcomes Relation

  Program Competencies
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Learning Outcomes
1 High High High High High High High High High
2 High High High High High High High High High
3 High High High High High High High High High
4 High High High High High High High High No relation
5 No relation High High High High High High High High

Mode of Delivery

Face to Face

Prerequisites and Co-Requisites

None

Recommended Optional Programme Components

no

Course Contents

In the history of sculpture and works of sculptor has created significant break points examined

Weekly Schedule

1) Moving sculptures
2) Modern Dünyanın Hüsranı: 2. Dünya Savaşı
3) The slogan of Capitalism in the 50s: Welfare
4) Welfare and Neo Dada
5) Drink Coca Cola , Live your life: Warhol
6) Non-Sculpted Sculpture: Land Art
7) Words and Things: Did someone say conceptual art?
8) Exam
9) Industrial Aesthetics: Minimalism
10) Assemblage: 3D Collage
11) Everyone Creates own Myth: Joseph Beuys
12) Arte Povera: The object poor, the idea rich
13) video art: not movie, video
14) Outside of the White Cube: space of art
15) Feminist Spider: Louise Bourgeois
16) exam

Recommended or Required Reading

1- ADORNO, T. - HORKHEIMER, M., (1995), Aydınlanmanın Diyalektiği – Felsefi Fragmanlar, C. 1-2, Çev. Oğuz Özügül, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. ADORNO, T. Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev. Nihat Ülner, Mustafa Tüzel, Elçin Gen), İstanbul, İletişim Yayınları, 2007. AKAY, A., (2009), Sanat Tarihi – Sıradışı Bir Disiplin, 2. basım, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. AKURGAL, E., (2000), Anadolu Uygarlıkları, 7. basım, İstanbul: Net Turistik Yayınları. AKYÜREK, Engin. Ortaçağ’dan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat, İstanbul, Kabalcı Yayınevi, 1994. ARTAUD, Antonin. Van Gogh, (Çev. Ahmet D. Soysal), İstanbul: Nisan Yayınları, 1991. ARISTOTELES, (2002), Poetika, Çev. İsmail Tunalı, 10. basım, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. ARNHEIM, R., (2007), Görsel Düşünme, Çev. Rahmi Öğdül, İstanbul: Metis Yayınları. ASLANAPA, O., (1999), Türk Sanatı, 5. basım, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. ATAKAN, N., Arayışlar, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 1998. BAUDELAIRE, Charles. Modern Hayatın Ressamı, (Çev. Ali Berktay), İstanbul, İletişim Yayınları, 2004. BERGER, J., (1999), Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur Salman, 7. basım, İstanbul: Metis Yayınları. BERMAN, M., (1999), Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, Çev. Ümit Altuğ, Bülent Peker, 2. basım, İstanbul: İletişim Yayınları. BENJAMIN, Walter. Pasajlar, (Çev. Ahmet Cemal), İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2004. BOURRIAUD, N., (2005), İlişkisel Estetik, Çev. Saadet Özen, İstanbul: Bağlam Yayınları. BOZDOĞAN, S., (2002), Modernizm ve Ulusun İnşası, Çev.: Tuncay Birkan, İstanbul: Metis Yayınları. BOZKURT, Nejat. Sanat ve Estetik Kuramları, Bursa, Asa Yayınları, 2002. ÇOTUKSÖKEN, Betül. Ortaçağ Yazıları, İstanbul, Kabalcı Yayınları, 1993. BUMİN, Tülin. Tartışılan Modernlik: Descartes ve Spinoza, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2003. BURGER, Peter. Avangard Kuramı, (Çev. Erol Özbek), İstanbul, İletişim Yayınları, 2004. CARR, E. H., (2009), Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Gürtürk, 11. basım, İstanbul, İletişim Yayınları. CERAM, C.W., (1999), Tanrılar, Mezarlar ve Bilginler, Çev. Hayrullah Örs, 5. basım, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. CRARY, Jonathan. Gözlemcinin Teknikleri – On Dokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite Üzerine, (Çev. Elif Daldeniz), İstanbul, Metis Yayınları, 2004. DELLAOĞLU, B. F., (2003), Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum, 3. basım, İstanbul: Bağlam Yayınları. DELUZE, G. - GUATTARI, F., (2001), Felsefe Nedir, Çev. Turhan Ilgaz, 6. basım, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. ECO, U., (1992), Açık Yapıt, Çev. Yakup Şahan, İstanbul, Kabalcı Yayınları. ECO, Umberto. Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik, (Çev. Kemal Atakay), İstanbul, Can Yayınları, 1999. FISHER, E., (1995), Sanatın Gerekliliği, Çev. Cevat Çapan, 8. basım, İstanbul: Payel Yayınevi. FLORENSKI, Pavel. Tersten Perspektif, (Çev. Yeşim Tükel), İstanbul, Metis Yayınları, 2001. FOSTER, Hal. Gerçeğin Geri Dönüşü, (Çev. Esin Hoşsucu), İstanbul, Ayrıntı Yayınları, 2009. FOSTER, Hal. Tasarım ve Suç, (Çev. Elçin Gen), İstanbul, İletişim Yayınları, 2004. GİRAY, K., (1997), Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği, İstanbul: Akbank Kültür Sanat Yayınları. GRABAR, O., (1998), İslam Sanatının Oluşumu, Çev. Nuran Yavuz, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. GOMBRICH, E.H. (1999), Sanatın Öyküsü, (Çev. Erol Erduran ve Ömer Erduran), İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. GOMBRICH, E.H. (1992), Sanat ve Yanılsama, (Çev. Ahmet Cemal), İstanbul, Remzi Kitabevi Yayınları. GULBENKIAN Komisyonu, (2003), Sosyal Bilimleri Açın, Çev. Şirin Tekeli, 4. basım İstanbul: Metis Yayınları. HADJINICOLAOU, Nicos. Sanat Tarihi ve Sınıf Mücadelesi, (Çev. Halim Spatar), İstanbul, Kaynak Yayınları, 1998. HAUSER, Arnold. Sanatın Toplumsal Tarihi, (Çev. Yıldız Gölönü), İstanbul, Remzi Kitabevi Yayınları, 1995. HEIDEGGER, M. “Sanat Yapıtının Kökeni”, Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı, (Haz. Mehmet Yılmaz), Ankara: Ütopya Yayınları, 2004. HUZINGA, Johan. Ortaçağın Günbatımı, (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay), Ankara, İmge Yayınları, 1997. HORKHEIMER, M., (2002), Akıl Tutulması, Çev. Orhan Koçak, 5. basım, İstanbul: Metis Yayınları. JAMESON, Fredric. Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Mantığı, (Çev. Nuri Plümer), İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 1994. KANT, Immanuel. Gelecekte Bilim Olarak Ortaya Çıkabilecek Her Metafiziğe Prolegomena, (Çev. Ioanna Kuçuradi, Yusuf Örnek), Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2002. KAYGI, Abdullah. Edebiyat ve Varlık, Ankara, Kebikeç Yayınları, 1998. KÖPRÜLÜ, F. (2002), Bizans Müesseselerinin Osmanlı Müesseselerine Tesiri, İstanbul: Kaynak Yayınları. KUSPIT, D., (2006), Sanatın Sonu, Çev. Yasemin Tezgiden, İstanbul: Metis Yayınları. KUÇURADİ. İoanna. Sanata Felsefeyle Bakmak, Ankara, Ayraç Yayınları, 1997. NIETZSCHE, F. Müziğin Ruhundan Tragedyanın Doğuşu, (Çev. İsmet Zeki Eyüboğlu), İstanbul, Say Yayınları, 2003. LEFEBVRE, Henri. Modern Dünyada Gündelik Hayat, (Çev. Işın Gürbüz), İstanbul, Metis Yayınları, 1998 LYOTARD, J. F. (1997), Postmodern Durum, Çev. Ahmet Çiğdem, 2. basım, Ankara: Vadi Yayınları. LUKACS, G. Avrupa Gerçekçiliği. (Çev. Mehmet H. Doğan). İstanbul: Payel Yayınları, 1987. LYNTON, Norbert. Modern Sanatın Öyküsü, (Çev. Cevad Çapan, Sadi Öziş), İstanbul, Remzi Kitabevi Yayınları, 1991. MANSEL, A. M., (1999), Ege ve Yunan Tarihi, 7. basım, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. MERLEAU-PONTY, M. Göz ve Tin, Çev.: Ahmet Soysal, İstanbul, Metis Yayınları, 2003. MENGÜŞOĞLU, T., (2000), Felsefeye Giriş, 7. basım, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. MORAN, B., (1994), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul, Cem Yayınevi. NIETZSCHE, Friedrich. Gezgin ve Gölgesi, 55 nolu aforizma, (Çev. Mustafa Tüzel), İstanbul, İthaki Yayınları, 2005. PANOFSKY, Erwin. (1995), İkonografi ve İkonoloji, (Çev. Engin Akyürek), İstanbul AFA Yayınları. PIRENNE, H. Ortaçağ Kentleri, (Çev. Şadan Karadeniz), İstanbul, İletişim Yayınları, 2000. RANCIERE, Jacques. Görüntülerin Yazgısı. (Çev. Aziz Ufuk Kılıç). İstanbul: Versus Yayınları. 2008. SARUP, M., (1997), Post-yapısalcılık ve Postmodernizm, Çev. A. Baki Güçlü, Ankara: Bilim ve Sanat/ ARK Yayınları. SCHOPENHAUER, A. İsteme ve Tasarım Olarak Dünya, Çev.: Levent Özşar, Bursa, Biblos Yayınları, 2005. SHAKESPEARE, W. Hamlet, (Çev: Özdemir Nutku), İstanbul, Remzi Kitabevi Yayınları. SIMMEL, Georg. Modern Kültürde Çatışma, (Çev. Tanıl Bora, Nazile Kalaycı), İstanbul, İletişim Yayınları, 2003. ŞENEL, Alaeddin. Siyasal Düşünceler Tarihi, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları, 2001. SÖZEN, M., (1984), Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. TANPINAR, A.H., (2003), 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Çağlayan Kitabevi Yayınları. TANSUĞ, S., (1999), Çağdaş Türk Sanatı, 5. basım, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. TANSUĞ, S., (1995), Türk Resminde Yeni Dönem, 4. basım, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. TUNALI, İsmail. Felsefenin Işığında Modern Resim, İstanbul, Remzi Kitabevi Yayınları, 1989. ÜLKEN, H. Z., (2005), Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, 8. basım, İstanbul: Ülken Yayınları. VEYNE, P., (2003), Yunanlılar Mitlerine İnanmışlar Mıydı?, Çev. Mehmet Alkan, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. WEBER, M., (2002), Protestan Ahlâkı ve Kapitalizmin Ruhu, Çev. Zeynep Gürata, 3. basım, Ankara: Ayraç Yayınları. WITTGENSTEIN, Ludwig. Tractatus Logico-Philosophicus, (Çev. Oruç Aruoba), İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2002. WOLFFLIN, H., (2000), Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Çev. Hayrullah Örs, 5. basım, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. WU, C.T., (2002), Kültürün Özelleştirilmesi – 1980’ler Sonrasında Şirketlerin Sanata Müdahalesi, Çev. Esin Soğancılar, İstanbul: İletişim Yayınları. WYCHERLEY, R. E. Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu?, (Çev. Nur Nirven ve Nezih Başgelen), İstanbul, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1993.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

1) Lecture
2) Question-Answer
3) Discussion
4) Brain Storming
5) Self Study
6) Problem Solving


Assessment Methods and Criteria

Contribution of Midterm Examination to Course Grade

30%

Contribution of Final Examination to Course Grade

70%

Total

100%

Language of Instruction

Turkish

Work Placement(s)

Not Required