>
Course Unit Title Course Unit Code Type of Course Unit Level of Course Unit Year of Study Semester ECTS Credits
Training Science I AEP239 Compulsory Bachelor's degree 2 Fall 6

Name of Lecturer(s)

Assistant Prof. Dr. Kemal Gazanfer GÜL

Learning Outcomes of the Course Unit

1) Groin of mechanism,
2) Groin of consantric, egzantric, izokinetic, izometric, ogzotonic
3) Various of strenght
4) Practise and method of strenght
5) Various of endurance
6) Practice and method of endurance

Program Competencies-Learning Outcomes Relation

  Program Competencies
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Learning Outcomes
1 Low Middle Low No relation No relation No relation No relation No relation No relation No relation No relation No relation
2 Low High Low Low No relation No relation No relation No relation No relation No relation No relation No relation
3 Low Middle Middle Middle No relation No relation Low No relation No relation High No relation No relation
4 High Middle Middle High No relation Low Low No relation No relation High Middle Middle
5 Low Low Low Low No relation No relation No relation No relation No relation No relation No relation No relation
6 High Middle Middle High No relation Low Middle No relation No relation Middle Middle Middle

Mode of Delivery

Face to Face

Prerequisites and Co-Requisites

None

Recommended Optional Programme Components

AEP145 Physiology, AEP120 Sports Physiology, BSY109 Human Anatomy, BSY112 Kinesiology, AEP143 İntroduction to Sport Applications I, AEP116 Sports Applications Introduction 2

Course Contents

Groin of mechanism, various of groin, strength and endurance in motor learning. To teach how will be written the science of training as a training plan with methods.

Weekly Schedule

1) Antrenman nedir?
2) Antrenman ve fizyolajik süreçleriyle bağlantıları.
3) Kas kasılması mekanizması.
4) Kuvvet ve türlerine giriş.
5) Maksimal kuvvet ve uygulama ilkeleri.
6) Kuvvet devamlılığı ve uygulama ilkeleri.
7) Kuvvet çalışmalarında yardım.
8) Relatif kuvvet ve yüklenme şiddetlerinin uygulama şekilleri, hesaplanması, branşlara yönelik örnekler.
9) Branşlara bağlı kuvvet uygulamalarının yazılması.
10) Dayanıklık nedir? Neden yapılır, branşlardaki etkileri.
11) Dayanıklık antrenman metodları, sürekli yüklenme metodu.
12) Dayanıklık antrenmanında interval metodu.
13) Dayanıklık antrenmanında tekrar metodu.
14) Dayanıklık antrenmanı yazma teknikleri ve özellikleri.
15) Dayanıklık antrenmanında branşlara yönelik örnekler.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Recommended or Required Reading

1- BOMPA, T. O., (1994). Theory and Methodology of Training: Periodization. Kendall Hunt Publishing Companing. U.S.A, (Çev: Keskin, İ., Tuner, A. B., Küçükgöz, H., Bağırgan, T., (2007). Antrenman Kuramı ve Yöntemi. 3. Baskı. Spor Yayınevi ve Kitapevi. Ankara).
2- SEVİM, Y., (2006). Antrenman Bilgisi. 6. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
3- MURATLI, S., (2005). Antrenman ve Müsabaka. Yaylım Yayıncılık, İstanbul.
4- TAMER, K., (2000). Sporda Fiziksel-Fizyolojik Performansın Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
5- SCHOLİCH, M., (1991). Circle-Training. Kreistraining Sportverlag. (Çev: Bağırgan, T., Derleme: Gül, G., (2005). Çevrimsel Antrenman. Bağırgan Yayımevi, Ankara).
6- DÜNDAR, U., (1995). Antrenman Teorisi. 2. Baskı. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
7- Bompa, T., Pasquale, M., Cornacchia, L., (2013). "Serious Strength Training" 3rd ed. Çeviri; Bağırgan, T., Çeviri Editörü: Gazanfer Kemal Gül, (2015). Nitelikli Kuvvet Antrenmanı. Spor Yayınevi ve Kitabevi, Ankara,
8- Renklikurt, S. (1996). ‘‘Futbol Kondisyon El Kitabı’’ Türkiye Futbol Federasyonu Eğitim Yayınları, İstanbul
9- Bompa, T.O. (2001). Tüzemen, E. Bağırgan, T. “Sporda Çabuk Kuvvet Antrenmanı” Bağırgan Yayınevi, Ankara
10- Bompa, T.O., Pasquale, M.D., Cornacchia, L., (2014). Nitelikli Kuvvet Antrenmanı. Bağırgan Yayımevi, Ankara.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

1) Lecture
2) Question-Answer
3) Discussion
4) Demonstration
5) Self Study


Assessment Methods and Criteria

Contribution of Semester Studies to Course Grade

40%

 

Number

Percentage

Semester Studies

Midterm Examination

1

50%

Project

1

50%

 

Contribution of Final Examination to Course Grade

60%

Total

100%

Language of Instruction

Turkish

Work Placement(s)

Not Required