>
Course Unit Title Course Unit Code Type of Course Unit Level of Course Unit Year of Study Semester ECTS Credits
Photo Interpretation and Criticism PSR150 Elective Doctorate degree 1 Spring 7

Name of Lecturer(s)

Assistant Prof. Dr. Oylum TUNÇELLİ

Learning Outcomes of the Course Unit

1) Examining examples of photography discipline produced from past to present
2) Understanding the visions produced on the photography discipline
3) Analysis of examples on photo criticism
4) Photo analysis with critical and interpretive methods

Program Competencies-Learning Outcomes Relation

  Program Competencies
1 2 3 4 5
Learning Outcomes
1 Middle Middle High High Middle
2 High Middle High High Middle
3 High High High High High
4 Middle Middle High High Middle

Mode of Delivery

Face to Face

Prerequisites and Co-Requisites

None

Recommended Optional Programme Components

Art Photography

Course Contents

In the past the present includes manufactured with photo examples of discipline.

Weekly Schedule

1) Adventure of Image, Invention of Photography
2) The Archaeology of the Photographic Image, Mimesis concept
3) The Photography Become Widespread, Perception and Interpretation
4) What is criticism.Criticizing the Photo
5) Interpreting Photos
6) Roland Barthes, Photo Criticism
7) .Susan Sontag, Photo Review
8) .
9) .
10) .
11) Hayali Görüntünün Serüveni The Adventure of Unfixed Image
12) Hayali Görüntünün Serüveni The Adventure of Unfixed Image
13) Hayali Görüntünün Serüveni The Adventure of Unfixed Image
14) Hayali Görüntünün Serüveni The Adventure of Unfixed Image
15) .
16) .

Recommended or Required Reading

1- Kathy Bell. Creativity:A Mode Of Thinking. Home SchoolPelper IsPublished By Bob Jones University Pres, Greenville, South Carolina, 1997, 29614. P.2. Zuhal Özer. Yaratıcılığa Giden Yolda Beyin Fırtınası. Bilim ve Teknik. 1991, Sayı:348, s.50. Yüksel Özden. Eğitimde Dönüşüm“Yeni Değer ve Oluşumlar”, Pegem Yayınları, Önder Matbaacılık,Ankara, 1998, s.45. Jack Ensıgn Addington. % 100 Düşünce Gücü. Akaşa Yayınları, Çeviren:Birol Çetinkaya, İstanbul, 1999, s.25. Mary Mayesky. Creativity Activities forYoung Children. By DelmarPublishers Inc.AnInternational Thompson Publishing Company. USA. 1995, p.13. J.Geofrey Rawlinson. Yaratıcı Düşünme ve Beyin Fırtınası. Çeviren:Osman Değirmen. Rota Yayınları, Bireysel Yatırım Dizisi, Reprosel Matbaa. İstanbul, 1995, s.21. Yüksel Özden. Öğrenme ve Öğretme, Pegem Yayınları, Önder Matbaacılık, Ankara, 1997, s.108. Enver Tahir Rıza. Yaratıcılığı Geliştirme Teknikleri, Anadolu Matbaası, İzmir, 1999, s.20. Nuray Sungur. Yaratıcı Düşünce, Evrim Yayınevi, 2.Baskı, İstanbul, 1997, s.179. Rollo May. Yaratma Cesareti, Metis Yayınları, Çeviren:Alper Oysal 1. Baskı, İstanbul, 1987, s.34. İnci San. Sanatta Yaratıcılık,Oyun, Drama. Yaratıcılık ve Eğitim.TürkEğitimDerneği Yayınları, Şafak Matbaacılık, Dizi No:17, Ankara, 1995, s.71. İsmail H.Baltacıoğlu. Sanat Eseri Nasıl Bir Yaratıcıdır? Yeni AdamGazetesi, Temmuz 1976, Sayı: 899, s.9. Kathy Bell. Creativity:A Mode Of Thinking. Home SchoolPelper IsPublished By Bob Jones University Pres, Greenville, South Carolina, 1997, 29614. P.2. Adem Genç ve Ahmet Sipahioğlu. Görsel Algılama “Sanatta Yaratıcı Süreç”, Sergi Yayınevi, Anadolu Matbaacılık,İzmir, 1991, s.155. GOLEMAN, Daniel, Duygusal Zekâ, 11. Basım, Çev: Banu Seçkin Yüksel, Varlık Yayınları, İstanbul 1999. HAENSLEY, A. Patrica, and Cecil R. Reynolds, Creativity and Intelligence, Handbook of Creativity, Plenum Press, New York and Londan, 1989, ss. 111-145. KIRIŞOĞLU, Olcay, Sanatta Eğitim (Görmek, Anlamak, Yaratmak), Eğitim Kitabevi, Ankara, 1991. ROUQUETTE, Michel-Louis, Yaratıcılık, İkinci Basım, Çev: Işın Gürbüz, İletişim Yayınları, İstanbul, 1994. SAN, İnci, Sanat ve Eğitim, İkinci Basım, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No:151, Ankara, 1985. SUNGUR, Nuray, Yaratıcı Düşünce, İkinci Baskı, Evrim Yayınevi, Yönetim Dizisi: 6, İstanbul, 1997. YAVUZ (Yavuzer), Halide, S., Yaratıcılık, 3. Basım, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1996.
1- Fotoğraf Neyi anlatır.Hayalbaz Yayınları Fotoğrafı Eleştirmek imgeleri anlamaya giriş Terr Barret Bir Fotoğraf Felsefesine Doğru.Vilem Fluser Fotoğraf ve Toplum Gisele Freund Fotoğraf Ölmedi Ama Tuhaf Kokuyor, Nazif Topçuoğlu Fotoğraflar Gösterir Ama, Nazif Topçuoğlu

Planned Learning Activities and Teaching Methods

1) Lecture
2) Question-Answer
3) Discussion
4) Drill and Practice
5) Brain Storming
6) Self Study
7) Project Based Learning


Assessment Methods and Criteria

Contribution of Semester Studies to Course Grade

20%

 

Number

Percentage

Semester Studies

Midterm Examination

1

40%

Quiz

1

30%

Workshop

2

30%

 

Contribution of Final Examination to Course Grade

80%

Total

100%

Language of Instruction

Turkish

Work Placement(s)

Not Required