Bölüm/Program Adı | İş ve Uğraşı Terapisi Programı | Bölüm/Program Ad (İngilizce) | Occupational Therapy |
Web Adresi | https://sagbil.kocaeli.edu.tr/ | E-posta | |
Telefon | BelGeç. (Fax) | ||
Adres | Öğrenim Şekli | Tam Zamanlı | |
Amaç | Ülkemizde bir ilk olan iş ve uğraşı terapisi mesleğinin öneminin bilincinde olan, Kendine güveni ve morali yüksek, Bilim ve Teknolojinin farkında olan, Gelişime ve değişime açık, Değerlerini yaşayan ve yaşatan, Hoşgörü sahibi, Farlılıkları zenginlik kabul eden, En az bir yabancı dili çok iyi bilen, Yüksek moral değerlerine sahip, Kendine güvenen, Katılımcı, kendini sorgulayan, Demokratik , laik ve Atatürkçü bireyler yetiştirmektir | Amaç (İngilizce) | who are aware of the importance of the profession of occupational therapy which is a first in our country, • Who have high morale and self-confidence, •Who have aware of science and technology •Who are open minded for changing and improvements, • Who living and preserves the values ??of, • Who have tolerance for own environment • Who accept differences as richness • Who know at least one foreign language, • Who are participators and self-criticizers, • Who believe in democracy, laicism and Atatürk's revolutions. |
Misyon | Bilgili,becerili, dürüst, sorumluluğunu bilen, Araştıran, sorgulayan, paylaşan, çok yönlü ve tarafsız kalabilen, Çevreyle olumlu iletişim kurabilen, Ortak bir genel kültüre, Sorunların farkında olan, Ülkemizin kalkınmasına yardımcı olabilecek, Atatürk ilke ve inkılaplarını benimseyen, vatanını ve milletini seven, İnsan haklarına saygılı ve duyarlı, Bireyler olmalarını sağlamak | Misyon (İngilizce) | Is to bring up indivudials • Who are capable, honest and have responsibility • Who search, examine, participate, can stay neutral • Who can connect around positively • Who have a communal culture • Who are aware of current problems • Who work for development of our country • Who believe in Ataturk's revolutions and love the country • Who are respectful for human rights |
Vizyon | Öğrenci merkezli, etkili bir eğitim anlayışını benimseriz. Öğrencilerimize, bilgiyi, yeni bilgi üretmek için bir araç olduğu düşüncesini kazandırmak için çalışırız. Öğrencilerimize çok yönlü, eleştirisel, yaratıcı, yapıcı, mantıklı analitik düşünme becerisi kazandırmayı amaçlarız. Öğrencilerimizde, çevre koruma bilincini geliştirmek, doğal güzelliklere ve sanat eserlerine karşı ilgi ve hayranlık uyandırmaya çalışırız. Atatürk ilke ve inkılaplarına ve Atatürk milliyetçiliğine bağlı demokratik ve laik davranışları benimseyen beceri düzeyi yüksek bir Türk vatandaşı olarak yetişmelerini sağlamayı amaçlarız. | Vizyon (İngilizce) | We believe in student-centered and effective education comprehension • We try to bring student in using knowledge as a facility to develop new knowledges. • We aim to bring student in thinking ability as creative, sane, analytic , critical and sophisticated person. • We try to improve conciousness in protection of enviroment, naturel beauties and artworks. •We aim to bring up our students to become Turk |
Kabul Koşulları | - FTR Yüksekokulu mezunu veya Sağlık Bilimleri veya Sağlık Yüksekokullarının Fizyoterrapi ve Rehabilitasyon Bölümü mezunu olup, yüksek lisans programını tamamlamış olmak, - İş ve Uğraşı Terapisi yüksek lisans mezunu olmak, - Özel Eğitim Zihinsel Engelliler Öğretmenliği yüksek lisans mezunu olmak, | Kabul Koşulları (İngilizce) | In addition to general admission requirements, a candidate is required to hold a bachelor’s degree from the School of Physical Therapy and Rehabilitation and with a master’s degree in Physical Medicine and Rehabilitation, Occupational Therapy or hold a MSc degree in Special Education of Mental Retardation. |
Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları | Doktora programından doktora derecesi alabilmek için adayların en az yedi adet ders, iki seminer dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasını başarıyla tamamlaması gerekmektedir. Doktora programı toplam çalışma yükü 240 AKTS’dir. | Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları (İngilizce) | In order to be awarded a degree from PhD programs, candidates are required to succeed in 7 courses, 2 seminars, a qualifying exam, thesis proposal and thesis study. The total workload to be accomplished for PhD programs is 240 ECTS. |
Program Genel Profili | Sağlık bilimi alanlarında yüksek lisans derecesine sahip olan öğrenciler, doktora programlarında aldıkları dersler ile çalışma alanlarında derinlemesine bilgi sahibi olurken, bir problem üzerinde tez ve hipotez geliştirerek çözüme gidecek yöntemleri belirler ve uygular. Doktora programlarında öğrencilere çalışma alanlarına uygun olarak, disiplinler arası bir yaklaşımla, ilgi alanlarına göre enstitünün çeşitli anabilim dallarında dersler sunulur. Öğrenciler araştırma konularıyla ilgili deneysel çalışmaları günümüz standartlarında, yüksek teknolojik altyapıya sahip laboratuarlarda yapabilme imkânı bulurlar. | Program Genel Profili (İngilizce) | Candidates holding a Master’s Degree in Health Sciences are able to specify and apply probable solution methods for a problem by developing thesis and hypothesis while being equipped with profound knowledge in their field of expertise thanks to the courses offered by the doctorate program. The doctorate programs in a variety of departments of the institute cover various elective courses offered with an interdisciplinary approach in accordance with their field of interests. Candidates are provided with the opportunity to conduct experimental studies on their field of expertise in updated and modern laboratories equipped with high technological infrastructures. |
Genel Bilgi | İş ve uğraşı terapisi, sağlığı iyileştirmek ve sürdürmek, patolojiyi düzeltmek ve azaltmak amacıyla kişinin belirlenen aktivite ve görevlerde performansını düzeltme, güçlendirme ve artırmaya; adaptasyon ve üretkenlik için gerekli olan beceri ve fonksiyonları öğrenmeye katılımını sağlayan bir bilim ve sanattır. Temel ilkesi kişinin üretken bir yaşam için önemli olan görev ve rolleri yaşam boyunca kendisi ve çevresi açısından hoşnutlukla yerine getirebilme kapasitesini sağlamaktır. İş ve uğraşı terapisinin amacı; bir hastalık, kaza veya deformiteden sonra geride kalan kapasiteleri geliştirerek hastanın bağımsız bir yaşam için maksimum seviyeye ulaşmasına yardım etmektir. Bu programda iş-uğraşı alanındaki ileri değerlendirme ve terapi yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanmıştır. | Genel Bilgi (İngilizce) | Occupational therapy is a branch of both art and science which involves learning the skills required so as to increase one’s performance in set of activities and tasks to maintain health, to heal and reduce the pathology, to strengthen and to increase adaptability and productivity. The basic principle covers the capacity of accomplishing tasks and roles that are to be carried out for a more productive life in a pleasant way for him/herself and for his/her surrounding, as well. The aim of occupational therapy is to help a person so as to achieve the maximum level for an independent life maximize by improving reduced capacity of an individual caused by an accident or a deformity. By this program, it is aimed to train occupational therapists equipped with necessary skills and knowledge about the field of study. |
Mezunlar İçin İstihdam Olanakları | Bu programdan mezun olmuş öğrenciler: hastanelerde, okullarda, sağlık kliniklerinde, rehabilitasyon merkezlerinde, günlük tedavi kliniklerinde, ev sağlık hizmeti veren acentelerde, yenidoğan gelişim merkezlerinde çalışabilir. | Mezunlar İçin İstihdam Olanakları (İngilizce) | Graduates of the program are employed in hospitals, schools, health clinics, rehabilitation centers, day clinics, home healthcare providers and agency neonatal development centers. |
Sonraki Eğitim Olanakları | Doktora programını tamamlayanlar alanlarıyla ilgili üniversitelerde akademik çalışmalarına devam edebilirler. | Sonraki Eğitim Olanakları (İngilizce) | Graduates of the program can proceed to their academic studies in domestic and foreign post-doctoral training programs of various universities on condition that they fulfill the admission requirements. |
Mezuniyet Koşulları | Yeterli kredide ders alması ve bu derslerde başarılı olması Seminerlerinde başarılı olması Bilimsel tez hazırlaması ve başarılı olması | Mezuniyet Koşulları (İngilizce) | So as to be granted a degree, students are required to complete the courses and, pass the qualifying exam and successfully complete a scientifically valid dissertation approved by an academic jury and accomplish 240 ECTS credits in total. |
Doctorate degree in Occupational Therapy
Third Cycle (Doctorate Degree)
Lateral transfer is possible for students of master's and doctorate programmes who have successfully completed at least one semester at another department of the same university and the same institute, or at a master's and doctorate programme of another equivalent institute of another higher education institute. According to the related bylaws, the courses that a lateral transfer student should take within the scope of 'Programme Adjustment' are determined by the committee of the relevant department. The determination of which and how many of the previously taken courses should be recognized within scope of the minimum course load, is suggested by the advisor and the committee of the relevant department,as well. "Full Recognition" is provided upon the approval of those courses by the board of chairs of relevant institute.
Kocaeli University guarantees in advance that all credits gained and courses received by an Erasmus student after the mobility abroad will be fully recognized and transferred into Kocaeli University system and upon arrival with the approval of the authorities and the student. While preparing the" Erasmus Credit Transfer and Grade Equivalency Table" the ECTS grades are transmitted to Kocaeli University grading system.
Turkish higher education institutions are in the start-up phase about the recognition of informal and non formal education. However; computer and foreign language skills that students improve on their own, are evaluated through exemption examinations by the university. Students who prove to be proficient in such exams are exempted from related course(s).
Temel Alan | Program Yeterlilikleri | Ulusal Yeterlilik Çerçevesi | |||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ||||||||||||||
BİLGİ Kuramsal, Olgusal |
1 | 1 | BİLGİ Kuramsal, Olgusal |
||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||||
BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı |
1 | 1 | BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı |
||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
4 | 4 | ||||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||||
6 | |||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1 | 1 | YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik |
||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||||
6 |
2023/2024 Course List | |||||||||||
1. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9863009 | SAE603 | Seminar I | Compulsory Course | Turkish | Seminer | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 2 |
6317039 | FTR701 | Occupational Therapy in Hand Injuries I | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 2 | 4 | 3 | 6 |
6317038 | FTR703 | Advanced Clinical Occupational Therapy Applications I | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 2 | 4 | 3 | 6 |
6317040 | FTR606 | Application of Upper Extremity Orthosis | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 2 | 4 | 3 | 6 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 20 | ||||||||||
9862012 | SBE702 | Planing and Measures at Teaching | Elective Course Group I | Turkish | Lisansüstü Formasyon | 3 | 0 | 2 | 5 | 5 | 5 |
9863001 | SAE714 | Specialized Field Course | Elective Course Group I | Turkish | Uzmanlık Alan Dersi | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
6305036 | FZY602 | Neurophysıology | Elective Course Group I | Turkish | Teori+Uygulama | 3 | 0 | 1 | 4 | 3 | 5 |
At least 10 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup I | 10 | |||||||||
Total ECTS for 1. Semester | 30 | ||||||||||
2. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9863010 | SAE602 | Seminar II | Compulsory Course | Turkish | Seminer | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 2 |
6317024 | FTR605 | Home, school and workplace modifications I | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 2 | 4 | 3 | 6 |
6317034 | FTR704 | Advanced Clinical Occupational Therapy Applications II | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 2 | 4 | 3 | 6 |
6317023 | FTR603 | Play in Pediatric Rehabilitation | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 2 | 4 | 3 | 6 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 20 | ||||||||||
9863026 | SAE607 | With Statistical Data Analysis Software Packages | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 1 | 4 | 4 | 8 |
9853002 | SAE715 | Specialized Field Course | Elective Course Group II | Turkish | Uzmanlık Alan Dersi | 3 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 |
6317028 | FTR604 | Swallowing rehabilitation | Elective Course Group II | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 2 | 4 | 3 | 6 |
At least 10 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup II | 10 | |||||||||
Total ECTS for 2. Semester | 30 | ||||||||||
3. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9863029 | SAE704 | Research Methods and Research Ethics | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 1 | 3 | 0 | 5 |
9863033 | SAE703 | Seminar 3 | Compulsory Course | Turkish | Seminer | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 | 2 |
6317026 | FTR602 | Home, school and workplace modifications II. | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 2 | 4 | 3 | 6 |
6317022 | FTR601 | Cognitive Rehabilitation | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 2 | 4 | 3 | 6 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 19 | ||||||||||
9862011 | SBE704 | Development and Learning | Elective Course Group III | Turkish | Lisansüstü Formasyon | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
9863030 | SAE716 | Specialized Field Course | Elective Course Group III | Turkish | Uzmanlık Alan Dersi | 3 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 |
At least 10 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup III | 10 | |||||||||
Total ECTS for 3. Semester | 29 | ||||||||||
4. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9863013 | SAE701 | Prepation for Thesis | Compulsory Course | Turkish | Teze Hazırlık | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 4. Semester | 30 | ||||||||||
5. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9863004 | SAE702 | Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 5. Semester | 30 | ||||||||||
6. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9863004 | SAE702 | Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 6. Semester | 30 | ||||||||||
7. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9853001 | SAE702 | Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 7. Semester | 30 | ||||||||||
8. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9853001 | SAE702 | Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 8. Semester | 30 |
Common Course of University |
Common Course of Faculty |
Course of Program |
Depending on the nature of the course, various instruments such as; mid-term exams, final exams, projects, assignments, presentations, are involved in the assessment process. After succeeding the courses, students take the qualifying exam followed by a thesis study which will be evaluated by the thesis committee. Please see the course structure page for detailed information about each course.
The equivalences and coefficients of letter grades out of 100 points is as follows.
Score | Letter Grade | Coefficient | Definition |
---|---|---|---|
90-100 | AA | 4 | Successful |
85-89 | BA | 3.5 | Successful |
80-84 | BB | 3 | Successful |
75-79 | CB | 2.5 | Conditional |
65-74 | CC | 2 | Unsuccessful |
58-64 | DC | 1.5 | Unsuccessful |
50-57 | DD | 1 | Unsuccessful |
40-49 | FD | 0.5 | Unsuccessful |
<= 39 | FF | 0 | Unsuccessful |
D | 0 | Inattendant | |
E | 0 | Incomplete | |
G | 0 | Pass | |
K | 0 | Fail | |
N | 0 | NonAttendee ( Exams And Other Evaluations ) | |
S | 0 | Ongoing Study |
Head of Department: Prof. Dr. Nigar DURSUN | Nigar DURSUN
ECTS Departmental Coordinator: Assistant Prof. Dr. Murat İNANIR | Murat İNANIR