General Description

Bölüm/Program Adı Fizyoloji Programı Bölüm/Program Ad
(İngilizce)
Physiology
Web Adresi https://sagbil.kocaeli.edu.tr/ E-posta sagfizyoloji@kocaeli.edu.tr
Telefon 0090 262 303 73 53 BelGeç. (Fax) 0090 262 303 75 10
Adres Sağlık Bilimleri Enstitüsü Müdürlüğü Umuttepe Yerleşkesi Eski Istanbul Yolu 10. km 41380 Umutepe İzmit/KOCAELİ Öğrenim Şekli Tam Zamanlı
Amaç Fizyoloji yüksek lisans eğitiminin amacı, mevcut kaynakları etkin kullanarak çağdaş standartlarda nitelikli bir fizyoloji eğitim hizmeti sunmak, öğrencinin yaşam bilimini öğrenme heyecanını arttırarak Tıbbi Fizyoloji ve ilgili bilimlerde doktora programına hazırlamaktır. En az bir araştırma konusuyla ilgili literatür bilgisi ve deneysel çalışmalarını yürütme becerisine sahip, evrensel bilim insanının etik ve sosyal niteliklerini taşıyan tıbbi fizyoloji uzmanı yetiştirmektir. İleri düzey teknolojilerin kullanıldığı öncü bir çalışma ortamı yaratmak, ulusal ve uluslararası düzeyde tanınmak ve temel uygulamalardan elde ettiğimiz bilgileri klinik alanlara taşıyacak ortak araştırma altyapısı ve merkezlerin çalışmalarının sürdürülmesine ya da kurulmasına katkı sağlamaktır. Amaç
(İngilizce)
The aims of Physiology master degree is to teach physiology by using modern and classical sources and to give oppurtunties to students improve themselves.
Misyon Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı 1995 yılında kurulmuş olup, 2010 yılında 1 Profesör, 3 Yardımcı Doçent ve 1 Araştırma Görevlisi ile eğitim öğretim çalışmalarını ve araştırmalarını yürütmektedir. Anabilim Dalımız tarafından üniversitemize bağlı Tıp Fakültesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi, Yüksek Okullar ve Sağlık Bilimleri Enstitüsünde mezuniyet öncesi ve mezuniyet sonrası yüksek lisans ve doktora eğitim programları uygulanmaktadır. Anabilim Dalımız araştırma laboratuarında lisansüstü eğitimde ve deneysel araştırmalarımızda kullanılan EEG-EMG-ECG-Kan basıncı (direk ve indirek) ölçümlerini yapabildiğimiz modüler kayıt sistemi, deneysel ve klinik çalışmalarda kullandığımız spektrofotometre ve laboratuar malzemeleri bulunmaktadır. Ayrıca, Anabilim Dalımız Hematoloji laboratuarında rutin olarak istenen osmotik frajilite testi yapılmaktadır. Anabilim Dalında tamamlanmış ve devam etmekte olan çeşitli araştırma projeleri mevcuttur ve bu araştırmaların büyük bir kısmı uluslararası dergilerde yayınlanmıştır. Misyon
(İngilizce)
Our mission interests; EEG-EMG-ECG experiments, Osmotic Fragility test.
Vizyon Fizyoloji Anabilim Dalı molekülden insana değişen aralıkta, insan yaşam kalitesini arttırmak için bazı patofizyolojik mekanizmaları açıklamayı amaçlayan temel ve klinik araştırma aktivitelerini yapmaktadır. Yüksek lisans eğitim süreci, sistemlerle ilgili fizyoloji pratiklerine katılmasını, yayınlanmış bilimsel verileri çözümleyebilmesini, yorumlamasını ve değerlendirmelerin yapılmasını ve uygulanmasını gerektirmektedir. Vizyon
(İngilizce)
Physiology is developing science from molecule to the whole organism and interest in basic and clinical physiological and pathophysiological mechanisms
Kabul Koşulları Kabul Koşulları 1-İlgili alanda (Biyoloji, Tıbbi Biyoloji ve Veteriner,Diş Hekimliği, Moleküler Biyoloji, Biyoteknoloji ve Biyomühendislik ve F.T.R.) lisans derecesi 2-ALESten en az 55 puan 3-İngilizce Yeterlilik en az 50 puan (ÜDS/KPDS/TOEFL veya eşdeğerleri) Kabul Koşulları
(İngilizce)
So as to be admitted to the program, candidates should be a graduate of Biology, Medical Biology, Veterinary they also must get at least score of 55 from related test parts of ALES (Examination for Academic Personnel and Postgraduate Education,graduated from of Physical Therapy and Rehabilitation,graduated from the Faculty of Dentistry,graduated from Biotechnology and Bioengineering ,graduated from Biology, Molecular Biology and Genetic in Faculty of Science ) and a score of at least 50 from foreign language proficiency tests such as KPDS,UDS,etc. in order to be eligible to take the local examination conducted by the program. The student admission quota for each year is determined with the opinion of the Board of Academic Department taking the function and qualifications of the main science into consideration and quota is stated to the rectorate via Institute of Health Sciences for approval.
Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları Tezli yüksek lisans programından yüksek lisans derecesi alabilmek için adayların en az yedi adet ders, bir seminer dersi ile tez çalışmasını başarıyla tamamlaması gerekmektedir. Tezli yüksek lisans programının toplam iş yükü 120 AKTS’dir. Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları
(İngilizce)
In order to be awarded a degree from MSc programs with thesis, candidates are required to succeed in 7 courses, a seminar and thesis study. The total workload to be accomplished for MSc programs with thesis is 120 ECTS.
Program Genel Profili Sağlık bilimi alanlarında lisans derecesine sahip olan öğrenciler, yüksek lisans programlarında aldıkları dersler ile uzmanlaşacakları alanda bilgi dağarcıklarını zenginleştirirken, disiplinlerarası bir yaklaşımla, ilgi alanlarına göre enstitünün çeşitli anabilim dallarından dersler alabilirler. Öğrenciler günümüz standartlarına uygun altyapıdaki laboratuarlarda uygulamalı araştırma yapma imkânları bulurlar. Program Genel Profili
(İngilizce)
Candidates holding a Bachelor’s degree in Health Sciences are offered a variety of courses in accordance with their fields of interest by various departments of the institute while enriching their knowledge in the field of expertise. Candidates are provided with the opportunity to conduct applied researches thanks to the updated laboratories equipped with high standard infrastructures.
Genel Bilgi izyoloji Anabilim Dalı molekülden insana değişen aralıkta, insan yaşam kalitesini arttırmak için bazı patofizyolojik mekanizmaları açıklamayı amaçlayan temel ve klinik araştırma aktivitelerini yapmaktadır. Yüksek lisans eğitim süreci, sistemlerle ilgili fizyoloji pratiklerine katılmasını, yayınlanmış bilimsel verileri çözümleyebilmesini, yorumlamasını ve değerlendirmelerin yapılmasını ve uygulanmasını gerektirmektedir. Genel Bilgi
(İngilizce)
So as to improve the quality of human life, Department of Physiology carries out basic and clinical research activities, which aims to explain some of the pathophysiological mechanisms ranging from molecules to man. The master’s education process requires participating in physiological practices as well as analyzing, commenting, evaluating, and implementing published scientific data.
Mezunlar İçin İstihdam Olanakları Fizyolojide yüksek lisans programı mezunlarını Tıbbi Fizyoloji ve alakalı bilimlerde doktora eğitimine hazırlar. Mezunlar aynı zamanda yüksek okullarda öğretim görevlisi gibi görevler alabilirler. Mezunlar İçin İstihdam Olanakları
(İngilizce)
Master's degree in physiology prepares students for doctoral studies in Medical Physiology. Graduates can also be employed as high-school instructors.
Sonraki Eğitim Olanakları Doktora Sonraki Eğitim Olanakları
(İngilizce)
Upon a successful completion of the program, graduates can continue their academic studies in PhD programs in the related fields of study on condition that they get the required score from related test parts of ALES (Examination for Academic Personnel and Postgraduate Education) and providing that they certify their foreign language proficiency through central or internationally valid examinations such as TOEFL,YDS,etc.
Mezuniyet Koşulları Bölümün ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 21 kredilik (60 AKTS karşılığı), 7 ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 100 üzerinden en az 70 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere Fizyoloji alanında yüksek lisans diploması verilir. Mezuniyet Koşulları
(İngilizce)
So as to be granted a master’s degree in Medical Physiology, students should successfully complete the courses listed in the schedule, as well as accomplishing 120 ECTS credits in total and have a GPA of 3,00 out of 4,00, complete a scientifically valid master’s thesis approved by an academic jury.

Qualification Awarded

Master's degree in Physiology

Level of Qualification

Second Cycle (Master's Degree)

Recognition of Prior Learning

Lateral transfer is possible for students of master's and doctorate programmes who have successfully completed at least one semester at another department of the same university and the same institute, or at a master's and doctorate programme of another equivalent institute of another higher education institute. According to the related bylaws, the courses that a lateral transfer student should take within the scope of 'Programme Adjustment' are determined by the committee of the relevant department. The determination of which and how many of the previously taken courses should be recognized within scope of the minimum course load, is suggested by the advisor and the committee of the relevant department,as well. "Full Recognition" is provided upon the approval of those courses by the board of chairs of relevant institute.

Kocaeli University guarantees in advance that all credits gained and courses received by an Erasmus student after the mobility abroad will be fully recognized and transferred into Kocaeli University system and upon arrival with the approval of the authorities and the student. While preparing the" Erasmus Credit Transfer and Grade Equivalency Table" the ECTS grades are transmitted to Kocaeli University grading system.

Turkish higher education institutions are in the start-up phase about the recognition of informal and non formal education. However; computer and foreign language skills that students improve on their own, are evaluated through exemption examinations by the university. Students who prove to be proficient in such exams are exempted from related course(s).

Program Competencies

  • Gain knowledge about Human Physiology
  • Gain knowledge about the normal functions of the human body.
  • Have Theoretical Knowledge on Organ and System Physiology and gain Practical Skills  
  • Gain the skills to use special devices related to the subject they work on.
  • Gain the ability to work independently and take responsibility in the field of clinical physiology.
  • Acquire the necessary professional attitudes and behaviors in Health Sciences studies.
  • The knowledge and problem-solving skills he has absorbed in the field of physiology to interdisciplinary studies.
  • Gain the ability to obtain current information in their field and follow the literature.
  • Analyzes and evaluates current new methods and ideas
  • Gain the ability to make appropriate statistical analysis of data obtained in experimental studies.
  • Learns the concept of homeostasis and the normal working mechanisms of the human body theoretically with a systematic approach.
  • The functioning mechanisms of cells and systems at the cell-tissue level are learned with a theoretical and practical approach.
  • Learns and applies experimental ethical rules.
  • Gain the ability to design, carry out experiments, collect and analyze data in the field of physiology.

Key Competencies

  • The ability to transmit knowledge and opinions verbally and in the written form
  • The ability to evaluate knowledge and skills critically
  • The ability to work independently and to take responsibilities
  • Being inclined to work collaboratively
  • The ability to learn and manage to learn
  • The ability to use digital literacy skills
  • The ability to use a foreign language at the level of professional communication
  • The ability to adopt and obey the rules of scientific etiquette
  • The ability to take initiative and make attempts in order to turn thoughts into action
  • The ability to use the knowledge and skill of scientific research
  • The ability to manage and direct work
  • The ability to care for social and cultural values
  • The ability to use multiple perspectives on different topics
  • Mathemetical ability and the ability to use science and technology
  • The ability to self-express in the fields that could contribute to personal development (i.e. art, sports, etc.)

EQF/NQF-HETR Relation

Temel Alan Program Yeterlilikleri Ulusal Yeterlilik Çerçevesi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
BİLGİ
Kuramsal, Olgusal
1                                                         1 BİLGİ
Kuramsal, Olgusal
2                                                         2
3                                                          
4                                                          
 
BECERİLER
Bilişsel, Uygulamalı
1                                                         1 BECERİLER
Bilişsel, Uygulamalı
2                                                         2
3                                                         3
4                                                          
5                                                          
6                                                          
 
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1                                                         1 YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
2                                                         2
3                                                         3
4                                                          
5                                                          
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
1                                                         1 YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
2                                                          
3                                                          
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1                                                         1 YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
2                                                         2
3                                                         3
                                                          4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
1                                                         1 YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
2                                                         2
3                                                         3
4                                                          
5                                                          
6                                                          
7                                                          

Course Structure Diagram with Credits

2023/2024 Course List
1. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9853010 SAE501  Seminar 1 Compulsory Course Turkish Seminer 0 0 2 2 0 2
5305036 FZY522  Hematopoietic System Compulsory Course Turkish Teori+Uygulama 2 0 1 3 3 6
5305038 FZY525  Cell Physiology Compulsory Course Turkish Teori+Uygulama 2 0 1 3 3 6
5305024 FZY503  Excitable Tissues Compulsory Course Other Teori+Uygulama 2 0 2 4 3 6
Total ECTS credits for Compulsory Course 20
9863034 SAE720  Professional English 1 Elective Course Group I English Teori+Uygulama 2 0 1 3 3 3
5305027 FZY515  Exercise and Muscles Physiology Elective Course Group I Turkish Teori+Uygulama 2 0 1 3 2 6
5305033 FZY518  Excercise and Repiratory System Elective Course Group I Turkish Teori+Uygulama 2 0 1 3 2 6
5305037 FZY523  Hypothalamo-Hypophyseal System Elective Course Group I Turkish Teori+Uygulama 2 0 1 3 2 4
At least 10 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup I 10
Total ECTS for 1. Semester 30
2. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9853011 SAE502  Seminar 2 Compulsory Course Turkish Seminer 0 0 2 2 0 2
5305039 FZY526  Research Techniques Compulsory Course Turkish Teori+Uygulama 2 0 2 4 3 4
5305044 FZY512  Circulatory System Physiology Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 0 2 2 4
5305043 FZY527  Physiological Control Systems Compulsory Course Turkish Teori+Uygulama 2 0 1 3 3 4
Total ECTS credits for Compulsory Course 14
9863035 SAE721  Professional English 2 Elective Course Group II English Teori+Uygulama 2 0 1 3 3 3
5305041 FZY521  Touch and Muscular Senses Elective Course Group II Turkish Teori+Uygulama 2 0 1 3 3 4
5305040 FZY520  Basic Physiology Laboratory Applications Elective Course Group II Turkish Teori+Uygulama 2 0 1 3 3 4
5305042 FZY524  Body Liquid Physiology Elective Course Group II Turkish Teori+Uygulama 2 0 1 3 3 4
At least 16 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup II 16
Total ECTS for 2. Semester 30
3. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9853001 SAE503  Thesis Compulsory Course Turkish Tez 0 0 1 1 0 30
Total ECTS credits for Compulsory Course 30
Total ECTS for 3. Semester 30
4. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9853001 SAE503  Thesis Compulsory Course Turkish Tez 0 0 1 1 0 30
9853002 SAE507  Specialized Field Course Compulsory Course Turkish Uzmanlık Alan Dersi 3 0 0 3 0 0
Total ECTS credits for Compulsory Course 30
Total ECTS for 4. Semester 30
Common Course of University
Common Course of Faculty
Course of Program

Examination Regulations, Assessment and Grading

Depending on the nature of the course, various instruments such as; mid-terms, final exams, presentations, assignments, projects are involved in the evaluation process within the framework of exam regulations of the university. Students are informed about evaluation and assessment criteria for each course upon registry. Please see the course structure page for detailed information on the courses.

The equivalences and coefficients of letter grades out of 100 points is as follows.

Score Letter Grade Coefficient Definition
90-100 AA 4 Successful
85-89 BA 3.5 Successful
80-84 BB 3 Successful
75-79 CB 2.5 Conditional
65-74 CC 2 Unsuccessful
58-64 DC 1.5 Unsuccessful
50-57 DD 1 Unsuccessful
40-49 FD 0.5 Unsuccessful
<= 39 FF 0 Unsuccessful
  D 0 Inattendant
  E 0 Incomplete
  G 0 Pass
  K 0 Fail
  N 0 NonAttendee ( Exams And Other Evaluations )
  S 0 Ongoing Study

Programme Director or Equivalent

Head of Department: Prof. Dr. Nurbay ATEŞ | Nurbay ATEŞ

ECTS Departmental Coordinator: Prof. Dr. Deniz ŞAHİN | Deniz ŞAHİN