General Description

Bölüm/Program Adı Okul Öncesi Eğitimi Programı Bölüm/Program Ad
(İngilizce)
Preschool Education
Web Adresi https://sbe.kocaeli.edu.tr/ E-posta
Telefon BelGeç. (Fax)
Adres Öğrenim Şekli Tam Zamanlı
Amaç Okul Öncesi eğitimine ve öğretimine ilişkin bilimsel bir bakış açısı kazandırmak ve okul öncesi eğitiminde karşılaşılan sorunlara bilimsel çözümler üretecek bilim uzmanları yetiştirmektir. Amaç
(İngilizce)
To enable preschool education experts gain a scientific point of view regarding preschool education and help them develop problem solving skills by using scientific methods.
Misyon Evrensel değerler ışığında, bilim, teknoloji ve sanat birikiminden yararlanarak ülkenin geleceği için üstün nitelikli bilim insanları yetiştirmek; araştırma, eğitim ve hizmet alanlarındaki üretimini toplum yararına sunmak. Misyon
(İngilizce)
To educate future scientists with universally accepted scientific, technological and easthetic values. To encourage students to use their research and education skills for societal benefit.
Vizyon Programda okumanın ve çalışmanın ayrıcalık olduğunu hisseden öğrenciler yardımıyla ulusal ve uluslar arası ortamlarda vereceği eğitim-öğretim, üreteceği bilgi ve teknoloji ile ulusal ve evrensel kalkınmaya katkıda bulunmak. Vizyon
(İngilizce)
To help national and global development through students who are able to teach and produce knowledge and technology at the national and international level.
Kabul Koşulları *Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği mezunu olmak *Programa başvurabilmek için; adayların lisans diplomasına sahip olması gerekir. Yurt dışından alınmış lisans diplomalarının denklikleri, Yükseköğretim Kurulunca onaylanmış olmak, *Adaylar, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES sınavında başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından ALES sınavına eşdeğer sayılan ve uluslararası düzeyde kabul gören GRE ya da GMAT sınavlarından buna eşdeğer bir puan almış olması gerekir. *Lisans mezuniyet notu olarak en az 65/100 veya 2,5/4 şartı aranacaktır. *Adaylar; ilanda belirtilen son başvuru tarihine kadar ALES veya eşdeğer sınav sonuç belgelerini, lisans diplomalarını, lisans öğrenim kademesinde okudukları derslerden aldıkları başarı notları ile mezuniyet not ortalamalarını gösteren onaylı listeleri, yabancı dil belgelerini, değerlendirilmesinde yarar gördükleri diğer kişisel bilgi ve belgelerle, ilanda istenen ek belgeleri de ekleyerek bir dilekçe ile enstitü müdürlüğüne başvurur. Dilekçede, başvurulan yüksek lisans programı belirtilir. Adayların başvuru kayıt işlemleri, ilgili enstitü müdürlüğünce düzenlenir ve yürütülür. Sözlü sınav bölümler tarafından yapılır. Kabul Koşulları
(İngilizce)
To have a degree in preschool education, *A valid diploma (if diploma is received from an international university, accreditation should be given by the Higher Education Council) *A minimum ALES score of 55 or an equivalent score from GRE or GMAT. *To have a minimum undergraduate GPA of 65/100 or 2.5/4. *Candidates should apply the Graduate School of Social Sciences within the announced dates, with a letter, documents of foreign language and ALES and any other information that needs to be considered. The Graduate School of Social Sciences processes all applications. Applicants are subject to oral exam in each program.
Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları Yüksek lisans derecesini almak için öğrencilerden yüksek lisans programlarının ilk dönemlerinde 2 zorunlu (9 AKTS) 3 seçmeli (21 AKTS) toplam 5 ders seçmeleri (toplam 30 AKTS), ikinci dönemlerinde 2 zorunlu (9 AKTS) 3 seçmeli (21 AKTS) toplam 5 ders seçmeleri (toplam 30 AKTS) istenilecektir. Üçüncü ve dördüncü dönemlerde yüksek lisans tezine kaydolunması ve başarıyla tamamlanması gerekmektedir. Bir öğrencinin mezun olabilmesi için toplam 120 AKTS’lik krediyi tamamlaması ve tez jürisinden teziyle alakalı başarılı şeklinde görüş alması gerekmektedir. Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları
(İngilizce)
In order to obtain the master's degree, students must choose 2 compulsory (9 ECTS) 3 elective (21 ECTS) 5 courses in the first semester of their master's program (30 ECTS in total), 2 compulsory (9 ECTS) 3 electives (21 ECTS) total 5 courses in the second semester. (30 ECTS in total). In the third and fourth semesters, the master's thesis must be registered and successfully completed. In order to graduate, a student must complete a total of 120 ECTS credits and receive a successful opinion from the thesis jury.
Program Genel Profili Sosyal bilim alanlarında lisans derecesine sahip olan öğrenciler, yüksek lisans programlarında aldıkları dersler ile uzmanlaşacakları alanda bilgi dağarcıklarını zenginleştirirken, nitel ve nicel araştırma yöntemleri ile alana özgü çalışmalar yürütürler. Bu programlarda öğrencilere, disiplinlerarası bir yaklaşımla, ilgi alanlarına göre enstitünün çeşitli anabilim dallarında seçmeli dersler sunulur. Program Genel Profili
(İngilizce)
Candidates, holding a Bachelor’s degree in Social Sciences, conduct field specific studies using qualitative and quantitative research methods while enriching their knowledge in the field of expertise thanks to the courses offered by the Master’s Program. Candidates are offered a variety of elective courses appealing to candidate’s fields of interests with an interdisciplinary approach by various departments of the institute.
Genel Bilgi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı, Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde olup 2021-2022 eğitim öğretim yılından bu yana öğrenci almaktadır. Programda ders veren 1 profesör, 2 doçent, 3 doktor öğretim üyesi bulunmaktadır. Genel Bilgi
(İngilizce)
Under the Graduate School of Social Sciences, Preschool Education Master's Degree Program has been accepting students since 2021-2022 academic year. There is 1 full-professor, 2 associate and 3 assistant professors who offer courses in this program.
Mezunlar İçin İstihdam Olanakları Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel okullarında müdür, müdür yardımcısı olarak, müfettiş olarak, üniversitelerin açmış olduğu kadrolara bağlı olarak gerekli şartları yerine getirmek şartıyla öğretim görevliliği. Mezunlar İçin İstihdam Olanakları
(İngilizce)
The graduates of the program can be employed in Ministry of Education as an inspector and as a deputy at state schools, as university lecturer when necessary conditions are fulfilled.
Sonraki Eğitim Olanakları Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları, İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler. Sonraki Eğitim Olanakları
(İngilizce)
Graduates with a successful master's degree can apply to multi-disciplinary doctoral programs and are accepted if they are successful in the exam.
Mezuniyet Koşulları Yüksek lisans derecesini almak için öğrencilerden yüksek lisans programlarının ilk dönemlerinde 2 zorunlu (9 AKTS) 3 seçmeli (21 AKTS) toplam 5 ders seçmeleri (toplam 30 AKTS), ikinci dönemlerinde 2 zorunlu (9 AKTS) 3 seçmeli (21 AKTS) toplam 5 ders seçmeleri (toplam 30 AKTS) istenilecektir. Üçüncü ve dördüncü dönemlerde yüksek lisans tezine kaydolunması ve başarıyla tamamlanması gerekmektedir. Bir öğrencinin mezun olabilmesi için toplam 120 AKTS’lik krediyi tamamlaması ve tez jürisinden teziyle alakalı başarılı şeklinde görüş alması gerekmektedir. Mezuniyet Koşulları
(İngilizce)
In order to obtain the master's degree, students must choose 2 compulsory (9 ECTS) 3 elective (21 ECTS) 5 courses in the first semester of their master's program (30 ECTS in total), 2 compulsory (9 ECTS) 3 electives (21 ECTS) total 5 courses in the second semester. (30 ECTS in total). In the third and fourth semesters, the master's thesis must be registered and successfully completed. In order to graduate, a student must complete a total of 120 ECTS credits and receive a successful opinion from the thesis jury.

Qualification Awarded

Master's degree in Preschool Education

Level of Qualification

Second Cycle (Master's Degree)

Recognition of Prior Learning

Lateral transfer is possible for students of master's and doctorate programmes who have successfully completed at least one semester at another department of the same university and the same institute, or at a master's and doctorate programme of another equivalent institute of another higher education institute. According to the related bylaws, the courses that a lateral transfer student should take within the scope of 'Programme Adjustment' are determined by the committee of the relevant department. The determination of which and how many of the previously taken courses should be recognized within scope of the minimum course load, is suggested by the advisor and the committee of the relevant department,as well. "Full Recognition" is provided upon the approval of those courses by the board of chairs of relevant institute.

Kocaeli University guarantees in advance that all credits gained and courses received by an Erasmus student after the mobility abroad will be fully recognized and transferred into Kocaeli University system and upon arrival with the approval of the authorities and the student. While preparing the" Erasmus Credit Transfer and Grade Equivalency Table" the ECTS grades are transmitted to Kocaeli University grading system.

Turkish higher education institutions are in the start-up phase about the recognition of informal and non formal education. However; computer and foreign language skills that students improve on their own, are evaluated through exemption examinations by the university. Students who prove to be proficient in such exams are exempted from related course(s).

Program Competencies

  • Develops and deepens the knowledge in the same or in a different field to the proficiency level based on Bachelor level qualifications.
  • The interdisciplinary interaction which early childhood education is related with.
  • Systematically utilizes and evaluates the knowledge within the field of early childhood education.
  • Interprets the knowledge about the field by integrating the information gathered from different disciplines and formulate new knowledge.
  • Solves the problem faced related to the field of early childhood education by using various research methods.
  • Takes initiative in conducting studies in the field.
  • Presents studies in early childhood care and education by providing support from latest research findings.
  • Evaluates knowledge and skills acquired at proficiency level in the field of early childhood education with a scientific approach.
  • Establishes effective professional communication with persons or organizations at national and international levels.
  • Assesses the recent developments in the field by supporting with both qualitative or quantitative data.

Key Competencies

  • The ability to transmit knowledge and opinions verbally and in the written form
  • The ability to evaluate knowledge and skills critically
  • The ability to work independently and to take responsibilities
  • Being inclined to work collaboratively
  • The ability to learn and manage to learn
  • The ability to use digital literacy skills
  • The ability to use a foreign language at the level of professional communication
  • The ability to adopt and obey the rules of scientific etiquette
  • The ability to take initiative and make attempts in order to turn thoughts into action
  • The ability to use the knowledge and skill of scientific research
  • The ability to manage and direct work
  • The ability to care for social and cultural values
  • The ability to use multiple perspectives on different topics
  • Mathemetical ability and the ability to use science and technology
  • The ability to self-express in the fields that could contribute to personal development (i.e. art, sports, etc.)

EQF/NQF-HETR Relation

Temel Alan Program Yeterlilikleri Ulusal Yeterlilik Çerçevesi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
BİLGİ
Kuramsal, Olgusal
1                                         1 BİLGİ
Kuramsal, Olgusal
2                                         2
 
BECERİLER
Bilişsel, Uygulamalı
1                                         1 BECERİLER
Bilişsel, Uygulamalı
2                                         2
3                                         3
 
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1                                         1 YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
2                                         2
3                                         3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
1                                         1 YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
2                                          
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1                                         1 YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
2                                         2
3                                         3
4                                         4
5                                          
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
1                                         1 YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
2                                         2
3                                         3
4                                          
5                                          

Course Structure Diagram with Credits

2023/2024 Course List
1. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9852004 EOD124  Seminar I Compulsory Course Turkish Seminer 0 0 0 0 0 2
52A3001 OOE503  Scientific Research Methods and Publication Ethics Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
Total ECTS credits for Compulsory Course 9
52A3012 OOE515  Child and Media Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
52A3011 OOE513  Evaluation of Children’s FigureDrawings Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
52A3003 OOE507  Early Childhood Education Approaches and Models Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
52A3009 OOE509  Self-regulation Research in Early Childhood Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
52A3002 OOE505  Creativity in Early Childhood Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
At least 21 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup I 21
Total ECTS for 1. Semester 30
2. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9852005 EOD126  Seminar II Compulsory Course Turkish Seminer 0 0 0 0 0 2
52A3006 OOE504  Education Statistics Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
Total ECTS credits for Compulsory Course 9
52A3007 OOE506  Assesment and Evaluation in Childhood Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
52A3004 OOE510  Self-regulation in Early Childhood Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
52A3008 OOE508  Art and Aesthetics Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
At least 21 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup II 21
Total ECTS for 2. Semester 30
3. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9852008 EOD303  Specialized Field Course Compulsory Course Turkish Uzmanlık Alan Dersi 3 0 0 3 0 0
9852003 EOD301  Thesis Compulsory Course Turkish Tez 0 0 0 0 0 30
Total ECTS credits for Compulsory Course 30
Total ECTS for 3. Semester 30
4. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9852003 EOD302  Thesis Compulsory Course Turkish Tez 0 0 0 0 0 30
Total ECTS credits for Compulsory Course 30
Total ECTS for 4. Semester 30
Common Course of University
Common Course of Faculty
Course of Program

Examination Regulations, Assessment and Grading

Evaluation and assessment is carried out basing on “Kocaeli University, General Examination Regulations for Graduate Degrees”. Depending on the nature of the course, various instruments such as; mid-erm exams, final exams, projects, assignments, presentations, short exams are involved in the assessment process. The instruments and the dates of the exams are declared to the student upon the registry of a course. Please see the course structure page and click on the courses for detailed information about each course.

The equivalences and coefficients of letter grades out of 100 points is as follows.

Score Letter Grade Coefficient Definition
90-100 AA 4 Successful
85-89 BA 3.5 Successful
80-84 BB 3 Successful
75-79 CB 2.5 Conditional
65-74 CC 2 Unsuccessful
58-64 DC 1.5 Unsuccessful
50-57 DD 1 Unsuccessful
40-49 FD 0.5 Unsuccessful
<= 39 FF 0 Unsuccessful
  D 0 Inattendant
  E 0 Incomplete
  G 0 Pass
  K 0 Fail
  N 0 NonAttendee ( Exams And Other Evaluations )
  S 0 Ongoing Study

Programme Director or Equivalent

Head of Department: Associate Prof. Dr. Aslı EŞME | Aslı EŞME

ECTS Departmental Coordinator: Assistant Prof. Dr. Esra ÜNLÜER | Esra ÜNLÜER