General Description

Bölüm/Program Adı Sınıf Öğretmenliği Programı Bölüm/Program Ad
(İngilizce)
Elementary Teaching
Web Adresi https://sbe.kocaeli.edu.tr/ E-posta
Telefon BelGeç. (Fax)
Adres Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü Umuttepe Yerleşkesi Eski Istanbul Yolu 10. km 41380 Umutepe İzmit/KOCAELİ Öğrenim Şekli Tam Zamanlı
Amaç Sınıf Öğretmenliği eğitimine ve öğretimine ilişkin bilimsel bir bakış açısı kazandırmak ve sınıf öğretmenliğinde karşılaşılan sorunlara bilimsel çözümler üretecek bilim uzmanları yetiştirmektir. Amaç
(İngilizce)
To enable students gain a scientific point of view regarding elementary education and help them develop problem solving skills by using scientific methods.
Misyon Evrensel değerler ışığında, bilim, teknoloji ve sanat birikiminden yararlanarak ülkenin gelecegi için üstün nitelikli bilim insanları yetistirmek; arastirma, egitim ve hizmet alanlarindaki üretimini toplum yararına sunmak. Misyon
(İngilizce)
To educate future scientists with universally accepted scientific, technological and easthetic values. To encourage students to use their research and education skills for societal benefit.
Vizyon Programda okumanın ve çalısmanın ayrıcalık olduğunu hisseden öğrenciler yardımıyla ulusal ve uluslar arası ortamlarda vereceği eğitim-öğretim, üreteceği bilgi ve teknoloji ile ulusal ve evrensel kalkınmaya katkıda bulunmak. Vizyon
(İngilizce)
To help national and global development through students who are able to teach and produce knowledge and technology at the national and international level.
Kabul Koşulları *İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği ve Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği mezunu olmak yada sınıf öğretmenliği dışındaki alanlardan mezun olup Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Resmi okullarda sınıf öğretmeni olarak çalışmak, *Programa başvurabilmek için; adayların lisans diplomasına sahip olması gerekir. Adaylar, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES sınavında başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından ALES sınavına eşdeğer sayılan ve uluslararası düzeyde kabul gören GRE ya da GMAT sınavlarından buna eşdeğer bir puan almış olması gerekir. Yurt dışından alınmış lisans diplomalarının denklikleri, Yükseköğretim Kurulunca onaylanmış olmak, *Lisans mezuniyet notu olarak en az 65/100 veya 2,5/4 şartı aranacaktır. *Adayların, İngilizce-Fransızca-Almanca dillerinden herhangi birinden aşağıda belirtilen başarı belgelerinden birine sahip olmak, a) ÜDS veya KPDS’den en az 50 puan almış olmak, b) İngilizce, Fransızca ve Almanca için Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan (TOEFL, IELTS, CEFLE, ZDF’den) ÜDS’nin 50 puanına eşdeğer bir puan almış olmak. *Adaylar; ilanda belirtilen son başvuru tarihine kadar ALES veya eşdeğer sınav sonuç belgelerini, lisans diplomalarını, lisans öğrenim kademesinde okudukları derslerden aldıkları başarı notları ile mezuniyet not ortalamalarını gösteren onaylı listeleri, yabancı dil belgelerini, değerlendirilmesinde yarar gördükleri diğer kişisel bilgi ve belgelerle, ilanda istenen ek belgeleri de ekleyerek bir dilekçe ile enstitü müdürlüğüne başvurur. Dilekçede, başvurulan yüksek lisans programı belirtilir. Adayların başvuru kayıt işlemleri, ilgili enstitü müdürlüğünce düzenlenir ve yürütülür. Sözlü sınav bölümler tarafından yapılır. Kabul Koşulları
(İngilizce)
*To have a degree in elementary or early childhood education, or to be an elementary teacher in a public school with a degree from another program. *A valid diploma (if diploma is received from an international university, accreditation should be given by the Higher Education Council) *A minimum ALES score of 55 or an equivalent score from GRE or GMAT. *To have a minimum undergraduate GPA of 65/100 or 2.5/4. *To have proficiency in English, French, or German: a) A minimum score of 50 on UDS or KPDS. b) An equivalent score on TOEFL, IELTS, CEFLE or ZDF. *Candidates should apply the Graduate School of Social Sciences within the announced dates, with a letter, documents of foreign language and ALES and any other information that needs to be considered. The Graduate School of Social Sciences processes all applications. Applicants are subject to oral exam in each program.
Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları Yüksek lisans derecesini almak için öğrencilerden yüksek lisans programlarının ilk dönemlerinde 2 zorunlu (9 AKTS) 3 seçmeli (21 AKTS) toplam 5 ders seçmeleri (toplam 30 AKTS), ikinci dönemlerinde 2 zorunlu (9 AKTS) 3 seçmeli (21 AKTS) toplam 5 ders seçmeleri (toplam 30 AKTS) istenilecektir. Üçüncü ve dördüncü dönemlerde yüksek lisans tezine kaydolunması ve başarıyla tamamlanması gerekmektedir. Bir öğrencinin mezun olabilmesi için toplam 120 AKTS’lik krediyi tamamlaması ve tez jürisinden teziyle alakalı başarılı şeklinde görüş alması gerekmektedir. Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları
(İngilizce)
In order to obtain the master's degree, students must choose 2 compulsory (9 ECTS) 3 elective (21 ECTS) 5 courses in the first semester of their master's program (30 ECTS in total), 2 compulsory (9 ECTS) 3 electives (21 ECTS) total 5 courses in the second semester. (30 ECTS in total). In the third and fourth semesters, the master's thesis must be registered and successfully completed. In order to graduate, a student must complete a total of 120 ECTS credits and receive a successful opinion from the thesis jury.
Program Genel Profili Sosyal bilim alanlarında lisans derecesine sahip olan öğrenciler, yüksek lisans programlarında aldıkları dersler ile uzmanlaşacakları alanda bilgi dağarcıklarını zenginleştirirken, nitel ve nicel araştırma yöntemleri ile alana özgü çalışmalar yürütürler. Bu programlarda öğrencilere, disiplinlerarası bir yaklaşımla, ilgi alanlarına göre enstitünün çeşitli anabilim dallarında seçmeli dersler sunulur. Program Genel Profili
(İngilizce)
Candidates, holding a Bachelor’s degree in Social Sciences, conduct field specific studies using qualitative and quantitative research methods while enriching their knowledge in the field of expertise thanks to the courses offered by the Master’s Program. Candidates are offered a variety of elective courses appealing to candidate’s fields of interests with an interdisciplinary approach by various departments of the institute.
Genel Bilgi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı, Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde olup 2010-2011 eğitim öğretim yılından bu yana öğrenci almaktadır. Programda ders veren 1 profesör, 2 doçent, 8 yardımcı doçent bulunmaktadır. Genel Bilgi
(İngilizce)
Under the Graduate School of Social Sciences, Elementary Education Master's Degree Program has been accepting students since 2010-2011 academic year. There is 1 full-professor, 2 associate and 8 assistant professors who offer courses in this program.
Mezunlar İçin İstihdam Olanakları Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve devlet okullarında müdür yardımcısı olarak, müfettiş olarak, üniversitelerin açmış olduğu kadrolara bağlı olarak gerekli şartları yerine getirmek şartıyla öğretim görevliliği. Mezunlar İçin İstihdam Olanakları
(İngilizce)
The graduates of the program can be employed in Ministry of Education as an inspector and as a deputy at state schools, as university instructors when necessary conditions are fulfilled.
Sonraki Eğitim Olanakları Yüksek lisans sonrası Sınıf Öğretmenliği veya Eğitim Bilimleri bölümlerinde doktora programlarına geçiş yapılabilmektedir. Sonraki Eğitim Olanakları
(İngilizce)
After successfully completing the masters program, students can continue their doctoral study in Elementary Education programs or Eeducational Sciences.
Mezuniyet Koşulları Anabilim dalı ile ilgili en az 24 kredilik toplam 120 AKTS'lik dersi ve iki semineri alıp başarıyla tamamlamak; 4.00 üzerinden 3.00 ortalamaya sahip olmak; belirlenen süreler içinde yüksek lisans tezini tamamlamış ve tez jürisince kabul edilmiş olmak. Mezuniyet Koşulları
(İngilizce)
So as to be awarded a degree, candidates are required to complete the courses and two seminars with a workload of 120 ECTS, have minimum cumulative GPA of 3.00 out of 4.00; submit a thesis and successfully defend it in the presence of academic committee members.

Qualification Awarded

Master's degree in Elementary Teaching

Level of Qualification

Second Cycle (Master's Degree)

Recognition of Prior Learning

Lateral transfer is possible for students of master's and doctorate programmes who have successfully completed at least one semester at another department of the same university and the same institute, or at a master's and doctorate programme of another equivalent institute of another higher education institute. According to the related bylaws, the courses that a lateral transfer student should take within the scope of 'Programme Adjustment' are determined by the committee of the relevant department. The determination of which and how many of the previously taken courses should be recognized within scope of the minimum course load, is suggested by the advisor and the committee of the relevant department,as well. "Full Recognition" is provided upon the approval of those courses by the board of chairs of relevant institute.

Kocaeli University guarantees in advance that all credits gained and courses received by an Erasmus student after the mobility abroad will be fully recognized and transferred into Kocaeli University system and upon arrival with the approval of the authorities and the student. While preparing the" Erasmus Credit Transfer and Grade Equivalency Table" the ECTS grades are transmitted to Kocaeli University grading system.

Turkish higher education institutions are in the start-up phase about the recognition of informal and non formal education. However; computer and foreign language skills that students improve on their own, are evaluated through exemption examinations by the university. Students who prove to be proficient in such exams are exempted from related course(s).

Program Competencies

  • Gains skills in designing an educational research
  • Gains knowledge and skills in collecting and analyzin data in educational research studies.
  • Transfers concepts and approaches in primary education into classrooms
  • Becomes familiar with primary school curriculum (content, objectives, instructional methods, measurement and evaluation)
  • Follows, interprets and uses research articles and reports in primary education at the national and international level
  • Critically evaluates issues and regulations in primary education
  • Participates in national and international conferences and symposiums to develop academic and professional knowledge and skills
  • Becomes familiar with children's development and individual differences, plans teaching-learning processes
  • Takes part in projects in rehabilitating community and school, takes responsibility in teamwork
  • Uses academic language, searches database and gains experience in writing research article
  • Gains knowledge in scientific and professional ethics
  • Develops and understanding of lifelong learning

Key Competencies

  • The ability to transmit knowledge and opinions verbally and in the written form
  • The ability to evaluate knowledge and skills critically
  • The ability to work independently and to take responsibilities
  • Being inclined to work collaboratively
  • The ability to learn and manage to learn
  • The ability to use digital literacy skills
  • The ability to use a foreign language at the level of professional communication
  • The ability to adopt and obey the rules of scientific etiquette
  • The ability to take initiative and make attempts in order to turn thoughts into action
  • The ability to use the knowledge and skill of scientific research
  • The ability to manage and direct work
  • The ability to care for social and cultural values
  • The ability to use multiple perspectives on different topics
  • Mathemetical ability and the ability to use science and technology
  • The ability to self-express in the fields that could contribute to personal development (i.e. art, sports, etc.)

EQF/NQF-HETR Relation

Temel Alan Program Yeterlilikleri Ulusal Yeterlilik Çerçevesi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
BİLGİ
Kuramsal, Olgusal
1                                                 1 BİLGİ
Kuramsal, Olgusal
2                                                 2
 
BECERİLER
Bilişsel, Uygulamalı
1                                                 1 BECERİLER
Bilişsel, Uygulamalı
2                                                 2
3                                                 3
 
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1                                                 1 YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
2                                                 2
3                                                 3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
1                                                 1 YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
2                                                  
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1                                                 1 YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
2                                                 2
3                                                 3
4                                                 4
5                                                  
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
1                                                 1 YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
2                                                 2
3                                                 3
4                                                  
5                                                  

Course Structure Diagram with Credits

2023/2024 Course List
1. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9852004 EOD124  Seminar I Compulsory Course Turkish Seminer 0 0 0 0 0 2
5265030 ISO101  Methods of Scientific Research Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
Total ECTS credits for Compulsory Course 9
5265018 ISO109  Modern Approaches to Teaching- Learning Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
5265037 ISO132  Child and Media Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
5265036 ISO131  Evaluation of Children’s Figure Drawings Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
5265022 ISO120  New Aproaches in Elemantary Mathematics Education Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
5265035 ISO130  Experimental Science Teaching In Elementary Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
At least 21 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup I 21
Total ECTS for 1. Semester 30
2. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9852005 EOD126  Seminar II Compulsory Course Turkish Seminer 0 0 0 0 0 2
5265029 ISO102  Educational Statistics Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
Total ECTS credits for Compulsory Course 9
5265033 ISO124  Creativity and Creative Activities in Early Childhood Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
5265023 ISO118  New Approaches in Science and Technology Education Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
5265016 ISO113  New Approaches in Life Science and Social Studies Teaching Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
5265034 ISO133  Qualitative Research Design Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 7 7
At least 21 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup II 21
Total ECTS for 2. Semester 30
3. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9852008 EOD303  Specialized Field Course Compulsory Course Turkish Uzmanlık Alan Dersi 3 0 0 3 0 0
9852003 EOD301  Thesis Compulsory Course Turkish Tez 0 0 0 0 0 30
Total ECTS credits for Compulsory Course 30
Total ECTS for 3. Semester 30
4. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9852003 EOD302  Thesis Compulsory Course Turkish Tez 0 0 0 0 0 30
Total ECTS credits for Compulsory Course 30
Total ECTS for 4. Semester 30
Common Course of University
Common Course of Faculty
Course of Program

Examination Regulations, Assessment and Grading

Evaluation and assessment is carried out basing on “Kocaeli University, General Examination Regulations for Graduate Degrees”. Depending on the nature of the course, various instruments such as; mid-erm exams, final exams, projects, assignments, presentations, short exams are involved in the assessment process. The instruments and the dates of the exams are declared to the student upon the registry of a course. Please see the course structure page and click on the courses for detailed information about each course.

The equivalences and coefficients of letter grades out of 100 points is as follows.

Score Letter Grade Coefficient Definition
90-100 AA 4 Successful
85-89 BA 3.5 Successful
80-84 BB 3 Successful
75-79 CB 2.5 Conditional
65-74 CC 2 Unsuccessful
58-64 DC 1.5 Unsuccessful
50-57 DD 1 Unsuccessful
40-49 FD 0.5 Unsuccessful
<= 39 FF 0 Unsuccessful
  D 0 Inattendant
  E 0 Incomplete
  G 0 Pass
  K 0 Fail
  N 0 NonAttendee ( Exams And Other Evaluations )
  S 0 Ongoing Study

Programme Director or Equivalent

Head of Department: Associate Prof. Dr. Aslı EŞME | Aslı EŞME

ECTS Departmental Coordinator: Prof. Dr. Soner POLAT | Soner POLAT