General Description

Bölüm/Program Adı Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Programı Bölüm/Program Ad
(İngilizce)
Measurement and Evaluation in Education
Web Adresi https://sbe.kocaeli.edu.tr/ E-posta sbeegitim@kocaeli.edu.tr
Telefon 902623031751-52 BelGeç. (Fax) 0090 262 3031753
Adres Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü Umuttepe Yerleşkesi Eski Istanbul Yolu 10. km 41380 Umutepe İzmit/KOCAELİ Öğrenim Şekli Tam Zamanlı
Amaç Bu programın amacı, eğitimde ve psikolojide temel kavramların açıklanması ve ölçülmesinde ölçme kuramlarını kullanabilen, ölçme araçlarının hazırlanması, geliştirilmesi, elde edilen puanların değerlendirilmesi ile öğretim programları ve öğretim faaliyetlerinin yeniden değerlendirilmesi konularında yetkin “ölçme ve değerlendirme uzmanı” yetiştirmektir. Program ölçme değerlendirme alanı ve bilimsel araştırma yöntemleri ile ilgili zorunlu dersler içermektedir. Zorunlu derslere ilave olarak öğrencilerin kendi tercihleri doğrultusunda alabilecekleri seçmeli dersler bulunmaktadır. Amaç
(İngilizce)
.
Misyon Öğretmen yetiştirme lisans programlarında açtığı servis dersiyle (ölçme ve değerlendirme) öğretmen adaylarına öğrenci başarısını ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmak; bir bilim dalı olarak ölçme ve değerlendirmenin gelişmesini, bu alanda çalışan akademisyen ve uzmanlar arasındaki bilgi dolaşımını sağlamak; yeni ölçme araçlarının geliştirilmesine öncülük etmek; var olan ölçme araçlarını iyileştirerek, uygulama, puanlama ve yorumlama ile ilgili işlem ve uygulama yöntemlerini daha ileri noktalara taşımak; Çeşitli kuruluşların hizmet içi eğitim ve personel seçimi gereksinimleri çerçevesinde “Ölçme ve Değerlendirme” alanında açılan seminer ve kurs programlarında ders açmak ve danışmanlık yapma hizmeti sunmaktır. Misyon
(İngilizce)
.
Vizyon Anabilim dalı olarak vizyonumuz, ölçme ve değerlendirme alanı ile ilgili bilgi üretmek ve paylaşmak, bu yöndeki sorunlara çözüm önerileri getirmek, yeni ve kullanışlı bilgilerle donanmış kuşakların yetişmesine katkıda bulunmaktır. Vizyon
(İngilizce)
.
Kabul Koşulları Anabilim dalında yüksek lisans öğrenimi yapmak isteyenlerin, lisans diplomasına sahip olmaları ve ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almaları gerekir. Yurt dışından alınmış lisans diplomalarının denklikleri Yüksek Öğretim Kurulunca onaylanmış olmalıdır. Öğrencinin yüksek lisans giriş başarı notu; lisans başarı notunun % 20’si ve Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) sonucunun, 100 tam nota dönüştürüldükten sonra hesaplanan, % 50’si ile yüksek lisans mülakat notunun % 30’nun toplamıdır. Yüksek lisans giriş başarı notu olarak 60 ve üstünde not alan adaylar, aldıkları not sırasına göre en yüksek nottan başlayarak başvurdukları programlara kontenjan doluncaya kadar yerleştirilir ve enstitü yönetim kurulu kararı ile yüksek lisans öğrenciliğine kabul edilirler. yüksek lisans programına öğrenci kabul koşulları aşağıda maddeler halinde sunulmuştur: • Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programına, Eğitim Fakültesi ve diğer fakültelerin lisans programını başarıyla tamamlamış olanlar müracat edebilir. • Öğrenim görmek istedikleri dalı, yüksek lisans programını, yabancı dil durumunu bildiren başvuru formu (Enstitüden temin edilecektir), • Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) Sonuç Belgesi noter tasdikli örneği (Eşit ağırlık türünde en az 55 puan alanlar başvurabilir), • Özgeçmiş, • Lisans Mezuniyet Belgesi tasdikli fotokopisi, • Lisans programlarında gördükleri dersleri gösteren belgelerin tasdikli fotokopileri (Transkript), • Nüfus cüzdanı sureti, • 10 adet fotoğraf, • İkametgah belgesi (son 3 ayda alınmış olmalı), • Araştırma görevlileri ve burslu öğrenciler için durumlarını gösterir belge, • Ders alma dilekçesi ve seminer dilekçesi. Kabul Koşulları
(İngilizce)
.
Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları
(İngilizce)
Program Genel Profili Program Genel Profili
(İngilizce)
Genel Bilgi Ölçme ve Değerlendirme Bölümü’nde, yüksek lisans eğitim programında; ölçme ve değerlendirmenin temel kavramlarıyla, bu alanın temel kuramlarını içeren ve insan davranışlarının ölçülmesinde kullanılan psikolojik ölçme araçlarının (testlerin) geliştirilmesi, uyarlanması; uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi süreçleriyle ilgili bilgi ve beceriler kazandırılmaktadır. Genel Bilgi
(İngilizce)
.
Mezunlar İçin İstihdam Olanakları Mezunlar İçin İstihdam Olanakları
(İngilizce)
Sonraki Eğitim Olanakları Sonraki Eğitim Olanakları
(İngilizce)
Mezuniyet Koşulları Mezuniyet Koşulları
(İngilizce)

Qualification Awarded

Master's degree in Measurement and Evaluation in Education

Level of Qualification

Second Cycle (Master's Degree)

Recognition of Prior Learning

Lateral transfer is possible for students of master's and doctorate programmes who have successfully completed at least one semester at another department of the same university and the same institute, or at a master's and doctorate programme of another equivalent institute of another higher education institute. According to the related bylaws, the courses that a lateral transfer student should take within the scope of 'Programme Adjustment' are determined by the committee of the relevant department. The determination of which and how many of the previously taken courses should be recognized within scope of the minimum course load, is suggested by the advisor and the committee of the relevant department,as well. "Full Recognition" is provided upon the approval of those courses by the board of chairs of relevant institute.

Kocaeli University guarantees in advance that all credits gained and courses received by an Erasmus student after the mobility abroad will be fully recognized and transferred into Kocaeli University system and upon arrival with the approval of the authorities and the student. While preparing the" Erasmus Credit Transfer and Grade Equivalency Table" the ECTS grades are transmitted to Kocaeli University grading system.

Turkish higher education institutions are in the start-up phase about the recognition of informal and non formal education. However; computer and foreign language skills that students improve on their own, are evaluated through exemption examinations by the university. Students who prove to be proficient in such exams are exempted from related course(s).

Program Competencies

  • To be able to comprehend the place of measurement and evaluation in education and psychology.
  • To be able to interpret the basic concepts specific to the field of measurement and evaluation.
  • To be able to follow the developments in the field in our country and in the world.
  • To able to evaluate the psychometric properties of measurement results.
  • To able to adapt the measurement tools developed in different cultures and for different purposes (selection, classification, placement, guidance etc.).
  • To be able to develop measurement tools suitable for different purposes.
  • To be able to calculate the psychometric properties of items in a measurement tool.
  • To have advanced knowledge to use and mathematical and statistical methods and techniques needed in the measurement of psychological structures.
  • To be able to explain distinguishing features and characteristics of fundamental theories of measurement and evaluation.
  • To be able to distinguish the aims of national and international exams and explain their contribution to the field of measurement and education.
  • To able to explain the nature, purpose, usage and creation methods of large-scale tests.
  • To be able to benefit from online environments in test development and interpretation of test results.
  • To be able to understand the nature, purpose, usage and measurement methods of performance measurement.
  • To be able to apply the knowledge of the field of measurement and evaluation in interdisciplinary studies.
  • To be able to distinguish the features of scientific writing.
  • To be able to search literature and sources.
  • To be able to explain quantitative, qualitative and mixed research methods.
  • To be able to conclude by selecting the appropriate scientific research methods and techniques and carrying out the research in solving an educational problem.
  • To be able to distinguish and use statistical techniques suitable for the research problem.
  • To be able to use statistical package programs in analyzing data.
  • To able to report research results.
  • To comply with the ethical rules.

Key Competencies

  • The ability to transmit knowledge and opinions verbally and in the written form
  • The ability to evaluate knowledge and skills critically
  • The ability to work independently and to take responsibilities
  • Being inclined to work collaboratively
  • The ability to learn and manage to learn
  • The ability to use digital literacy skills
  • The ability to use a foreign language at the level of professional communication
  • The ability to adopt and obey the rules of scientific etiquette
  • The ability to take initiative and make attempts in order to turn thoughts into action
  • The ability to use the knowledge and skill of scientific research
  • The ability to manage and direct work
  • The ability to care for social and cultural values
  • The ability to use multiple perspectives on different topics
  • Mathemetical ability and the ability to use science and technology
  • The ability to self-express in the fields that could contribute to personal development (i.e. art, sports, etc.)

EQF/NQF-HETR Relation

Temel Alan Program Yeterlilikleri Ulusal Yeterlilik Çerçevesi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
BİLGİ
Kuramsal, Olgusal
1                                                                                         1 BİLGİ
Kuramsal, Olgusal
2                                                                                         2
 
BECERİLER
Bilişsel, Uygulamalı
1                                                                                         1 BECERİLER
Bilişsel, Uygulamalı
2                                                                                         2
3                                                                                         3
 
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1                                                                                         1 YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
2                                                                                         2
3                                                                                         3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
1                                                                                         1 YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
2                                                                                          
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1                                                                                         1 YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
2                                                                                         2
3                                                                                         3
4                                                                                         4
5                                                                                          
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
1                                                                                         1 YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
2                                                                                         2
3                                                                                         3
4                                                                                          
5                                                                                          

Course Structure Diagram with Credits

2023/2024 Course List
0. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
5269003 EGD103  DEVELOPMENT AND LEARNING Compulsory Course Turkish Lisansüstü Formasyon 3 0 0 3 3 4
5269001 EGD101  STATISTICS Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 4
5269002 EGD102  MEASUREMENT AND EVALUATION Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 4
Total ECTS credits for Compulsory Course 12
Total ECTS for 0. Semester 12
1. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9852004 EOD121  Seminar I Compulsory Course Turkish Seminer 0 0 0 0 0 2
5269015 EGD110  Quantitative Research Methods in Social Sciences and Ethic Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 8 7
5269005 EGD105  EDUCATIONAL STATISTICS I Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
5269008 EGD108  CURRICULUM DEVELOPMENT AND TEACHING Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
Total ECTS credits for Compulsory Course 23
5269016 EGD111  Academic Writing Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 8 7
5269012 EGD112  APPLICATION OF STATISTICAL SOFTWARES Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
5269006 EGD106  FUNDAMENTALS OF PSYCHOLOGICAL TESTING Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
At least 7 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup I 7
Total ECTS for 1. Semester 30
2. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9852005 EOD124  Seminar II Compulsory Course Turkish Seminer 0 0 0 0 0 2
5269009 EGD109  EDUCATIONAL STATISTICS II Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
5269010 EGD120  TEST DEVELOPMENT Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
Total ECTS credits for Compulsory Course 16
5269017 EGD116  Qualitative Research Methods in Social Sciences and Ethic Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 8 7
5269011 EGD122  LARGE SCALE TESTS Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
5269018 EGD114  Performance Based Assessment Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 8 7
5269019 EGD115  R Language Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 8 7
5269013 EGD113  INTRODUCTION TO STRUCTURAL EQUATION MODELS Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 3 7
At least 14 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup II 14
Total ECTS for 2. Semester 30
3. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9852008 EOD450  Specialized Field Course Compulsory Course Turkish Uzmanlık Alan Dersi 3 0 0 3 0 0
9852003 EOD451  Thesis Compulsory Course Turkish Tez 0 0 0 0 0 30
Total ECTS credits for Compulsory Course 30
Total ECTS for 3. Semester 30
4. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9852008 EOD450  Specialized Field Course Compulsory Course Turkish Uzmanlık Alan Dersi 3 0 0 3 0 0
9852003 EOD452  Thesis Compulsory Course Turkish Tez 0 0 0 0 0 30
Total ECTS credits for Compulsory Course 30
Total ECTS for 4. Semester 30
Common Course of University
Common Course of Faculty
Course of Program

Examination Regulations, Assessment and Grading

The equivalences and coefficients of letter grades out of 100 points is as follows.

Score Letter Grade Coefficient Definition
90-100 AA 4 Successful
85-89 BA 3.5 Successful
80-84 BB 3 Successful
75-79 CB 2.5 Conditional
65-74 CC 2 Unsuccessful
58-64 DC 1.5 Unsuccessful
50-57 DD 1 Unsuccessful
40-49 FD 0.5 Unsuccessful
<= 39 FF 0 Unsuccessful
  D 0 Inattendant
  E 0 Incomplete
  G 0 Pass
  K 0 Fail
  N 0 NonAttendee ( Exams And Other Evaluations )
  S 0 Ongoing Study

Programme Director or Equivalent

Head of Department: |

ECTS Departmental Coordinator: |