General Description

Bölüm/Program Adı İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı Bölüm/Program Ad
(İngilizce)
Elementary Mathematics Teaching
Web Adresi https://fbe.kocaeli.edu.tr/ E-posta
Telefon BelGeç. (Fax)
Adres Öğrenim Şekli Tam Zamanlı
Amaç Matematik eğitimine ve öğretimine ilişkin bilimsel bir bakış açısı kazandırmak ve Matematik öğretmenliğinde karşılaşılan sorunlara bilimsel çözümler üretecek bilim uzmanları yetiştirmektir. Amaç
(İngilizce)
To give a scientific point of view about mathematics education and teaching and to train scientists who will produce scientific solutions to problems in mathematics teaching.
Misyon Evrensel değerler ışığında, bilim, teknoloji ve sanat birikiminden yararlanarak ülkenin gelecegi için üstün nitelikli bilim insanları yetistirmek; arastirma, egitim ve hizmet alanlarindaki üretimini toplum yararına sunmak. Misyon
(İngilizce)
Utilizing the accumulation of science, technology and art in the light of universal values, the nation grows superior scientists for the future; to provide production in the fields of research, education and services for the benefit of society.
Vizyon Programda okumanın ve çalısmanın ayrıcalık olduğunu hisseden öğrenciler yardımıyla ulusal ve uluslar arası ortamlarda vereceği eğitim-öğretim, üreteceği bilgi ve teknoloji ile ulusal ve evrensel kalkınmaya katkıda bulunmak. Vizyon
(İngilizce)
To contribute to the national and universal development through education and training, knowledge and technology to be provided by the students in the national and international environment with the help of students who feel that studying and studying is privilege in the program.
Kabul Koşulları Eğitim Fakültelerinin İlköğretim Bölümü Matematik Öğretmenliği ile Ortaöğretim Fen ve Matematik alanları Eğitimi Bölümü Matematik Öğretmenliği programlarından mezun olmak, *Programa başvurabilmek için; adayların lisans diplomasına sahip olması gerekir. Adaylar, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES sınavında başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından ALES sınavına eşdeğer sayılan ve uluslararası düzeyde kabul gören GRE ya da GMAT sınavlarından buna eşdeğer bir puan almış olması gerekir. Yurt dışından alınmış lisans diplomalarının denklikleri, Yükseköğretim Kurulunca onaylanmış olmak, *Lisans mezuniyet notu olarak 65/100 veya 2,5/4 şartı aranacaktır. *Adayların, İngilizce-Fransızca-Almanca dillerinden herhangi birinden aşağıda belirtilen başarı belgelerinden birine sahip olmak, a) ÜDS veya KPDS’den en az 50 puan almış olmak, b) İngilizce, Fransızca ve Almanca için Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan (TOEFL, IELTS, CEFLE, ZDF’den) ÜDS’nin 50 puanına eşdeğer bir puan almış olmak. *Adaylar; ilanda belirtilen son başvuru tarihine kadar ALES veya eşdeğer sınav sonuç belgelerini, lisans diplomalarını, lisans öğrenim kademesinde okudukları derslerden aldıkları başarı notları ile mezuniyet not ortalamalarını gösteren onaylı listeleri, yabancı dil belgelerini, değerlendirilmesinde yarar gördükleri diğer kişisel bilgi ve belgelerle, ilanda istenen ek belgeleri de ekleyerek bir dilekçe ile Fen Bilimleri enstitü müdürlüğüne başvurur. Dilekçede, başvurulan yüksek lisans programı belirtilir. Adayların başvuru kayıt işlemleri, ilgili enstitü müdürlüğünce düzenlenir ve yürütülür. Sözlü sınav bölümler tarafından yapılır. Kabul Koşulları
(İngilizce)
A recognized bachelor's degree in Primary School Mathematics Teaching or Social Sciences Teaching (international university degrees shall be accreditated by Higher Education Council) *A minimum ALES score of 55 or an equivalent score from GRE or GMAT. *To have a minimum undergraduate GPA of 65/100 or 2.5/4. *To have proficiency in English, French, or German: a) A minimum score of 50 on UDS or KPDS. b) An equivalent score on TOEFL, IELTS, CEFLE or ZDF. *Candidates should apply the Graduate School of Natural and Those who fulfill the requiremets above are eligible are subject to an oral exam.
Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları Tezli yüksek lisans programından yüksek lisans derecesi alabilmek için adayların en az yedi adet ders, bir seminer dersi ile tez çalışmasını başarıyla tamamlaması gerekmektedir. Tezli yüksek lisans programının toplam iş yükü 120 AKTS’dir. Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları
(İngilizce)
So as to awarded a degree, candidates are required to complete a total of 120 ECTS of mandatory and elective courses and to have a GPA of 3.00 out of 4.00, successfully complete the seminar, pass qualifying exam and the thesis and successfully defend the thesis to an academic committee.
Program Genel Profili Program Genel Profili
(İngilizce)
Genel Bilgi Genel Bilgi
(İngilizce)
Mezunlar İçin İstihdam Olanakları Mezunlar İçin İstihdam Olanakları
(İngilizce)
Sonraki Eğitim Olanakları Sonraki Eğitim Olanakları
(İngilizce)
Mezuniyet Koşulları *Matematik Öğretmenliği alanında yüksek lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçmeli derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması gerekir *Seminer, uzmanlık alan dersi ve yaptığı tezi başarılı bir şekilde tamamlamış olmak. *Tezi kabul edilen öğrencinin, çalışmasını sözlü olarak atanacak jüri önünde başarılı bir şekilde sunmak. Mezuniyet Koşulları
(İngilizce)
*So as to be awarded a degree, candidates are required to complete a total of 120 ECTS of mandatory and elective courses and to have a GPA of 3.00 out of 4.00, successfully complete the seminar, pass qualifying exam and the thesis and successfully defend the thesis to an academic committee.

Qualification Awarded

Master's degree in Elementary Mathematics Teaching

Level of Qualification

Second Cycle (Master's Degree)

Recognition of Prior Learning

Lateral transfer is possible for students of master's and doctorate programmes who have successfully completed at least one semester at another department of the same university and the same institute, or at a master's and doctorate programme of another equivalent institute of another higher education institute. According to the related bylaws, the courses that a lateral transfer student should take within the scope of 'Programme Adjustment' are determined by the committee of the relevant department. The determination of which and how many of the previously taken courses should be recognized within scope of the minimum course load, is suggested by the advisor and the committee of the relevant department,as well. "Full Recognition" is provided upon the approval of those courses by the board of chairs of relevant institute.

Kocaeli University guarantees in advance that all credits gained and courses received by an Erasmus student after the mobility abroad will be fully recognized and transferred into Kocaeli University system and upon arrival with the approval of the authorities and the student. While preparing the" Erasmus Credit Transfer and Grade Equivalency Table" the ECTS grades are transmitted to Kocaeli University grading system.

Turkish higher education institutions are in the start-up phase about the recognition of informal and non formal education. However; computer and foreign language skills that students improve on their own, are evaluated through exemption examinations by the university. Students who prove to be proficient in such exams are exempted from related course(s).

Program Competencies

  • Develops his/her knowledge of the field at the level of expertise.  
  • Examines the researches specific to the field in terms of their effectiveness.
  • He/she makes the statistics of his/her field-specific research.
  • Makes qualitative analyzes of the research carried out in the field of mathematics education.
  • Knows learning theories.
  • Establishes the relationship between learning theories and teaching strategies.
  • Develops critical thinking and problem solving skills.
  • Prepares teaching material and researches its effectiveness.
  • He/she shares his/her knowledge about his/her field at national and international level verbally and in writing.
  • S/he has knowledge and awareness about social responsibility and ethical values in her/his field.

Key Competencies

  • The ability to transmit knowledge and opinions verbally and in the written form
  • The ability to evaluate knowledge and skills critically
  • The ability to work independently and to take responsibilities
  • Being inclined to work collaboratively
  • The ability to learn and manage to learn
  • The ability to use digital literacy skills
  • The ability to use a foreign language at the level of professional communication
  • The ability to adopt and obey the rules of scientific etiquette
  • The ability to take initiative and make attempts in order to turn thoughts into action
  • The ability to use the knowledge and skill of scientific research
  • The ability to manage and direct work
  • The ability to care for social and cultural values
  • The ability to use multiple perspectives on different topics
  • Mathemetical ability and the ability to use science and technology
  • The ability to self-express in the fields that could contribute to personal development (i.e. art, sports, etc.)

EQF/NQF-HETR Relation

Temel Alan Program Yeterlilikleri Ulusal Yeterlilik Çerçevesi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
BİLGİ
Kuramsal, Olgusal
1                                         1 BİLGİ
Kuramsal, Olgusal
2                                         2
 
BECERİLER
Bilişsel, Uygulamalı
1                                         1 BECERİLER
Bilişsel, Uygulamalı
2                                         2
3                                         3
 
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1                                         1 YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
2                                         2
3                                         3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
1                                         1 YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
2                                          
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1                                         1 YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
2                                         2
3                                         3
4                                         4
5                                          
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
1                                         1 YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
2                                         2
3                                         3
4                                          
5                                          

Course Structure Diagram with Credits

2023/2024 Course List
1. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9851251 FBE501  Scientific Research Methods and Publication Ethics (UE) Compulsory Course Turkish e_ders 3 0 0 3 3 6
9851071 FBE511  Master Thesis Seminar Compulsory Course Turkish Seminer 0 0 2 2 1 4
5182017 MTO117  Statistics for Educational Research Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
Total ECTS credits for Compulsory Course 18
5182014 MTO113  Algebraic Thinking and Teaching Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
5182001 MTO113  Evaluation of Elementary Mathematics Curriculum Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
5182011 MTO105  Special Topics in Mathematics Education Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
5182016 MTO115  Cryptology in Mathematics Education Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
5182012 MTO107   Mathematics Curriculum and Development Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
5182008 MTO109  New Approaches in Mathematics Teaching Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
5182007 MTO111  Teaching Numbers Elective Course Group I Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
At least 12 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup I 12
Total ECTS for 1. Semester 30
2. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
5182019 MTO118  Statistics for Educational Research 2 Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
5182005 MTO110  Computer Technologies and Material Development in Mathematics Teaching Compulsory Course Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
Total ECTS credits for Compulsory Course 16
5182018 MTO116  Geometry Teaching Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
5182003 MTO108  Mathematics Teaching Methods and Techniques Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
5182002 MTO112  Mathematical Thinking and Mathematical Modeling Elective Course Group II Turkish Teorik 3 0 0 3 3 8
At least 14 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup II 14
Total ECTS for 2. Semester 30
3. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9851246 FBE520  Specialized Field Course Compulsory Course Turkish Uzmanlık Alan Dersi 3 0 0 3 0 0
9851139 FBE541  Master Thesis Compulsory Course Turkish Tez 0 0 0 0 0 30
Total ECTS credits for Compulsory Course 30
Total ECTS for 3. Semester 30
4. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9851246 FBE520  Specialized Field Course Compulsory Course Turkish Uzmanlık Alan Dersi 3 0 0 3 0 0
9851139 FBE541  Master Thesis Compulsory Course Turkish Tez 0 0 0 0 0 30
Total ECTS credits for Compulsory Course 30
Total ECTS for 4. Semester 30
Common Course of University
Common Course of Faculty
Course of Program

Examination Regulations, Assessment and Grading

The equivalences and coefficients of letter grades out of 100 points is as follows.

Score Letter Grade Coefficient Definition
90-100 AA 4 Successful
85-89 BA 3.5 Successful
80-84 BB 3 Successful
75-79 CB 2.5 Conditional
65-74 CC 2 Unsuccessful
58-64 DC 1.5 Unsuccessful
50-57 DD 1 Unsuccessful
40-49 FD 0.5 Unsuccessful
<= 39 FF 0 Unsuccessful
  D 0 Inattendant
  E 0 Incomplete
  G 0 Pass
  K 0 Fail
  N 0 NonAttendee ( Exams And Other Evaluations )
  S 0 Ongoing Study

Programme Director or Equivalent

Head of Department: |

ECTS Departmental Coordinator: |