General Description

Bölüm/Program Adı Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Programı Bölüm/Program Ad
(İngilizce)
Office Management and Executive Assistantship
Web Adresi http://gazanferbilge.kocaeli.edu.tr/burohizmetlerivesekreterlik.php E-posta gbmyburo@kocaeli.edu.tr
Telefon 0 262 454 43 50 BelGeç. (Fax) 0 262 454 10 78
Adres Gazanfer Bilge Meslek Yüksekokulu Kavak-Karamürsel/KOCAELİ Öğrenim Şekli Tam Zamanlı
Amaç Günümüz iş dünyasında yönetim kademesinde yer alabilecek düzeyde bilgi ve beceri düzeyine sahip, inisiyatif kullanabilen, sorumluluk alabilen, kendini sürekli yenileyebilen; öğrenmenin sürekliliğine inanmış, alanında yenilikleri takibedebilen uygulayan donanımlı bireyler yatiştirmek. Amaç
(İngilizce)
In today's business world to take managerial positions with the level of knowledge and skill level, use initiative, take responsibility, constantly renew itself, the continuity of learning, believing, that can follow the innovations in the field of implementing and equipped to train individuals.
Misyon Büro yönetimi ve yönetici asistanlığı alanında ulusal ve uluslar arası standartlara uygun nitelikte bilgi, beceri ve tutum gösteren, üniversite-sanayi işbirliğini sağlamaya öncülük eden, ülkesine karşı görev ve sorumluluk bilincine, meslek ahlakına sahip, kendisiyle ve toplumla barışık, üretken, yenilikçi, takım çalışmasına yatkın yönetici asistanlarını topluma ve sanayiye kazandırmak. Misyon
(İngilizce)
National and international standards in the field of office management and secretarial qualifications suitable for the knowledge, skills and attitudes that, to provide university-industry cooperation that led to the land of the consciousness of duty and responsibility, with professional ethics, and society at peace with itself, to shirk responsibility, productive,innovative.
Vizyon Ürettiği bilgi, verdiği hizmet ve eğitimle evrensel standartlarda hizmet verebilecek, çağdaş, akılcı, saygın ve tercih edilen, değişim ve yeniliklere önder olan, özgür düşünen bireyler yetiştirmek yolunda öncü bir eğitim kurumu olmak. Vizyon
(İngilizce)
It produces information, the universal standards of service and education to serve the modern, rational, respected, and preferred, is a leader of change and innovation, free-thinking way to train individuals to be a leading educational institution.
Kabul Koşulları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde programa öğrenci kabulü merkezi sınav ile yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra sınavdan aldıkları puana göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir. Mesleki eğitim veren kurumlardan mezun olan öğrenciler, mezun oldukları alanda olmaları koşuluyla sınavsız olarak ilgili ön lisans programlarına kayıt yaptırabilirler. Uluslararası öğrenciler, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen kurallar çerçevesinde uluslararası geçerliliği olan sınavlarla kabul edilmektedir. Değişim öğrencilerinin programa kabulü ikili anlaşmalar çerçevesinde yapılmaktadır. Uluslararası Değişim öğrencilerinin kabulünü Uluslararası İlişkiler Birimi, ulusal değişim öğrencilerinin kabulünü Farabi Değişim Programı Birimi yürütmektedir. Uluslararası öğrencilerin kabulünü ise Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı yürütmektedir. Kabul Koşulları
(İngilizce)
So as to be admitted to the program, candidates are required to complete highschool and get the required base score from the central university plcament test condcuted by OSYM. There is no exam scor requirement for graduates of Vocational Highschools. Foreign student admission is also possible within the scope of International and Erasmus exchange programs.
Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları Öğrencinin programdan mezun olabilmesi için; a) Toplam 120 AKTS kredisinin sağlanması b) 30 gün süreli staj yapılması c) Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması d) Genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları
(İngilizce)
So as to be granted a degree, a s tudent is required to : a) fulfill total of 120 ECTS credits b) do 30-days of internship c) pass all the courses of the program d) have a minimum cumulative GPA of 2.00 out of 4.00.
Program Genel Profili Sanayileşmiş ülkelerde, her sektörde geniş bir istihdam olanağı sağlayan Büro Hizmetleri ve Sekreterlik Bölümü altında yer alan Büro Hizmetleri ve Yönetici Asistanlığı Programı, sektörün ihtiyaçları da dikkate alınarak geliştirilmiştir. Büro Hizmetleri ve Yönetici Asistanlığı, zamanını etkili kullanacak, görev ve sorumluluklarını daha aza indirecek yöneticiler için etkin ve yetenekli asistanlar yetiştirmektedir. Program Genel Profili
(İngilizce)
In the industrialized countries, Office Facilities and Secretarial Department under the Office Services and Executive Assistance Program which is providing employment opportunities in every industry, has been developed with considering requirements of the sector. Office Services and Executive Assistance, aims to educate assistant who uses the time effectively and knows the duties and responsibilities minimize potential for executives.
Genel Bilgi Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Programı, lise eğitimden sonra iki yıllık bir eğitim sunmaktadır. Öğrenciler, ilgili meslek lisesi mezunları arasından sınavsız olarak ve bunun yanında Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi'nce (ÖSYM) yapılan Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) ile seçilmektedir. Programa her yıl yaklaşık, 50 öğrenci alınmaktadır. Öğrenciler, zorunlu olan her dersi almak ve geçmek zorundadır. Aynı zamanda öğrencilerin mezun olabilmek için, 2.00 ortalamayı sağlamaları gerekmektedir. Bunun yanında öğrencinin mezun olabilmesi için, 30 iş gününü kapsayan bir Stajı tamamlaması da zorunludur. Genel Bilgi
(İngilizce)
Office Management and Executive Assistant Department offers a period of two years education after high school. Students are selected among graduates of related vocational high schools and also by National University Entrance Examination (Students Placement Exam, OSS). About 50 students are admitted each year. Students have to take and pass all compulsory courses and reach a minimum GPA (Grade Point Average) of 2.00 for graduation. Students are also required to accomplish a 30 days of internship in appropriate organizations.
Mezunlar İçin İstihdam Olanakları Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Programından mezun olan öğrenciler kazandıkları yeterlikler doğrultusunda; kamu ve her türlü özel kuruluşta Asistan olarak istihdam edilirler. Mezunlar İçin İstihdam Olanakları
(İngilizce)
Graduates are employed as executive assistant or office staff at public and private institutions.
Sonraki Eğitim Olanakları Öğrenci, YÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda yatay ve dikey geçiş yapar. ÖSYM tarafından yapılan Dikey geçiş sınavına (DGS) katılmaları ve yeterli puanı almaları durumunda, aşağıdaki lisans programlarına dikey geçiş için tercih yapabilmektedirler. Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, İşletme Bilgi Yönetimi, Reklamcılık ve Halkla İlişkiler, Sağlık Kurumları İşletmeciliği, Yönetim Bilişim Sistemleri. Sonraki Eğitim Olanakları
(İngilizce)
The student, the higher education council to the relevant legislation in line with the horizontal and vertical transition. Made by OSYM examination for Vertical transfer (DGS), participate in, and enough points to take the case, the following undergraduate program to choose from. Public Relations, public Relations and Advertising, Public Relations and advertising, Business Information Management, Advertising and Public Relations, Medical Institutions, Management of information Systems.
Mezuniyet Koşulları Öğrencinin programdan mezun olabilmesi için; a) Toplam 120 AKTS kredisinin sağlanması b) 30 gün süreli staj yapılması c) Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması d) Genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Mezuniyet Koşulları
(İngilizce)
The student to be graduates of the program are: a) to ensure total of 120 ECTS credits b) 30-day internship c) The student must pass all the courses of the program d) Cumulative GPA must be at least 2.00 out of 4.00.

Qualification Awarded

Associate degree in Office Management and Executive Assistantship

Level of Qualification

Short Cycle (Associate's Degree)

Recognition of Prior Learning

Lateral or vertical transfer student admission is carried out basing on the "The Transfer Regulations for Associate and Undergraduate Degrees, Double Majors, Sub-specialties and Credit Transfer Regulations among Institutions". The prior learning of transfer students is recognized as per the relevant regulations of Council of Higher Education and under the coordination of the Adaptation Committee.

Kocaeli University guarantees in advance that all credits gained and courses received by an Erasmus student after the mobility abroad will be fully recognized and transferred into Kocaeli University system and upon arrival with the approval of the authorities and the student. While preparing the" Erasmus Credit Transfer and Grade Equivalency Table" the ECTS grades are transmitted to Kocaeli University grading system.

Turkish higher education institutions are in the start-up phase about the recognition of non-formal and informal education. However; computer and foreign language skills that students improve on their own, are evaluated through exemption examinations by the university. Students who prove to be proficient in such exams are exempted from related course(s).

Program Competencies

  • manage offices and works of the office .
  • use the office technologies.
  • use document management and application software.
  • carry out filing and archiving.
  • organize a meeting.
  • perform routine office tasks.
  • communicate accurately and effectively.
  • understands and speak a foreign language.
  • meet legal responsibilities
  • conduct financial affairs.
  • Implement the requirements of the economic developments will follow.  

Key Competencies

  • The ability to transmit knowledge and opinions verbally and in the written form
  • The ability to evaluate knowledge and skills critically
  • The ability to work independently and to take responsibilities
  • Being inclined to work collaboratively
  • The ability to learn and manage to learn
  • The ability to use digital literacy skills
  • The ability to use a foreign language at the level of professional communication
  • The ability to adopt and obey the rules of scientific etiquette
  • The ability to take initiative and make attempts in order to turn thoughts into action
  • The ability to use the knowledge and skill of scientific research
  • The ability to manage and direct work
  • The ability to care for social and cultural values
  • The ability to use multiple perspectives on different topics
  • Mathemetical ability and the ability to use science and technology
  • The ability to self-express in the fields that could contribute to personal development (i.e. art, sports, etc.)

EQF/NQF-HETR Relation

Temel Alan Program Yeterlilikleri Ulusal Yeterlilik Çerçevesi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
BİLGİ
Kuramsal, Olgusal
1                                             1 BİLGİ
Kuramsal, Olgusal
 
BECERİLER
Bilişsel, Uygulamalı
1                                             1 BECERİLER
Bilişsel, Uygulamalı
2                                             2
 
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1                                             1 YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
2                                             2
                                              3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
1                                             1 YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
2                                             2
3                                             3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1                                             1 YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
2                                             2
3                                             3
4                                             4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
1                                             1 YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
2                                             2
3                                              

Course Structure Diagram with Credits

2023/2024 Course List
1. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9905013 AIT101  Atatürk's Principles and History of Turkish Revolution I (DE) Compulsory Course Turkish e_ders 2 0 0 2 2 2
9903363 YDB105  English I (DE) Compulsory Course English e_ders 2 0 0 2 2 2
9907003 ENF101  Practices in Basic Information Technologies Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 1 3 2 3
9901012 TDB103  Turkish Language I (DE) Compulsory Course Turkish e_ders 2 0 0 2 2 2
9735032 OMP109  Introduction to Economics Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
9415003 BYP115  Keyboard Techniques Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 1 3 3 6
9415011 BYP113  Basic Concepts of Law Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
9415001 BYP117  Basic Secreterial Knowledge Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 0 2 2 6
9415014 BYP111  Math Related to Commerce Compulsory Course Turkish Teorik 1 0 1 2 2 3
Total ECTS credits for Compulsory Course 30
Total ECTS for 1. Semester 30
2. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9905014 AIT102  Atatürk's Principles and History of Turkish Revolutions II Compulsory Course Turkish e_ders 2 0 0 2 2 2
9903366 YDB104  English II (DE) Compulsory Course English e_ders 2 0 0 2 2 2
9912002 KYP102  Career Planning Compulsory Course Turkish Kariyer Planlama 2 0 0 2 2 0
9901013 TDB103  Turkish Language II (DE) Compulsory Course Turkish e_ders 2 0 0 2 2 2
9415006 BYP102  Computer Office Programs I Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 1 3 3 5
9415008 BYP104  Office Management Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 0 2 2 4
9415010 BYP106  General Communication Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 0 2 2 4
9415005 BYP108  General Business Administration Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
9415007 BYP110  Professional Writing Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 1 3 3 5
9415021 BYP112  Organizational Behaviour Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
Total ECTS credits for Compulsory Course 30
Total ECTS for 2. Semester 30
3. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9747080 OMP219  Internship Compulsory Course Turkish Staj 0 0 0 0 0 3
9415012 BYP201  Computer Office Programs II Compulsory Course Turkish Laboratuvar 2 0 1 3 3 3
9415020 BYP203  Filing and Documentation Techniques Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
9415013 BYP209  Professional Foreign Language ( English ) I Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 1 3 3 3
9415009 BYP211  Introduction to accounting Compulsory Course Turkish Teorik 1 0 1 2 2 3
Total ECTS credits for Compulsory Course 15
4717050 BYP221  Research Methods Elective Course Group I Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
9415023 BYP207  Public relations Elective Course Group I Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
4717059 BYP217  Reading Speed Tecniques Elective Course Group I Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
4717058 BYP219  Marketing Principles Elective Course Group I Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
9415024 BYP213  management organization Elective Course Group I Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
At least 9 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup I 9
9732098 OMP220  Speech and Rhetoric Elective Course Group III Turkish Teori+Uygulama 1 0 1 2 2 3
9747042 OMP201  Recrational Fishing Elective Course Group III Turkish Teori+Uygulama 1 0 1 2 2 3
9747078 OMP221  Social Responsibility Projects Elective Course Group III Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
4717055 BYP237  Chess Elective Course Group III Turkish Teori+Uygulama 1 0 1 2 2 3
At least 6 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup III 6
Total ECTS for 3. Semester 30
4. SEMESTER
Catalog
No
Course
Code
Course Name Compulsory/Elective Course Language T L U Course
Hour
ECTS
9415018 BYP202  Computer Office Programs III Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 1 3 3 3
9415017 BYP208  Professional Foreign Language ( English ) II Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 1 3 3 3
9415022 BYP210  project Compulsory Course Turkish Proje 0 0 2 2 1 3
9415030 BYP222  Administrative Assistant Compulsory Course Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
Total ECTS credits for Compulsory Course 12
9415016 BYP204  Accounting With Computer Elective Course Group II Turkish Teorik 1 0 1 2 2 3
9415019 BYP206  Effective Speaking and Presentation Skills Elective Course Group II Turkish Teorik 2 0 1 3 3 3
4717060 BYP220  Quick Writing Techniques Elective Course Group II Turkish Teori+Uygulama 1 0 1 2 2 3
4717044 BYP226  Human Resource Management Elective Course Group II Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
9415027 BYP230  Labour and Social Security Law Elective Course Group II Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
9415025 BYP212  Management Information Systems Elective Course Group II Turkish Teorik 2 0 1 3 3 3
At least 9 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup II 9
9732055 OMP223  Bridge Elective Course Group IV Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
9747079 OMP220  Social Responsibility Projects Elective Course Group IV Turkish Teorik 2 0 0 2 2 3
4713003 IYP224  PHOTOGRAPHY Elective Course Group IV Turkish Teori+Uygulama 1 0 1 2 2 3
4717057 BYP234  First Aid and Diving Techniques Elective Course Group IV Turkish Teori+Uygulama 1 0 1 2 0 3
9415032 BYP235  Chess Elective Course Group IV Turkish Teorik 1 0 1 2 2 3
At least 6 ECTS courses will be selected Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup IV 6
Total ECTS for 4. Semester 30
Common Course of University
Common Course of Faculty
Course of Program

Examination Regulations, Assessment and Grading

Examination, assessment and grading procedure is mainly based on Kocaeli University Education and Training Regulations for Associate and Undergraduate Degrees Depending on the nature of the course various instruments such as midterms, final exams, short exams, presentations, assignments, projects, portfolios and applications may be involved in the assessment process of a semester on condition that students are informed about their weights upon registry. Contribution of these activities to final grading range between 30% -70% and So as to be eligible to take the final exam, a student has to fulfill the attendance requirement of 70% for theoretical and 80 % for practical courses. Once this requirement is fulfilled, attendance is not required again in case of a failure and retaking that course. Final grading of a course is determined on the basis of semester studies and final exam. Those with certified and officially approved excuses are also given a makeup exam. Please see the course structure page and click on the courses for more info on each course.

The equivalences and coefficients of letter grades out of 100 points is as follows.

Score Letter Grade Coefficient Definition
90-100 AA 4 Excellent
85-89 BA 3.5 Very Good
80-84 BB 3 Good
75-79 CB 2.5 Satisfactory
65-74 CC 2 Pass
58-64 DC 1.5 Conditional
50-57 DD 1 Conditional
40-49 FD 0.5 Fail
<= 39 FF 0 Fail
  D 0 Not Fulfill the Required Attendance
  E 0 Incomplete
  N 0 NonAttendee ( Exams And Other Evaluations )
  G 0 Pass
  K 0 Fail
  S 0 Ongoing Study

Programme Director or Equivalent

Head of Department: Assistant Prof. Dr. Neslihan ŞEVİK | Neslihan ŞEVİK

ECTS Departmental Coordinator: Lecturer Öznur AKTAŞ | Öznur AKTAŞ