Bölüm/Program Adı | Mimarlık Programı | Bölüm/Program Ad (İngilizce) | Architecture |
Web Adresi | https://fbe.kocaeli.edu.tr/ | E-posta | |
Telefon | BelGeç. (Fax) | ||
Adres | Öğrenim Şekli | Tam Zamanlı | |
Amaç | Tasarımın dilsel karşılığını kurgulamak, tasarım deneyimini yazınsal denemeler aracılığıyla gerçekleştirmek, “yeni dilsel / tasarımsal kurgular” ve “mimarlıklar” yaratmak amaçlanmaktadır. | Amaç (İngilizce) | To envision linguistic equivalence of the architectural design, to perform design experience through literary essays, to create "new linguistic/conceptual fictions" and "architectures" are aimed. |
Misyon | Lisans eğitimi sonrası bilgi edinme, üretme, bilgi aktarma sürecine ve uluslar arası mimarlık söylemine katkıda bulunarak, Yüksek Lisans çalışmalarının geliştirilmesini ve devamlılığını sağlamak. Üniversitelerin Mimarlık, İç Mimarlık ve Şehir Bölge Planlama Bölümlerinden mezun öğrencilerin Yüksek Lisans sonrası doktora eğitimlerini Mimarlık Bölümü’nde almalarını sağlamak. Fakültenin vizyonunun bilincinde akademik kariyer sahibi kişiler yetiştirmek. | Misyon (İngilizce) | After Bachelor's degree, obtaining and producing the knowledges, contributing to the process of the knowledge transfer and international architectural discourse, ensuring the continuity of the Master Program studying. Obtaining the doctoral training to the students who graduated from the Department of Architecture, Interior Architecture, Urban and Regonal Planning in universities. Training the people who have aware of the faculty vision and academic career. |
Vizyon | Yerel mimarlık alanında yazmak ve proje üretmek üzere metodolojiler geliştirmek, kentin tarihsel süreci içinde bilgi birikiminin merkezi haline gelmek; programa dair genel görüştür. | Vizyon (İngilizce) | To write about the concept of the local architecture and to produce project, to become center of knowledge in the historical period are the overall view of the PhD Program. |
Kabul Koşulları | Kabul Koşulları a) Lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmak, b) Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavından (ÜDS) İngilizce, Fransızca ve Almanca dillerinin birinden en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca eşdeğerliği kabul edilen benzer sınavlardan (TOEFL, IELTS, CEFLE, ZDF’den) bu puana eşdeğer bir puan almış olmak. Yabancı uyruklu öğrenciler için anadilleri dışında İngilizce, Fransızca ve Almanca dillerinin birinden ÜDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca eşdeğerliği kabul edilen benzer sınavlardan bu puana eşdeğer bir puan almış olmak. c) Yüksek lisans diploması ile doktora programına başvuran bir adayın; ALES sınavında başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan veya GRE ya da GMAT sınavlarından eşdeğer bir puan alması gerekir. Lisans diploması ile doktora programına başvuran bir adayın, ALES sınavında başvurduğu programın gerektirdiği puan türünde en az 70 standart puan veya GRE ya da GMAT sınavlarından eşdeğer bir puan alması gerekir. Değerlendirme ve Öğrenci Kabulü a) Adaylar, önceden duyurulan gün ve saatte, sırayla mülakata alınır. Mülakat, 100 tam not üzerinden değerlendirilerek adaya mülakat notu verilir. Mülakat notu, 70’in altında olan adaylar başarısız kabul edilir. b) Bir adayın başarı değerlendirmesi/notu: Başvurduğu programın puan türünden ALES puanının veya GRE/GMAT puanının % 50’si ile; 1) Yüksek lisans diplomasıyla başvuran adaylar için, yüksek lisans kademesi not ortalamasının % 20’si ve mülakat notunun % 30’unun toplanmasıyla, 2) Lisans diplomasıyla başvuran adaylar için, lisans kademesi not ortalamasının % 20’si ve mülakat notunun % 30’unun toplanmasıyla elde edilir. c) Bir adayın başarılı sayılabilmesi için, başarı değerlendirmesinin/notunun en az 70 olması gerekir. ç) Jüri başkanı, adayların mülakat notlarını da içeren ve başarı değerlendirmesine/notlarına göre sıralanmış tutanağı, anabilim dalı başkanlığına sunar. Anabilim dalı başkanı; jüri tutanağını, mülakat tarihini izleyen ikinci günün akşamına kadar, bir yazı ekinde enstitü müdürlüğüne iletir. d) Başarı değerlendirmesi/notu en az 70 olan adayların, en yüksekten başlayarak kontenjan kadar sıralanmış listesi, enstitü yönetim kurulu kararıyla ilan edilir. Başarılı aday sayısı kontenjanı aştığı takdirde, listedeki diğer başarılı adaylar, yedek listede öğrenci adayı olarak yer alabilir. Sıralamada eşitlik olması halinde ALES puanı yüksek olan adaya öncelik verilir. | Kabul Koşulları (İngilizce) | Admission Requirements a)To have Bachelor’s or Master’s Degree, b) To have a score of at least 55 in one of the English, French and German language exams in the scope of UDS, or to have an equivalent score in exams (TOEFL, IELTS, CEFLE, ZDF) determined by ÜAK (Interuniversity Council). For Foreign students, to have a score of at least 55 in one of the English, French and German language exams in the scope of UDS except their native language, or to have an equivalent score in exams (TOEFL, IELTS, CEFLE, ZDF) determined by ÜAK (Interuniversity Council , c) For the candidates having Master’s degree; to have a score of at least 55 in the type of score which is necessary for the relevant Ph.D program in the ALES exam or to have an equivalent score in GRE or GMAT exams. For the candidates having Bachelor’s degree; to have a score of at least 70 in the type of score which is necessary for the relevant Ph.D program in the ALES exam or to have an equivalent score in GRE or GMAT exams. Evaluation and Admission a) the candidates are interviewed in the pre-announced day and time. The interview score is evaluated for the candidate out of 100. If the score is below 70, the candidate is considered as unsuccessful. b) The evaluation/score of candidates: 50 % of the ALES score of which type is relevant with the Ph.D program or GRE/GMAT score. 1) For the candidates having Master’s degree, summation of 20 % of the Cumulative Grade Point Average value of Master Degree and 30 % of Interview score 2) For the candidates having Bachelor’s degree summation of 20 % of the Cumulative Grade Point Average value of Bachelor Degree and 30 % of Interview score. c) To consider the candidate as successful, the total score should be above 70. ç) The head of jury submit the official report including the list of candidates according to the interview scores and success evaluation/notes to head of department. Head of department convey the official report with a cover letter to the directorate of graduate school until the evening of the second day following the interview date. d) The ranking list of candidates, whose success evaluation/score is minimum 70, starts from the highest score considering the quota, is announced by the board of Institute. If the number of successful candidates is over quota, the other successful candidates can be listed as substitute students. If there is equality in the ranking, priority is given to the candidate who has higher ALES score. |
Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları | Doktora programından doktora derecesi alabilmek için adayların en az yedi adet ders, iki seminer dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasını başarıyla tamamlaması gerekmektedir. Doktora programı toplam çalışma yükü 240 AKTS’dir. | Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları (İngilizce) | In order to be awarded a degree from PhD programs, candidates are required to succeed in 7 courses, 2 seminars, a qualifying exam, thesis proposal and thesis study. The total workload to be accomplished for PhD programs is 240 ECTS. |
Program Genel Profili | Temel bilimler veya mühendislik alanlarında lisans ve/veya yüksek lisans derecesine sahip olan öğrenciler, doktora programlarında aldıkları dersler ile çalışma alanlarında derinlemesine bilgi sahibi olurken, bir problem üzerinde tez ve hipotez geliştirerek çözüme gidecek yöntemleri belirler ve uygular. Doktora programlarında öğrencilere çalışma alanlarına uygun olarak, disiplinler arası bir yaklaşımla, ilgi alanlarına göre enstitünün çeşitli ana bilim dallarında dersler sunulur. Öğrenciler araştırma konularıyla ilgili deneysel çalışmaları günümüz standartlarında, yüksek teknolojik altyapıya sahip laboratuvarlarda yapabilme imkanı bulurlar. | Program Genel Profili (İngilizce) | Candidates, holding Bachelor’s and/or Master’s degree in Basic Sciences or Engineering are able to specify and apply probable solutions for a problem by suggesting thesis and hypothesis while being equipped with profound knowledge in their field of expertise. The doctorate programs in a variety of departments of the institute cover various courses offered with an interdisciplinary approach in accordance with their fields of interests. The updated laboratories equipped with high-tech infrastructures enable candidates to conduct experimental studies on their research subjects. |
Genel Bilgi | Mimarlık Doktora Programı 04.10.2012 tarihli Yükseköğretim Genel Kurulu kararıyla Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü bünyesinde kurulmuştur. Program, tezli Doktora programı olarak yürütülmektedir. | Genel Bilgi (İngilizce) | Architecture PhD Program has been established in Kocaeli University Institute of Science accordance with 10.04.2012 dated desicion of Higher Education General Assembly. Doctorate Program is offered with thesis by the department. |
Mezunlar İçin İstihdam Olanakları | Doktora programından mezun olan öğrenciler, mimarlığın, tasarım, tarih, kuram alanında geniş bilgi ve beceriye sahip olacaklardır. Aynı zamanda, doktora programından mezun olan öğrenciler, ulusal ve uluslar arası üniversitelerde öğretim elemanı olarak çalışma fırsatları bulabilecekleri gibi, kamu kuruluşları ve diğer özel şirketlerde de faaliyet gösterebileceklerdir. | Mezunlar İçin İstihdam Olanakları (İngilizce) | Graduates of the PhD program in Architecture are equipped with the , skills and extensive knowledge about design, history, theory of architecture. The graduates of the programme can be employed as an instructor at national and international universities. They can also work for public or private institutions. |
Sonraki Eğitim Olanakları | Post Doktora çalışması mümkündür. | Sonraki Eğitim Olanakları (İngilizce) | Upon successfull completion of the programme, candidates are able to continue their studies in post-doctoral programmes on condition that they meet the admission requirements. |
Mezuniyet Koşulları | Fen Bilimleri Enstitüsü öğrenci yönetmelik hükümlerine göre mezuniyet gerçekleşmektedir. | Mezuniyet Koşulları (İngilizce) | So as to be granted a degree, candidates are required to complete the courses successfully, have a minimumum cGPA of 3,00 out of 4,00 and submit a doctoral dissertation defended in presence of an academic jury. |
Doctorate degree in Architecture
Third Cycle (Doctorate Degree)
Lateral transfer is possible for students of master's and doctorate programmes who have successfully completed at least one semester at another department of the same university and the same institute, or at a master's and doctorate programme of another equivalent institute of another higher education institute. According to the related bylaws, the courses that a lateral transfer student should take within the scope of 'Programme Adjustment' are determined by the committee of the relevant department. The determination of which and how many of the previously taken courses should be recognized within scope of the minimum course load, is suggested by the advisor and the committee of the relevant department,as well. "Full Recognition" is provided upon the approval of those courses by the board of chairs of relevant institute.
Kocaeli University guarantees in advance that all credits gained and courses received by an Erasmus student after the mobility abroad will be fully recognized and transferred into Kocaeli University system and upon arrival with the approval of the authorities and the student. While preparing the" Erasmus Credit Transfer and Grade Equivalency Table" the ECTS grades are transmitted to Kocaeli University grading system.
Turkish higher education institutions are in the start-up phase about the recognition of informal and non formal education. However; computer and foreign language skills that students improve on their own, are evaluated through exemption examinations by the university. Students who prove to be proficient in such exams are exempted from related course(s).
Temel Alan | Program Yeterlilikleri | Ulusal Yeterlilik Çerçevesi | |||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||||||||||||
BİLGİ Kuramsal, Olgusal |
1 | 1 | BİLGİ Kuramsal, Olgusal |
||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||
BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı |
1 | 1 | BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı |
||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||
4 | 4 | ||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1 | 1 | YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik |
||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||
6 |
2023/2024 Course List | |||||||||||
1. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9861002 | FBE604 | PhD Seminar I | Compulsory Course | Turkish | Seminer | 0 | 0 | 2 | 2 | 1 | 4 |
6144035 | MIM601 | PhD Studio1 | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 2 | 4 | 3 | 8 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 12 | ||||||||||
9862011 | SBE627 | Development and Learning | Elective Course Group I | Turkish | Lisansüstü Formasyon | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
9862012 | SBE629 | Planing and Measures at Teaching | Elective Course Group I | Turkish | Lisansüstü Formasyon | 3 | 0 | 2 | 5 | 5 | 5 |
6144004 | MIM607 | Urban Transformation and Cultural Heritage | Elective Course Group I | Turkish | Teori+Uygulama | 3 | 0 | 1 | 4 | 8 | 8 |
6144003 | MIM605 | Spatial Transformation of Urban Housing Architecture | Elective Course Group I | Turkish | Teori+Uygulama | 3 | 0 | 1 | 4 | 8 | 8 |
6144011 | MIM619 | A Critical View of Architecture | Elective Course Group I | Turkish | Teori+Uygulama | 3 | 0 | 0 | 3 | 8 | 8 |
6144010 | MIM617 | Architecture Typology and typological analysis | Elective Course Group I | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 8 | 8 |
6144031 | MIM611 | Earth Discontinuities, Planning and Construction | Elective Course Group I | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
6144007 | MIM613 | Green Building Production Project Management | Elective Course Group I | Turkish | Teori+Uygulama | 3 | 0 | 1 | 4 | 8 | 8 |
At least 18 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup I | 18 | |||||||||
Total ECTS for 1. Semester | 30 | ||||||||||
2. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9851251 | FBE614 | Scientific Research Methods and Publication Ethics (UE) | Compulsory Course | Turkish | e_ders | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 6 |
9861005 | FBE612 | PhD Seminar II | Compulsory Course | Turkish | Seminer | 0 | 0 | 2 | 2 | 1 | 4 |
6144034 | MIM602 | Doctorate Workshop 2 | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 2 | 4 | 3 | 8 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 18 | ||||||||||
6144020 | MIM614 | Computer Architecture Design | Elective Course Group II | Turkish | Teori+Uygulama | 3 | 0 | 1 | 4 | 8 | 8 |
6144030 | MIM618 | Architectural Production Theories and Practices in Early Republican Turkey | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
6144015 | MIM604 | Industrial Heritage and Urban Context | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 8 | 8 |
6144021 | MIM616 | Energy Efficient Design Computer Aided Simulation | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 8 | 8 |
6144023 | MIM620 | Contract Management in Construction Projects | Elective Course Group II | Turkish | Teori+Uygulama | 3 | 0 | 1 | 4 | 8 | 8 |
6144026 | MIM628 | Participation In Urban Design And Planning Processes | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 8 | 3 |
6144014 | MIM602 | Sustainability of Rural Heritage | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 8 | 8 |
6144027 | MIM612 | Architecture and Literature | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 8 | 8 |
6144029 | MIM630 | Analysıs On Rural Space and Rural Life In Archıtecture | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 8 | 8 |
6144008 | MIM626 | Technological Design in Architecture | Elective Course Group II | Turkish | Teori+Uygulama | 3 | 0 | 0 | 3 | 8 | 8 |
6144018 | MIM610 | Location in the Context of Disaster and Housing | Elective Course Group II | Turkish | Teori+Uygulama | 3 | 0 | 1 | 4 | 8 | 8 |
At least 12 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup II | 12 | |||||||||
Total ECTS for 2. Semester | 30 | ||||||||||
3. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9861001 | FBE621 | Doctoral Qualification | Compulsory Course | Turkish | Doktora Yeterlik | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 3. Semester | 30 | ||||||||||
4. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9861003 | FBE622 | PhD Thesis Proposal | Compulsory Course | Turkish | Tez Önerisi | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 4. Semester | 30 | ||||||||||
5. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9861004 | FBE641 | PhD Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 5. Semester | 30 | ||||||||||
6. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9861004 | FBE641 | PhD Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 6. Semester | 30 | ||||||||||
7. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9861004 | FBE641 | PhD Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 7. Semester | 30 | ||||||||||
8. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9861004 | FBE641 | PhD Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
9851246 | FBE601 | Specialized Field Course | Compulsory Course | Turkish | Uzmanlık Alan Dersi | 3 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 |
9861024 | FBE601 | Specialized Field Course | Compulsory Course | Turkish | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 8. Semester | 30 |
Common Course of University |
Common Course of Faculty |
Course of Program |
Depending on the nature of the course, various instruments are involved in the assessment procedure on the basis of relevant regulations of Kocaeli University. Please see the course list for detailed information about each course.
The equivalences and coefficients of letter grades out of 100 points is as follows.
Score | Letter Grade | Coefficient | Definition |
---|---|---|---|
90-100 | AA | 4 | Successful |
85-89 | BA | 3.5 | Successful |
80-84 | BB | 3 | Successful |
75-79 | CB | 2.5 | Conditional |
65-74 | CC | 2 | Unsuccessful |
58-64 | DC | 1.5 | Unsuccessful |
50-57 | DD | 1 | Unsuccessful |
40-49 | FD | 0.5 | Unsuccessful |
<= 39 | FF | 0 | Unsuccessful |
D | 0 | Inattendant | |
E | 0 | Incomplete | |
G | 0 | Pass | |
K | 0 | Fail | |
N | 0 | NonAttendee ( Exams And Other Evaluations ) | |
S | 0 | Ongoing Study |
Head of Department: Associate Prof. Dr. Sonay AYYILDIZ | Sonay AYYILDIZ
ECTS Departmental Coordinator: Prof. Dr. Oya ŞENYURT | Oya ŞENYURT