Bölüm/Program Adı | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı | Bölüm/Program Ad (İngilizce) | Guidance and Psychological Counseling |
Web Adresi | http://egt.kocaeli.edu.tr/bolumlerimiz.asp?kategori=73 | E-posta | |
Telefon | BelGeç. (Fax) | ||
Adres | Eğitim Fakültesi Dekanlığı Umuttepe Yerleskesi Eski İstanbul Yolu 41380 IZMIT | Öğrenim Şekli | Tam Zamanlı |
Amaç | Psikolojik danışma ve rehberlik programının amacı bireyin gelişimsel sürecini destekleyerek zorlayıcı yaşam koşullarına uyumunu en üst düzeye çıkarmak ve gizil güçlerini keşfetmelerinde bireylere yardımcı olmaktır. | Amaç (İngilizce) | The purpose of councelling and guidence department is to enhance challenging life conditions and daily hassels through supporting the developmental process of individualç |
Misyon | PDR anabilim dalının misyonu toplumda ruh sağlığı problemlerini koruyucu ve önleyici çalışmalar yürütmek ve gelişimsel krizlerle başa çıkmak üzere öncelikle eğitim kurumlarında çalışabilecek psikolojik danışmanlar yetiştirmektir. Ayrıca, psikolojik danışma ve rehberlik alanında etik ilkeleri gözeterek eğitim vermek, mesleki kimlik ve sorumluluk bilincini aşılamak, psikolojik danışamn adaylarına uygulamaya dönük bilgi ve becerilere edindirmek misyonumuzdur. | Misyon (İngilizce) | The mission of councelling and guidence department is to maintain protective and preventive mental health services in order to help individual cope with developmental crisis. |
Vizyon | PDR alanında, bilimsel ve nesnel bilginin sürekli güncellenerek temel alındığı, toplumsal ihtiyaçların gözetildiği, etik değerlerin belirleyici olduğu, evrensel değerlerin ve insani değerlerin ön planda tutulduğu, tarafsız ve çok yönlü düşüncenin hakim olduğu ve disiplinlerarası işbirliğine açık bir eğitim verebilmek temel ilkelerimizdir. Psikolojik danışman adaylarının insana bakış açılarını zenginleştirici bir eğitim vermek için uğraşmaktayız. | Vizyon (İngilizce) | The fundamental principle of councelling and guidence department is to educate councelor candidates to have a larger perspective to human needs and developmental stages. |
Kabul Koşulları | OSYM tarafından gerçekleştirilen Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) ile programa yerleştirilmek | Kabul Koşulları (İngilizce) | Admission to the program is based on scores of university placement test conducted by OSYM (Students Selection and Placement Center) scores and the registration procedures are carried out by Student Affairs Office. |
Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları | Mezuniyet koşulları ile aynı. | Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları (İngilizce) | The same as graduation requirements |
Program Genel Profili | Programımız uygulamaya daha açık bir bölüm olmakla birlikte akademik uygulama ve teorik çalışmaya da uygundur. Bu bağlamda aşağıdaki alanlarda çalışmalar yürütülmektedir. Rehabilitasyon merkezlerinde, Ruh sağlığı danışmanı olarak ruh sağlığı alanında özel ruh sağlığı merkezlerinde, ruh sağlığı hizmeti veren resmi psikolojik danışmanlık merkezlerinde ve hastane ve polikliniklerde, Ruh sağlığı danışmanı ve rehabilitasyon danışmanı olarak, ordu, emniyet güçleri ve tutukevlerinin ilgili birimlerinde Aile ve evlilik danışmanlığı hizmeti veren merkez ve/veya birimlerde, Üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak | Program Genel Profili (İngilizce) | Councelling and Guidence program is appropriate for individual practice as well as academic works. In this context some areas the gradutes can work are as follows: Rehabilitation centers, career development centers, mental health centers, all kind of schools, hospitals. |
Genel Bilgi | Programımız okul psikolojik danışmanlığı bilim dalında, ülkemizdeki ilköğretim ve orta öğretimdeki okul psikolojik danışmanı ihtiyacını karşılamaya yönelik olarak, okul psikolojik danışmanı yetiştirilmektedir. Ülkemizokullarında psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri, 1950'li yıllarda, alanımızla ilgili eğitimi almış ilk bilim insanlarımızın (Prof. Dr. Feriha Baymur ve Prof. Dr. Hasan Tan) katkılarıyla, 1953-54 yılında ilk kez Gazi Eğitim Enstitüsü, Pedagoji ve Özel Eğitim Bölümlerinde ders programlarına rehberlik dersinin konulmasıyla ve 1955 yılında da Ankara Demirlibahçe İlkokulunda ilk Rehberlik Merkezinin açılmasıyla başlatılmıştır (Kuzgun, 1992). 1970-71 öğretim yılında da ilk olarak 24 okulda olmak üzere rehberlik hizmetleri resmen başlatılmıştır (Kepçeoğlu, 1994). Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü'nde Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı ise 2007-2008 yılında lisans düzeyinde öğretim sunmaya başlamıştır. Anabilim dalımızda dört yardımcı doçent, bir öğretim görevlisi ve bir araştırma görevlisi olmak üzere toplam altı akademik personel hizmet vermektedir. Bölüm için hazırlanan ders programı, öğrencileri okul psikolojik danışmanlığı (rehber öğretmenlik) mesleğine hazırlamakla birlikte, psikolojik danışmanlık bilim dalının lisans üstü eğitimin temellerini oluşturacak bir yapıya da sahiptir. Kısaca söz konusu program okul öğrencilerimizin mezuniyet sonrasında: • Okul psikolojik danışmanı olarak devlet okulları ve özel okullarda, İlgili eğitim ve süpervizyonları tamamlamaları durumunda ise: • Rehabilitasyon merkezlerinde, • Ruh sağlığı danışmanı olarak ruh sağlığı alanında özel ruh sağlığı merkezlerinde, ruh sağlığı hizmeti veren resmi psikolojik danışmanlık merkezlerinde ve hastane ve polikliniklerde, • Ruh sağlığı danışmanı ve rehabilitasyon danışmanı olarak, ordu, emniyet güçleri ve tutukevlerinin ilgili birimlerinde • Aile ve evlilik danışmanlığı hizmeti veren merkez ve/veya birimlerde, • Üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak iş bulmalarını kolaylaştıracaktır. | Genel Bilgi (İngilizce) | In our program, school counseling education is offered in the bachelor of science level in order to supply school counselors and guidance practitioners for especially primary and secondary schools. In our country, counseling and guidance services was first started at Gazi Institute of Education by the contributions of forerunner scientists (Prof. Dr. Feriha Baymur, and Prof. Dr. Hasan Tan who had PhD and post-doctoral education in USA) in 1953-54. The first guidance course was incorporated in pedagogy and special education departments, and first guidance activities in schools started by the establishment of a guidance center at Ankara Demirlibahçe Primary School (Kuzgun, 1992). In 1970-71 education year, guidance services were officially established 24 more schools (Kepçeoğlu, 1994). Guidance and counseling program has been serving Bachelor of Science education at Kocaeli University Faculty of Education in 2007-2008 educational years. In the program, three assistant professors, one lecturer, and one research and teaching assistant have been working as academic staff. Our program acquires students to be a school counselor and guidance practitioner. It also acquires students to have a base for master and PhD education in counseling and counseling related areas. In a brief view, what a counseling program has opportunities for making career for our students after graduation are stated below: • As a school counselor in private and state schools After finishing related certifications and/or MSc/PhD programs: • As a rehabilitation counselor in related settings, • As a mental health counselor in governmental or private settings • As a family and marriage counselor in related settings. • As an academic personnel at related departments of universities |
Mezunlar İçin İstihdam Olanakları | söz konusu program okul öğrencilerimizin mezuniyet sonrasında: • Okul psikolojik danışmanı olarak devlet okulları ve özel okullarda, İlgili eğitim ve süpervizyonları tamamlamaları durumunda ise: • Rehabilitasyon merkezlerinde, • Ruh sağlığı danışmanı olarak ruh sağlığı alanında özel ruh sağlığı merkezlerinde, ruh sağlığı hizmeti veren resmi psikolojik danışmanlık merkezlerinde ve hastane ve polikliniklerde, • Ruh sağlığı danışmanı ve rehabilitasyon danışmanı olarak, ordu, emniyet güçleri ve tutukevlerinin ilgili birimlerinde • Aile ve evlilik danışmanlığı hizmeti veren merkez ve/veya birimlerde, • Üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak | Mezunlar İçin İstihdam Olanakları (İngilizce) | In a brief view, what a counseling program has opportunities to make a career for our students after graduation are stated below: • As a school counselor in private and state schools After finishing related certifications and/or MSc/PhD programs: • As a rehabilitation counselor in related settings, • As a mental health counselor in governmental or private settings • As a family and marriage counselor in related settings. • As an academic personnel at related departments of universities |
Sonraki Eğitim Olanakları | Lisans üstü (master, doktora, post-doktora), özel ve hizmet içi eğitimler, ulusal ve uluslarası sertifikalı eğitimler | Sonraki Eğitim Olanakları (İngilizce) | On successful completion of the programme, our graduates can apply to the graduate (MD, PhD) degree programs and in-service training programmes and national and international certificate programmes for professional development. |
Mezuniyet Koşulları | Mezuniyet için öğrencinin genel not ortalamasının en az 2.00 olması | Mezuniyet Koşulları (İngilizce) | So as to be awarded a degree, students are required to complete the courses successfully, accomplish a workload of 240 ECTS with a minimum cumulative GPA of 2,00 out of 4,00, |
Bachelor's degree in Guidance and Psychological Counseling
First Cycle (Bachelor's Degree)
Lateral or vertical transfer student admission is carried out basing on the "The Transfer Regulations for Associate and Undergraduate Degrees, Double Majors, Sub-specialties and Credit Transfer Regulations among Institutions". The prior learning of transfer students is recognized as per the relevant regulations of Council of Higher Education and under the coordination of the Adaptation Committee.
Kocaeli University guarantees in advance that all credits gained and courses received by an Erasmus student after the mobility abroad will be fully recognized and transferred into Kocaeli University system and upon arrival with the approval of the authorities and the student. While preparing the" Erasmus Credit Transfer and Grade Equivalency Table" the ECTS grades are transmitted to Kocaeli University grading system.
Turkish higher education institutions are in the start-up phase about the recognition of non-formal and informal education. However; computer and foreign language skills that students improve on their own, are evaluated through exemption examinations by the university. Students who prove to be proficient in such exams are exempted from related course(s).
Temel Alan | Program Yeterlilikleri | Ulusal Yeterlilik Çerçevesi | |||||||||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | ||||||||||||||||||
BİLGİ Kuramsal, Olgusal |
1 | 1 | BİLGİ Kuramsal, Olgusal |
||||||||||||||||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||
BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı |
1 | 1 | BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı |
||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1 | 1 | YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | |||||||||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik |
||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 |
2023/2024 Course List | |||||||||||
1. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9509067 | EGT101 | Ataturk's Principles and History of Turkish Revolution 1 | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
9509084 | EGT107 | Information Technologies | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 4 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 |
9509083 | EGT111 | Introduction to Education Science | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 4 |
9509085 | EGT105 | Turkish Language 1 | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
9509115 | EGT201 | University and Life | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
9509068 | EGT103 | Foreign Language 1 | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
0913220 | RPD101 | Introduction to psychology | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 6 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 26 | ||||||||||
9509041 | EGT223 | Drama in Education | MBElective Course Group I | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
9509107 | EGT300 | Source Search and Report Writing | MBElective Course Group I | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
At least 4 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Meslek Billgisi Seçmeli Ders Grup I | 4 | |||||||||
Total ECTS for 1. Semester | 30 | ||||||||||
2. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9912002 | KYP100 | Career Planning | Compulsory Course | Turkish | Kariyer Planlama | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 |
9509070 | EGT102 | History of Atatürk's Principles and Revolution 2 | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
9509086 | EGT106 | Turkish Language 1 | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
9509071 | EGT104 | Foreign Language 2 | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
0913221 | RPD102 | Physiological Psychology | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
0913222 | RPD112 | Developmental Psychology I | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 5 |
0913225 | RPD110 | Learning Psychology | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 5 |
0913226 | RPD108 | Guidance and Introduction to Psychological Counseling | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 5 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 27 | ||||||||||
9509077 | EGT545 | Art and Aesthetics | GCElective Course Group I | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
9509105 | EGT420 | Social Anthropology | GCElective Course Group I | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
At least 3 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Genel Kültür Seçmeli Ders Grup I | 3 | |||||||||
Total ECTS for 2. Semester | 30 | ||||||||||
3. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9509091 | EGT211 | Planning and Implementing Instruction | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 4 |
9509110 | EGT200 | Social Responsibility Practices | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 1 | 0 | 2 | 3 | 2 | 3 |
0913228 | RPD203 | Development Psychology II | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 4 |
0913227 | RPD201 | Personality Theories | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 4 |
0913229 | RPD205 | Social psychology | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 4 |
0913230 | RPD207 | Basic statistics | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 4 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 23 | ||||||||||
9509063 | EGT539 | History and Philosophy of Science | GCElective Course Group II | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
9509099 | EGT730 | Natural History | GCElective Course Group II | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
At least 3 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Genel Kültür Seçmeli Ders Grup II | 3 | |||||||||
0913231 | RPD209 | Child Abuse and Neglect | FEElective Course Group I | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
0913232 | RPD211 | Industrial and Organization Psychology | FEElective Course Group I | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
At least 4 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Alan Seçmeli Ders Grup I | 4 | |||||||||
Total ECTS for 3. Semester | 30 | ||||||||||
4. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9509116 | EGT202 | Disaster Education | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
9509123 | EGT313 | Measurement and Evaluation in Education | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
9509090 | EGT413 | Special Education and Integration | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 4 |
0913233 | RPD202 | Communication | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 1 | 0 | 2 | 3 | 3 | 3 |
0913237 | RPD210 | Psychological Counseling Theories | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
0913234 | RPD204 | Mental Health and Disorders | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 4 |
0913236 | RPD208 | Non -test techniques | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
0913235 | RPD206 | Life Periods and Compliance Problems | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 27 | ||||||||||
9509104 | EGT740 | Ecology | FEElective Course Group III | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
9509102 | EGT410 | Rights and Democracy | FEElective Course Group III | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
At least 3 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Genel Kültür Seçmeli Ders Grup III | 3 | |||||||||
Total ECTS for 4. Semester | 30 | ||||||||||
5. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9509021 | EGT214 | Scientific Research Methods | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
0913241 | RPD307 | Psychological Counseling with Group | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 | 4 |
0913239 | RPD303 | Career Consultancy | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 4 |
0913240 | RPD305 | Psychological Counseling Principles and Techniques | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 1 | 3 | 3 | 4 |
0913238 | RPD301 | Psychological tests | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 1 | 3 | 3 | 3 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 19 | ||||||||||
9509044 | EGT511 | Critical and Analytical Thinking | MBElective Course Group II | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
9509045 | EGT523 | Comprehensive Education | MBElective Course Group II | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
At least 4 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Meslek Bilgisi Seçmeli Ders Grup II | 4 | |||||||||
9509060 | EGT501 | Outdoor and Distance Learning | MBElective Course Group III | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
9509076 | EGT529 | Museum Education | MBElective Course Group III | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
At least 4 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Meslek Bilgisi Seçmeli Ders Grup III | 4 | |||||||||
0913242 | RPD309 | Parent Training | FEElective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
0913243 | RPD311 | Sports psychology | FEElective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
At least 3 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Alan Seçmeli Ders Grup II | 3 | |||||||||
Total ECTS for 5. Semester | 30 | ||||||||||
6. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9509088 | EGT500 | Professional Ethics | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
0913245 | RPD304 | Psychological Counseling Applications with Group | Compulsory Course | Turkish | Uygulama | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 | 3 |
0913246 | RPD306 | Career Consultancy Applications | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 1 | 0 | 2 | 3 | 3 | 3 |
0913244 | RPD302 | Guidance and Psychological Counseling in Schools | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 4 |
0913261 | RPD308 | Counseling Skills | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 1 | 0 | 2 | 3 | 0 | 3 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 17 | ||||||||||
9509078 | EGT543 | Media Literacy | GCElective Course Group IV | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
9509098 | EGT415 | Music History | GCElective Course Group IV | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
At least 3 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Genel Kültür Seçmeli Ders Grup IV | 3 | |||||||||
9509119 | EGT531 | Positive Youth Development | GCElective Course Group V | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
9509120 | EGT533 | Philosophy with Children | GCElective Course Group V | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
9509075 | EGT715 | Turkish Sign Language | GCElective Course Group V | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
At least 3 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Genel Kültür Seçmeli Ders Grup V | 3 | |||||||||
9509118 | EGT312 | Sexual Health Education | MBElective Course Group IV | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
9509057 | EGT531 | Non-School Learning Environments | MBElective Course Group IV | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
At least 4 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Meslek Bilgisi Seçmeli Ders Grup IV | 4 | |||||||||
0913248 | RPD310 | Preventive Guidance and Psychological Counseling | FEElective Course Group III | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
0913249 | RPD312 | Psychology of close relationships | FEElective Course Group III | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
At least 3 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Alan Seçmeli Ders Grup III | 3 | |||||||||
Total ECTS for 6. Semester | 30 | ||||||||||
7. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
0913250 | RPD401 | Family counselling | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
0913251 | RPD403 | Psychological Counseling Application | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 1 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 |
0913264 | RPD411 | RPD applications in schools i | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 6 | 8 | 5 | 8 |
0913252 | RPD405 | Psycho Education Design | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 19 | ||||||||||
9509055 | EGT521 | Education of Children in Hospital | MBElective Course Group V | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
9509112 | EGT237 | Learning Disabilities and ADHD | MBElective Course Group V | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
At least 4 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Meslek Bilgisi Seçmeli Ders Grup V | 4 | |||||||||
9509114 | EGT502 | Education and Gender | MBElective Course Group VI | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
9509096 | EGT795 | Action Research | MBElective Course Group VI | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
At least 4 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Meslek Bilgisi Seçmeli Ders Grup VI | 4 | |||||||||
0913253 | RPD407 | Psychological Counseling with Child and Adolescent | FEElective Course Group IV | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
0913254 | RPD409 | Lifelong Career Development | FEElective Course Group IV | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
At least 3 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Alan Seçmeli Ders Grup IV | 3 | |||||||||
Total ECTS for 7. Semester | 30 | ||||||||||
8. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9509089 | EGT314 | Turkish Educational System and School Management | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
0913255 | RPD402 | Career Awareness Applications | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 1 | 0 | 2 | 3 | 3 | 3 |
0913265 | RPD414 | RPD applications in schools II | Compulsory Course | Turkish | Teori+Uygulama | 2 | 0 | 6 | 8 | 5 | 8 |
0913256 | RPD404 | Guidance and Psychological Counseling Seminar | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 1 | 0 | 2 | 3 | 3 | 4 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 19 | ||||||||||
9509054 | EGT510 | Project Preparation in Education | MBElective Course Group VII | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
9509121 | EGT512 | Family and Guidance in Special Education | MBElective Course Group VII | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
At least 4 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Meslek Bilgisi Seçmeli Ders Grup VII | 4 | |||||||||
0913258 | RPD408 | Addiction consultancy | FEElective Course Group V | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
0913257 | RPD406 | Child Law | FEElective Course Group V | Turkish | Teorik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
At least 3 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Alan Seçmeli Ders Grup V | 3 | |||||||||
0913259 | RPD410 | Crisis intervention | FEElective Course Group VI | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 4 |
0913260 | RPD412 | Psychological counseling after trauma | FEElective Course Group VI | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 |
At least 4 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Alan Seçmeli Ders Grup VI | 4 | |||||||||
Total ECTS for 8. Semester | 30 |
Common Course of University |
Common Course of Faculty |
Course of Program |
Examination, assessment and grading procedure is mainly based on Kocaeli University Education and Training Regulations for Associate and Undergraduate Degrees Depending on the nature of the course various instruments such as midterms, final exams, short exams, presentations, assignments, projects, portfolios and applications may be involved in the assessment process of a semester on condition that students are informed about their weights upon registry. Contribution of these activities to final grading range between 30% -70% and So as to be eligible to take the final exam, a student has to fulfill the attendance requirement of 70% for theoretical and 80 % for practical courses. Once this requirement is fulfilled, attendance is not required again in case of a failure and retaking that course. Final grading of a course is determined on the basis of semester studies and final exam. Those with certified and officially approved excuses are also given a makeup exam. Please see the course structure page and click on the courses for more info on each course.
The equivalences and coefficients of letter grades out of 100 points is as follows.
Score | Letter Grade | Coefficient | Definition |
---|---|---|---|
90-100 | AA | 4 | Excellent |
85-89 | BA | 3.5 | Very Good |
80-84 | BB | 3 | Good |
75-79 | CB | 2.5 | Satisfactory |
65-74 | CC | 2 | Pass |
58-64 | DC | 1.5 | Conditional |
50-57 | DD | 1 | Conditional |
40-49 | FD | 0.5 | Fail |
<= 39 | FF | 0 | Fail |
D | 0 | Not Fulfill the Required Attendance | |
E | 0 | Incomplete | |
N | 0 | NonAttendee ( Exams And Other Evaluations ) | |
G | 0 | Pass | |
K | 0 | Fail | |
S | 0 | Ongoing Study |
Head of Department: Prof. Dr. Asiye TOKER GÖKÇE | Asiye TOKER GÖKÇE
ECTS Departmental Coordinator: Associate Prof. Dr. Yıldız ÖZTAN ULUSOY | Yıldız ÖZTAN ULUSOY